Autoracing  KL-varaosat

b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?

  • 16 Vastauksia
  • 3509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« : 10.10.2018, 10:22:24 »
Problem solved.

« Viimeksi muokattu: 14.10.2018, 07:50:04 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #1 : 17.10.2018, 16:02:59 »
Eikös sen ratkasun vois tähän kirjottaa, jos joku muu miettii samaa ongelmaa?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #2 : 24.10.2018, 16:22:10 »
Ratkaisu on ajaa kone sisään m45:lla ja vakiokytkimellä, sen jälkeen pitää metsästää m90 ja ostaa billet teräspyörä.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #3 : 24.10.2018, 19:07:09 »
No siinä tapauksessa  ;D
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2144
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #4 : 24.10.2018, 19:12:17 »
Ainoa vaan että se kone ei edes ahdoille kerkeä nousta, kun alkaa maksalaatikko haisemaan vakiokytkimellä savujen kera.

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #5 : 24.10.2018, 19:35:26 »
Mikä järki on tehdä väliaika ratkaisuja jotka on jo paperiasteella tuhoon tuomittuja? Tee kerralla kunnolla tai unohda koko rojekti!

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #6 : 24.10.2018, 19:40:24 »
No sitten jos asia on näin, niin problem ei todellakaan ole solved, vaan vielä auki oleva kysymys.
Onko 240 turboissa ollut littupyörät alunperin, jos laittaisi turbon kytkinlevyn ja asetelman.

Onko tommonen mahdollista?
Ei sitä kuitenkaan sisäänajossa mahdottomasti niitä ahtoja käytetä, vaan ensin pitää saada kaasarit säätöihin alipainealueella, jos tuo turbon kytkin sattuisi pitämään, niin voisi säätää kaasuttimetkin niin että seossuhde olisi siinä 12-13 välissä täyskaasulla. ei muuta kuin stetoskooppi korville ja kolmosella vetoja kilon paineilla ettei se kytkin hajoaisi ihan heti.

Tuo kone on sinällään kytkimelle helpompi tapaus, koska teho tulee hyvin ylhäällä ja max. vääntökin tulee varmaan jossain viidessä tonnissa. Ettei tule semmosta 400nm vääntöä 3000rpm:n kohdalla, vaan ahtoja alkaa olla jossain 4000rpm kohdalla. Ja tehontuotto jatkuu rajoittimeen, 7500 kierrokseen asti.

Mutta onko 240 turboissa ollut littupyörä ja passaako niiden kytkinlevyt m45:sen booreihin. Ja kumpi tuossa vakiokytkimessä on se heikompi lenkki, levy vaiko paineastelma?

Jos turbomalleissa ei ole ollut littupyörää, niin mikä kytkinratkaisu olisi littupyörälle sopiva, vai pitääkö suosiolla vaihtaa pottapyörä, johhon sitten on vaikka mitä kytkinvaihtoehtoja?

Mielellään pitäisin littupyörän, kun se on niin paljoon kevyempi.

Kun ajattelin kampiakselin etupäähän laittaa semmosen billet hihnapyörän, joka painoi muistaakseni puoli kiloa, kg-trimmingiltä niitä saa.

http://www.kgtrimning.org/shop/thumbnails/shop/15272/art72/h2237/3712237-origpic-7c79f0.jpg_0_0_100_100_300_240_85.jpg

Ajattelin pitää pyörivät massat minimissä, siksi littupyörä. Jossain vaiheessa ostan viitisen kiloa painavan teräsvauhtipyöränkin, joten pyörivien massojen minimointi on todellinen prioriteetti.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2144
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #7 : 24.10.2018, 19:43:29 »
Eikö tuolla olisi ollut ratkaisuja siihen kytkinongelmaan vaikka miten paljon ?...Mikä kumma siinä on kun ei hakua käytetä tai selata sivua yhtään enempää.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20219.0

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #8 : 24.10.2018, 19:47:17 »
Mikä järki on tehdä väliaika ratkaisuja jotka on jo paperiasteella tuhoon tuomittuja? Tee kerralla kunnolla tai unohda koko rojekti!

Juu, onhan tossakin pointtia, se vaan tulee aika kalliiksi laittaa se billet teräsvauhtipyörä ja m90 laatikko.
Saisi auton ajoon nopeammin kun tekisi tuon väliaikaisratkaisun, saisi sen sisäänajetuksi ja säädetyksi.

En usko että yhden barin paineilla koneesta irtoavan kun maksimissaan kolmesataa heppaa moottorilta, eli dynotehoja jotain 260-270hv, ajaisi auton sisään kilon ahdoilla ja sitten ihan riippuen siitä miten se sysää niin nostaa paineet joko 1.2:n tai 1.5bariin, 1.5bar paineilla luulisi kierroksilla tulevan aikalailla tehoa, mutta se on kytkimen säästöä kun max vääntöäkin on vähemmän kun normisti noilla teholukemilla johtuen siitä että se on korkeammilla kierroksilla. Sehän johtuu siitä että vääntö on tehon ja kierrosluvun funktio, toisin sanoen, jos moottorissa on 200hv 3000rpm kohdalla vääntö on vaikkapa 400nm, mutta jos se 200hv on vasta 4500rpm kohdalla niin vääntöä ei olekaan enää kuin 320nm, lukemat on hatusta heitettyjä, mutta periaatteen varmaan kaikki hiffaa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #9 : 24.10.2018, 19:51:11 »
Eikö tuolla olisi ollut ratkaisuja siihen kytkinongelmaan vaikka miten paljon ?...Mikä kumma siinä on kun ei hakua käytetä tai selata sivua yhtään enempää.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20219.0
Eli 228mm asetelma ja sintterilevy, niin saisi ajella littupyörällä.
Mutta ei kai se haittaa, jos ei viitsi lukea jotain ketjua läpi, josssa on 50sivua mistä se tieto sitten löytyy. Ainahan sitä voi uuden ketjun perustaa, onpahan nyt ensimmäisellä sivulla ratkaisu m45 ja littupyöräongelmaan.

Oliko tuo sachsin sre myös 228mm asetelma?

Poissa J4nne_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #10 : 24.10.2018, 20:14:25 »
Sehä riippuu ihan mikä sre asetelma se on. Pottapyörän kaverina vakio b230ft kytkin alkoi luistaa vajaassa 400nm ja paheni tosi nopeasti. Tuo littupyörän vaparin 215mm asetelma varmaan luistaa heti samontein kun paineet alkaa vähänkään nousta..

E. Unohtui mainita se että levy ei ole ensimmäinen ongelma vaan asetelman puristusvoiman puutos..
-940 classic, B230FT
-940 Harraste rotisko, b230ft, 531, 54mm@2.1bar

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #11 : 24.10.2018, 20:36:29 »
Muoks, tuli väärä kytkin. mutta mikä se on se sachsin sre, joka littupyörään sopii, ja sopiiko siihen sitten tuo 228mm kytkinlevy.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2018, 20:38:25 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1611
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #12 : 24.10.2018, 20:47:28 »
Kilon paineilla alkaa M4x-askit morjestamaan hyvinkin helposti 13C Mitsullakin, saati isommalla puhaltimella. Eikä auta vaikka olis kuinka teho/vääntöhuiput ylärekisterissä.

M90, pottapyörä, SRE763 ja joko TDIC-massalevy tahi sintteri. Siinä on yksinkertainen ja toimiva kombo sulle alkuun. Ei kannata tehdä touhusta vaikiaa ja yrittää keksiä pyörää uudestaan. Toinen vaihtoehto on pistää vielä muutama satku lisää ja vaikka 6v ZF jnejne. Foorumi on reseptejä turvoksissa...

Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2144
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #13 : 24.10.2018, 20:48:58 »
Littuun ei taida sopia suoraan mikään sre-asetelma. Yleensä muuten käytäntö ja teoriakaan ei kohtaa. Mikä paperilla toimii ja näyttää hienolta, ei sitten oikeasti käytännössä toimikaan. Teoriassa se mutteri aukeaa avaimella, käytännössä se on umpiruosteessa ja aukeaa vain taistelulla.

eikö litun kanssa toiminut se 8v turbosaab kytkin. Tuolla juttua siitä: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10048.0

Kestihän m45 ja m46 laatikot hx40 ahtimellakin 1.5bar ahtopaineilla vielä jotenkin, yhdessä autossa. Kytkimenä oli sre-763 massalevyllä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2018, 20:56:52 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: b21at, littupyörä, mikä kytkin ja laatikko?
« Vastaus #14 : 25.10.2018, 03:22:23 »
JOo, kun mun tarttee ajaa kone sisään, niin siksi aikaa laitankin tuon saabin paineasetelman ja volvon levyn, kyllä se saa luvan yhden barin ahdot kestää.

Lainaus tuolta saabin keskustelusta:

Laitetaampa nyt tännekin että Saabin asetelma on nyt ostettu ja volvon vakiokytkin kaverina.

Istui kiinni suoraan ja verrattuna vanhaan volvon vaparikytkimeen, uusi paketti on kuin sintteri, pitoa riittää ja ottaa tosi terävästi kiinni.

Suosittelen, jos kuka pohtii vielä joskus tätä O0


Sitten kun on vähän aikaa ajettu ja aletaan ahtoja nostamaan, niin pitää säästää ja hankkia se teräspyörä ja kunnon kytkin siihen kiinni.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2018, 03:24:20 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

 

Autoracing  KL-varaosat