Autotähti  Futurez

B20 nostajat

  • 8 Vastauksia
  • 3559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
B20 nostajat
« : 29.08.2018, 17:25:22 »
Elikkä tuli sitten ostettua vp autopartsilta tälläiset ”hi-perf.” Nostajat. Näyttäisi kovasti hydraulinostajilta ja joidenkin lähteiden mukaan ne sitä ovatkin jostain jenkkimoottorista mutta sattuvat sopimaan volvoon, toki ovat 4mm korkeammat. Kysymys kuuluukin että toimivatko nuo oikeasti b20 moottorissa normaalisti kovien nostajien tapaan ja onko kukaan käyttänyt tälläisiä oikeasti? Vai riittäisikö omaan kokoonpanoon jossa f nokka + ”keltaiset” jouset ja katukäytössä siis vain uudet alkuperäisen tyyliset (tarvike) nostajat?
Volvo 244L -77 drifteri projekti
Volvo 142 sport -70
Volvo 740 -90 Ex

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: B20 nostajat
« Vastaus #1 : 29.08.2018, 22:39:55 »
Eikös ne jotain chevyn pikkulohkon nostimia ole ::)

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 nostajat
« Vastaus #2 : 29.08.2018, 22:40:51 »
Kyllä noita ihan oikeasti käytetään. Uskoakseni nuo VP:nkin nostajat on Chevroletin mekaaniset nostajat, kuten omanikin tappikoneessa. Ovat 4mm B18/B20 nostajia lyhyemmät. Mitta kompensoitava pidemmällä työntötangolla.
Ulkohalkaisija "industry standard" 0842 tuumaa.
Ulkonäöltään hyvin samankaltaiset hydraulisten kanssa. Noi on ihan purettavissa yläpään sokka irrottaen.
Pura ja tarkasta onko noi hydikset. Mekaaninenkin on samanlailla purettavissa, mutta simppelimpi rakenteeltaan. Ontossa nostajassa vain irrotettava sokalla lukittu työntötangon pesä. Hydraulinostajahan ei tappikoneessa voi toimia painevoitelukanavan puutteen vuoksi suunnitellulla tavalla, mutta kukapa hydisnokkia hiperf koneessa muutenkaan kaipaisi?

Nämä Chevrolet sovellukset on useallakin nokkavalmistajalla vaihtoehtona Volvon tappikoneeseen. Muuta etua en ole itse nähnyt kuin laadukkaamman ja kovemman materiaalin Volvon omiin nostajiin nähden. Nostajan kuluessa lastuava työstö pilaa väistämättä myös nokka-akselin. Taannoin Volvo muutti tappikoneen nostajan varaosanumeroa ja ymmärtääkseni myös toimittajaa. Alkuperäistä laadukasta Volvo nostajaa ei ole enää saatavana, Competition servicen valmiiksi kevennetyistä wizeman ämne nostajista puhumattakaan. Tilaamani uudet Volvon nostajat hyvin tarvikenostajan oloiset mustafosfatoituine liukupintoineen. Täytyy raportoida kovuusmittauksen tulokset, kun saa rockwell mittauksen painastua.

Se mikä itseäni jäi mietityttämään näissä letukan nostajissa on voitelu tai lähinnä sen puute. Suuri osa nokan voitelusta tulee tappikoneessa roiskevoiteluna kiertokangen heittäessä öljyä nokan suuntaan kampuran kaulalta. Osa tulee ylhäältäpäin kannesta valuvan öljyn palatessa öljypohjaan nostajien ja niiden välissä olevien reikien kautta nokan kautta valuen. Orkkis nostaja on ontto
ja sivusta auki jolloin öljy pääse nostajaporaukseen letukan nostajaa paremmin. Tiedä sitten käytännön merkityksestä. Aika näyttää kilometrien karttuessa. Toinen hitusen vaikeammin mitattava asia on nostajan pohjaan hiottu laajasäteinen R ja nokkaan hiottu mieto kallistus. Näiden vaikutuksesta nostin pyörii toimiessaan. Vierivät pinnat vastustavat kulumista paikallaan olevaa laahaavaa huomattavasti paremmin. Ruotsalaiset harrastajat ovat jossain kohtaa huomauttaneet  että Chevyn ja Volvon nostajissa olisi eri säteellä tehty nostajan pohjan hionta ja siten pyörivä nostaja ei välttämättä toteudu Volvon nokkien kallistuksella. Joka sekin on nokan hiojasta kiinni...

Tarvikelaatuisista Volvon nostajista on sen verta huonot kokemukset ainakin kovemmilla jousipaineilla, että noi Volvon uudet "tarvikkeet" ei oikein luottamusta herättäneet. Siksi pakkovalinta omalla kohden oli Chevyn parempilaatuiset tool steel nostajat. Chevyn SBC ja BBC on samoilla nostajilla...

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 289
Vs: B20 nostajat
« Vastaus #3 : 09.09.2018, 22:20:28 »
Tuota nostajien voitelua on paranneltu mm. tulppaamalla nostajien väliset reiät esim. viinipullon korkeilla.
suomenvolvokerho.com

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: B20 nostajat
« Vastaus #4 : 09.09.2018, 23:32:31 »
Minäkin tein löydön, ja aarteista löytyi vanhan chevellen kutoskoneen nostimet, juurikin nuo paljon puhutut. Rupesi heti raksuttamaan että pitäisikö tuosta vaihdella koneeseen, samalla kun vaihdan uuden nokan  ::) Kanttakin kun on sen verta madalleltu, niin nuo matalammat nostimethan kompensoisi hyvin tuota vivuston geometriaa ???

Nokka vaihtuu kyllä jollain maailman konstilla silleen että kantta en aio avata :idiot2:

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 nostajat
« Vastaus #5 : 10.09.2018, 05:51:17 »
Mulla on ollut muutaman vuoden nuo Chevyn työkaluteräsnostajat tikkukoneessa. Nostajien välireiät tulpattu viinipullon korkeilla. Noissa on huonompaa alkuperäisiin verrattuna suurempi paino ja se että öljy ei pääse nostaman "läpi". Taitaa kuitenkin roiskevoitelu olla tärkeä tekijä nokan voitelussa? Kone on ajossa, joten en ole tutkinut onko nokka ja nostajat kuluneet. Toki kilometrit taitaa olla ykköstuhansissa. Venttiilivälyksissä en ole havainnut suuria muutoksia.

Poissa Pönttö65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 nostajat
« Vastaus #6 : 16.03.2019, 16:27:23 »
Nuo Chevyn nostajat on reilusti lyhyemmät kuin Volvon omat = melkein 20mm, mistähän saisi niin paljon pidemmät työntötangot?...tai edes 15mm...
Volvo PV -65 x 2

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi

Poissa Pönttö65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 nostajat
« Vastaus #8 : 16.03.2019, 18:14:53 »
Niimpä näkyy olevan, kiitos! Halvemmaksi näkyy kuitenkin tulevan ostaa kuplan cromoly tikut ja lyhentää niistä sopivat.
Volvo PV -65 x 2

 

Futurez  Proturbo