KKD Motorsport  Samppasport

Uusiutuva Neste MY Diesel - käyttökokemuksia diesel-Volvoissa

  • 63 Vastauksia
  • 10884 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2006
  • www.vrcf.fi
Tuossa videolla näkyy ero HVOn ja dinodieselin savutuksessa.

https://youtu.be/P4ACk53nyyw

Ja HVO on sama siis kuin MYDiesel
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3128
  • www.vrcf.fi
Kovasti puhuttaa tuo kallis hinta tuon biodieselin suhteen, yks ukko nyt ainakin on jollain tapaa reagoinnut siihen, tiedä sitten riittääkö paukut saamaan asiaan muutosta. Klik
"Joku japsi" Jollainhan se on liikuttava...
760 Turbo -90 Ikuisuus on pitkä aika...
V70R -98 Talviseisokki, saas nähä mitä sitten...
V70XC -98 Säilössä...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10122
  • Press Space Bar to continue!
Kovasti puhuttaa tuo kallis hinta tuon biodieselin suhteen, yks ukko nyt ainakin on jollain tapaa reagoinnut siihen, tiedä sitten riittääkö paukut saamaan asiaan muutosta. Klik

Ihan kaikkea en Heinosen kirjoituksessa allekirjoita, mutta lämpimästi kannatan minäkin veron alentamista. Valmisteverotaulukoissa on jo olemassa eri kohdat näille erilaisille ei-fossiilisille dieseleille, joten muutos olisi lähinnä taulukon arvojen rukkaamista. Valtioneuvoston asetus -tasoista kamaa?
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3128
  • www.vrcf.fi
Ihan kaikkea en Heinosen kirjoituksessa allekirjoita, mutta lämpimästi kannatan minäkin veron alentamista. Valmisteverotaulukoissa on jo olemassa eri kohdat näille erilaisille ei-fossiilisille dieseleille, joten muutos olisi lähinnä taulukon arvojen rukkaamista. Valtioneuvoston asetus -tasoista kamaa?

Näin, en minäkään allekirjoita mutta en nyt alkanut pilkkomaan tuota dieselhinta-asiaa eriksensä tästä.
"Joku japsi" Jollainhan se on liikuttava...
760 Turbo -90 Ikuisuus on pitkä aika...
V70R -98 Talviseisokki, saas nähä mitä sitten...
V70XC -98 Säilössä...

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 472
Siinä mustaa valkosella, ensimmäisellä polkasulla deekusta k-arvo 0,9 kun tankissa my diesel. Viime leimalla 2,5 kun normi diesel tankissa. En tiiä paljon uudemmista dieseleistä tulee normidieselillä? (huomiona se että olen aavistuksen vielä lisännyt syöttöä, mutta niin vähän että ei tunnu eikä näy.)

« Viimeksi muokattu: 30.04.2019, 14:21:29 kirjoittanut kerma »
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2691
Itse kanssa kokeilin ja ihmeaine kun auto ja kädet ei haise!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa matalaut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
  • Volvo V60 D6 hybrid -14
Itse kanssa kokeilin ja ihmeaine kun auto ja kädet ei haise!

Vielä oudommalle tuntuu tuoksu pakoputken päässä. Joudun varmaan vielä toisen tankin ajamaan ja miettimään, jos vaihtaisi kokonaan. Tekis mieli kyllä avata kansalaisaloite käyttövoimaveron poistamisesta MyDiesel -käyttäjiltä.
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2691
Vielä oudommalle tuntuu tuoksu pakoputken päässä. Joudun varmaan vielä toisen tankin ajamaan ja miettimään, jos vaihtaisi kokonaan. Tekis mieli kyllä avata kansalaisaloite käyttövoimaveron poistamisesta MyDiesel -käyttäjiltä.

Avaa ihmeessä, mietin itsekin mutten kehtaa omalla nimellä! Ilman muuta pitäisi verotuksella olla ilmastolle parempi diesel halvempi kuin fossiilinen vaihtoehto.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa kiroileva_fossiili

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 270
  • 242 '84 T5
Verkosta löytyy jonkin verran epäilyksiä aineen ympäristöystävällisyydestä / eettisyydestä.

Ilmeisesti tässä käytetään raaka-aineena PFAD:ia, joka on palmuöljytuotannon (joka tuhoaa luontoa) sivutuote. Monissa muissa maissa PFAD:ia ei määritetä jätteeksi. Suomessa se kuitenkin yhä määritellään, joka varmaan Nesteelle kelpaa.

http://eliashuuhtanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/270536-sama-jatediesel-kahdet-eri-paastot-90-toteutuu-vain-suomen-rajojen-sisalla




Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 472
Verkosta löytyy jonkin verran epäilyksiä aineen ympäristöystävällisyydestä / eettisyydestä.

Ilmeisesti tässä käytetään raaka-aineena PFAD:ia, joka on palmuöljytuotannon (joka tuhoaa luontoa) sivutuote. Monissa muissa maissa PFAD:ia ei määritetä jätteeksi. Suomessa se kuitenkin yhä määritellään, joka varmaan Nesteelle kelpaa.

http://eliashuuhtanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/270536-sama-jatediesel-kahdet-eri-paastot-90-toteutuu-vain-suomen-rajojen-sisalla

Just tutkinu samoja hommia ja jos tosiaan sademetsää kaatuu palmuöljy plantaasien edestä, niin ei ole kyllä syytä tankata ainakaa ympäristö syistä. Pitää tutkia enemmän...
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Sande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Just tutkinu samoja hommia ja jos tosiaan sademetsää kaatuu palmuöljy plantaasien edestä, niin ei ole kyllä syytä tankata ainakaa ympäristö syistä. Pitää tutkia enemmän...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd

"Neste sai aikanaan kovaa kritiikkiä käyttäessään uusiutuvan dieselin raaka-aineena palmuöljyä, mutta sitä ei käytetä enää ainakaan Suomessa myytävän dieselin valmistukseen."
Volvo XC60 D4 AWD Business Classic Summum A HighTech

Poissa kiroileva_fossiili

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 270
  • 242 '84 T5
Ongelma on juuri siinä, että äkkiseltään vaikuttaisi, kuin Neste kiertäisi palmuöljyn käyttöä käyttämällä sen tuotannon sivutuotetta. Tämä PFAD on kuitenkin rahan arvoista tavaraa, eikä menisi jätteeksi, vaikka Neste ei sitä ostaisikaan. Lisäähän se ainakin palmuöljytuotannon kannattavuutta.

Ranska, Norja, Ruotsi ja Iso-Britannia taisivat olla ne maat, jotka ainakin ovat päättäneet, että tuo ei mene jätteestä. Ainakin mielestäni tutustumisen arvoinen asia.

Poissa gubbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Kuten tuossa edellisessä viestissä mainittu niin Ruotsissa ei 1.7.2019 jälkeen enää luokiella PFAD:a jätteeksi, ja siten  ei tulla enää käyttämään niin kutsutussa ympäristöystävällisessä dieselissä.

Uuden asetuksen mukaan raaka-ainetta saadaan kutsua jätteeksi vain, kun sen taloudellinen arvo on alhainen suhteessa ensisijaisesti valmistettavaan tuotteeseen.

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/pfad-forsvinner-fran-svenska-drivmedel

Neste - yksi suurmimmista uusiutuvan dieselin myyjänä Ruotsissa -  meinaa että päätös voi johtaa PFAD:n sijaan puhtaan palmuöljyn käyttöön.

https://www.atl.nu/entreprenad/pfad-klassas-inte-langre-som-restprodukt/
« Viimeksi muokattu: 03.05.2019, 19:24:43 kirjoittanut gubbe »

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 311
  • www.vrcf.fi
Mercedes-Benz ei kelpuuta Neste MY diesel -polttoainetta, Volvo hyväksyy sen vain uusiin autoihin

Uusiutuvista raaka-aineista valmistettu Neste MY uusiutuva diesel -polttoaine on ainakin toistaiseksi Mercedeksen pannassa.

”Ohjekirjan mukaan dieselautoissa saa käyttää polttoainetta, joka täyttää hyväksymisnormien EN590. Neste MY -polttoaineella ei ole tuon normin mukaista hyväksymismerkintää, kertoo Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Kosken mukaan Neste MY täyttää normin EN15940, mutta se ei Mersuja valmistavalle Daimlerille ole riittänyt.

”Tutkimme nyt yhteistyötä Nesteen kanssa, olisiko normin 15940 mukainen polttoaine hyväksyttävissä uusiin polttomoottoreihin.”

   Jos Mercedes-autoilija käyttää suositusten vastaisesti Neste MY -polttoainetta, se saattaa vaikuttaa auton takuuseen ja valmistajan vahingonkorvausvelvoitteeseen.

”Jos käyttää normin vastaista polttoainetta ja autoon tulee konerikko, näyttötaakka siirtyy auton omistajalle”, Koski muotoilee.

Veholta kerrotaan, että Neste MY diesel on jo hyväksytty käytettäväksi Mercedes-Benzin uusissa Euro6-tason kuorma-autojen moottoreissa. Yhtiö kertoo tekevänsä yhteistyötä Nesteen kanssa, jotta MY Diesel saisi hyväksynnän myös uusimpien henkilöautomalliensa Euro6-dieselmoottoreissa käytettäväksi.

Volvo kertoi tänään, että se hyväksyy HVO100-polttoaineet uusimpiin autoihinsa. HVO tarkoittaa vetykäsiteltyä kasviöljyä, jollainen myös Neste MY on.


4.4.2019
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-benz-ei-kelpuuta-neste-my-diesel-polttoainetta-volvo-hyvaksyy-sen-vain-uusiin-autoihin/

Poissa gubbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Aika jännä, miten maakohtaisia eroja on. Mercedes on lanseerannut ruotsiin E-luokan taksiversion  163 hv teholla verratuna 194 hv tavalliseen E220 D malliin, jota tullaan myymään rinnalla.  Kaikki takuut ja muut on voimassa riippumatta siitä, ajetaanko HVO100 tai tavallisella dieselillä.

Tietenkin tätä voimyös yksityiset käyttäjät ostaa.

Volvon kanssa pitää pystyä kilpailemaan. Suomessahan ei ole ihan samaa kilpailuasetelmaa.

https://nyheter.mercedes-benz.se/2018/11/02/mercedes-lanserar-e-klass-for-hvo/
« Viimeksi muokattu: 06.05.2019, 13:02:08 kirjoittanut gubbe »

 

Proturbo  Autodiagnoosi