Carcom Oy  Elekma

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
41
Ja valon värillä oli iso vaikutus, keltaiset ajovalot ei pahemmin häikäisseet, kunhan ei pitkillä tullut, mutta sinisävyiset/xenonit häikivät oikeastaan aina, vaikka olisivat olleet ihan orkkikset.  ???

Jos tuolla epäsymmetrialla meinaat että se häiritsisi vasenta laitaa kulkevaa jalankulkijaa siinä missä kaukovalo, niin onhan se halogeenivalon "hirvipiikki" kuitenkin pääkeilaan nähden melko himmeä, saatika jos ihan kaukovaloon vertaa, joilla monesti niita varsinaisia valolähteitäkin sytytetään enemmän.

Lisäksi ainakin mun autossa xenon valojen epäsymmetrisyys ei ole vastaavanlainen piikki kuin perinteisessä halogeenissa, vaan valokeilassa on vaan suorassa rajauksessa pykälä, jonka oikealla puolella rajaus on vähän ylempänä. Ei tasaisella tiellä seisovan ihmisen kasvot edes jää siihen keilaan.. Mutuna sanoisin että jos pääkeilan alenema on 1%, niin tuo epäsymmetria on 0%.

Joo ei siitä mihinkään pääse, että toki kaukovalo enemmän häikäisee kuin se "hirvipiikki". Mutta ärsyttävän paljon nekin häikkii. Esim. motarilla jos ei ole sivupeilin tummennusta ihan järjestäen ja varsinkin fillarilla liikkuessa jäi paljon tilanteita mieleen, missä pyörätietä ajaen vastaantuleva autovirta tuli vastaan itseen nähden oikealla puolella. Tiellä kun on usein enemmän tai vähemmän vielä kallistusta, heittoja jne., niin epäsymmetrian kyllä huomaa helposti vastaantulijana.

Se että nykyään häikäisee liikenteessä enemmän nuo päin tuikkivat valot, menee toki osin iän piikkiin, mutta osa varmasti selittyy myös tuolla, että sinisemmät valot häiritsee enemmän ja niitä on nykyään valtaosa. On niissä toki valotehoakin enemmän, mutta sävy vaikuttaa omastakin mielestä myös. Todella tuskaa, kun vastaantulevat nousee mäkeä ja kaartavat samalla oikealle, kun itse ajan vastaan valaisemattomalla maantiellä. Siitä on näkeminen kaukana.

Onnistuin kerran pimeässä metsässä läväyttämään oman 1800 lumenin fikkarin täysille, kun se osoitti suoraan silmiin. Olin sitä ennen jo pitkään kävellyt ilman mitään valoa, joten hämäräherkkyys oli silmissä maksimissa. Oli sen jälkeen aika vaikea löytää pois, kun ei johonkin 10 minuuttiin nähnyt yhtään mitään ja senkin jälkeen heikosti näön palatessa pätkittäin  *W->
42
Showroom / Vs: S60 B5 Mhev Business R-Design Edition 2022
« Uusin viesti kirjoittanut Scraab tänään kello 13:31:01 »
Aktivoituiko hätäjarrutus? Minulle jäi omasta käsitys, että törmäys tuollaisella ympyränopeudella on jokseenkin mahdoton, jos vähänkin pitoa löytyy. Auto suojelee hyvin tehokkaasti.
43
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Lisävalo ja start/stop vika
« Uusin viesti kirjoittanut Juma! tänään kello 13:28:15 »
Osaako kukaan sanoa mistä saisi helpoiten otettua lisävalolle virran s/s akun sijaan?
44
S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) / Vs: Volvo v70F vikakoodi
« Uusin viesti kirjoittanut KAH tänään kello 13:16:10 »
Mulla 2012 V70 OR T4F Powershiftillä ajettu vajaa 205 tkm. Toi on ihan normaalia käytöstä tolle vaihteistolle, liikkeelle lähdössä äkkinäinen kun ei oo normi turbiinilaatikon luistoa mutta siihen tottuu ajan mittaan kun oppii päästämään liikkeelle rauhallisesti. Vaihteiston öljynvaihdot sekä suodatin 60-70 tkm välein niin pitäisi kestää. Taksikäytössä noilla laatikoilla on ajettu jopa 500 tkm ilman ongelmia kunhan vain huollot ajallaan, hieno laatikko muuten ominaisuuksiltaan.
45
Ostetaan varaosat / Vs: xc70 mk2, takapuskurin hinauslenkin pikkuluukku
« Uusin viesti kirjoittanut Furia_88 tänään kello 13:06:28 »
En ole volvolta kysellyt, kun ajattelin ettei tälläisiä enää mistään tiskiltä saa uutena :D

Kyllä se tuo pitäisi olla mikä tuossa ovokolla on. Vastaan on tullut tuo myös. Tuohon tulee vielä rapsakka parikymppiä lähetyskuluja, niin vähän on jäänyt empimiseksi vielä tuon kanssa..

v70 on erilainen, tuossa onkin yksi sellainen puskuri pihassa josta tuli vertailtua.
46
Offtopic / Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Uusin viesti kirjoittanut laatikkovika tänään kello 12:48:23 »
Olihan tinavitosissa ne pari, kolme ensimmäistä vuotta vähän ongelmallisia kun sylinterit ei pysyny pyöreinä. :o
Alkuunsa itselläkin oli epäluuloja koneen kestoista ennen kuin aloin kokeilemaan ja on kyllä kovia vehkeitä eikä oo esim piston slappia niinkuin vinokoneessa.
Tuntuu että joitakin ei edes kiusaamalla saa hajalle. V:>
Sääli kun niin hyvä kone jää historiaan ja korvataan jollain...
47
Showroom / Vs: 262 C Bertone 1978
« Uusin viesti kirjoittanut v0lv0245 tänään kello 12:45:02 »
Ajettu ~3000 huoletonta kilometriä. Tuli käytyä itäuudellamaalla, motari ajoa runsaat 400km keskikulutuksella 9,25l, ei paha.

Tuli hommattua myös Classicin jalopuulistat, vaativat hieman huolenpitoa.





Aloittelin myös takavalojen pohjien päivitystä. Kaikki uudet kannat.
Ylärivi pysyy ennallaan, alariviin tulee kaikkiin parkit sekä uloimpaan sumuvalo ja sisempään jarruvalo, lisäksi tullee lisäjarruvalo.
Tietenkin pitää myös vikavalovahti järjestelmä päivittää, että saa kaikki tärkeimmät uudet valot valvontaan. Asennukset sitten kun on taas lehti puussa.





48
S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) / Volvo v70F vikakoodi
« Uusin viesti kirjoittanut Hekuli tänään kello 11:33:44 »
Hei.

Tuli talon naisväelle hankittua tuollainen 2014 vuoden Volvo v70f, eli 1.6 bifuel moottorilla oleva auto. Auto myyjän mukaan sytytellyt vikakoodia p0054 joka viittaisi lambda-anturiin. Myyjän mukaan anturiin asennettu holkki jolla vikakoodista ilmeisimmin piti päästä eroon. Nyt kuitenkin n. tuhannen kilometrin ajon jälkeen sytytti vikakoodin uudelleen. Sammutin vikavalon, en ole sen jälkeen kerennyt enempää ajelemaan. Livedatan mukaan anturin jännite heittelee kylmänä n. 0.3-0.8voltin välillä joka lienee asiallinen.

Onkohan tuosta katalysaattori menossa rikki ja jos on, onko tiedossa edullisia katalysaattoreita kyseiseen malliin? Onko muita hyviä ehdotuksia? Sinällään tuon kanssahan pystynee elämään, jos vain silloin tällöin sytyttää valoa.

Lisäksi jos muilla kokemuksia kyseisestä autosta niin olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Vaihteisto ainakin tuntuu varsin erikoiselta, liikkeelle lähtiessä helposti ruopaisee tyhjää, jos vähänkään reilummin painaa kaasua. Onkohan tuossa joku kytkin tai vastaava osa rikkoutumassa? Vaihdatin vaihteistoöljyt mutta käytös ei juuri parantunut. Vaihteenvaihdot kyllä ovat tasaisia ja hyviä. Powershift ei taida olla kuuluisa kestävyydestään...
49
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: V90 D3 moottorin tukikumit
« Uusin viesti kirjoittanut Rokuli tänään kello 10:52:40 »
Viikonloppuna meni omaan V60 D3 Vpartsin 21040916-numerolla myymä kumityyny paikalleen. Värinää ehkä ihan hitusen enemmän kuin vanhalla, ei ainakaan vähempää, mutta nuo ylimääräiset jurinat ja kopinat jäi kyllä pois. Eli voin siis suositella tuota jos vastaavia ongelmia on, vaikka sivusto tosiaan väittääkin että sopii vain bensiinimoottoreihin.

Mikä sai lopulta päätymään tuohon  21040916 vaihtoehtoon 32298680 sijasta? Itsellä sama jumppa edessä 2019 v60 D3 ja mietin kumman nyt tilaisi.
50
Offtopic / Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Uusin viesti kirjoittanut Jule tänään kello 10:41:57 »
Pitää odottaa vielä se 10-15 vuotta, niin alkaa vanhat VEA moottorit olemaan legendaarisen kestäviä.

Ysärillähän volvon tinakoneet oli huonomaineisia, joita jokainen autoista ymmärtävä osasi vältellä.

Varmasti joskus kasarin alussa on osattu välttää epäluotettavaa vinokonetta.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
Kulkukoira  Proturbo