Autodiagnoosi  Carcom Oy

M47 kytkin/painelaakeri?

  • 10 Vastauksia
  • 2648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
M47 kytkin/painelaakeri?
« : 24.11.2018, 20:49:29 »
Etsin 940 -92 (lh 2.4 eli pottapyörä) + M47 kombinaatioon kytkinpakettia, kaksi pakettia. Toisessa ilmeisesti matalampi painelaakeri, toisessa korkeampi. Kumman otan?
Runkonumero on 072000 luokkaa...

3151 189 232 (VOLVON Varaosanumero 3549391)

3151 189 031 (VOLVON Varaosanumero 9163505)

Tarjoan tuopin oikealle tiedolle.
 >:(
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4026
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #1 : 24.11.2018, 20:52:53 »
ota se matalampi!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #2 : 24.11.2018, 21:01:09 »
ota se matalampi!

Ja vielä kysyn että miksi  :P
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4026
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #3 : 24.11.2018, 21:08:49 »
Ja vielä kysyn että miksi  :P
mulla muistikuva kun meni niin monta kertaa väärin,mut tarkistan vielä ja muistikuva on vahva, tosiaan se ero on noin,toisessa korkeempi painelaakeri toises se matalampi! onko toi sachin kytkinpaketin numero?
« Viimeksi muokattu: 24.11.2018, 21:10:51 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #4 : 24.11.2018, 21:14:20 »
mulla muistikuva kun meni niin monta kertaa väärin,mut tarkistan vielä ja muistikuva on vahva, tosiaan se ero on noin,toisessa korkeempi painelaakeri toises se matalampi! onko toi sachin kytkinpaketin numero?

Tässä 9163505 (ilmeisesti uudempi)


Tässä 3549391 (vanhempi?)


Voisiko tuo vanhempi olla vaijerikytkimiin? Vai mikä tämä ero näissä on? Skandix tarjoaa vanhempaa myö Amazon, 140-240 jne volvoihin.
Kytkinvalmistajat ei kerro järkevästi kumpaa käyttää.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2018, 21:17:56 kirjoittanut puliukk0 »
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #5 : 05.12.2018, 17:53:38 »
Pitäisi mennä ristiin kyseiset painelaakerit. Volvon ohjelmien mukaan kytkinkäpälä vaihtuu mutta painelaakeri olisi sama.

Joka tapauksessa otin halvemman (vanhan mallisen) vaihtoehdon. Valmistajan (kytkin) numeroita kattellen (vanhoja ja uusia) näyttäisi olevan ristiin. Skf tarjoaa vain yhtä laakeria jonkun mukaan. Sachs ja luk kahta.

Lisäilen tekstiä kun kytkin saapuu/vaihdettu.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #6 : 13.12.2018, 21:25:27 »
Homma alkaa selviämään:

Kytkinlevy ja asetelma on samoja.

Ennen -93 kytkinhaarukan alla oleva pallo on pitkä (kuva)

Jolloin vaatii ohuemman painelaakerin (uudemman mallinen)

Jälkeen 93- kytkinhaarukan alla oleva pallo on lyhyt (kuva)

Jolloin vaatii paksumman painelaakerin (vanhemman mallinen)

M46/M47 kytkinhaarukka on erittäin lähelle sama (vertaan vielä itse) kuin M90. M90 malli on vain joku 35€ Volvolta.
M4X malleissa kytkinhaarukassa (tietyissä vuosimalleissa ainakin) on pieni reikä työsylinterin männän kohdalla.
M90 malleissa kytkinhaaruksassa ei ole reikää työsylinterin männän kohdalla

Jossai jeesuksen vanhoissa M4X askeissa voi olla valumallinen kytkinhaarukka, mutta unohdetaan se.

En tiedä onko tästä kenellekkään ikinä apua, tai tietääkö tämän kaikki. Mutta itseä jäi tämä vaivaamaan suuresti.  :D
« Viimeksi muokattu: 27.12.2018, 19:33:01 kirjoittanut puliukk0 »
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #7 : 14.12.2018, 14:14:54 »
Tää pallojen pituushan selittää aikahyvin sen simmaustarpeen ja syyt  :D
Aika FAQ kamaa kun sais noi painelaakerien ja pallojen paksuudet vielä esille haarukoiden mittojen kanssa, itellä on ollu pöydällä 3 erimittasta tankoa vielä työsylinterin takaa, ihan vaan pakkaa sotkeakseni. :idiot2:

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #8 : 15.12.2018, 11:41:27 »
Tää pallojen pituushan selittää aikahyvin sen simmaustarpeen ja syyt  :D
Aika FAQ kamaa kun sais noi painelaakerien ja pallojen paksuudet vielä esille haarukoiden mittojen kanssa, itellä on ollu pöydällä 3 erimittasta tankoa vielä työsylinterin takaa, ihan vaan pakkaa sotkeakseni. :idiot2:

Ei mitään, kaikki tieto vaan tänne!
Vertailen noita haarukkoja vielä kun saisin aikaseksi vaihdettua tuon kytkimen. Mahdollisesti mun vara askissa on tuo uudempi pallo, voin koittaa mittailla.

Voin mitata tuon tarviketangon verraten orkkikseen. Orkkiksessa kulunut se muovinen pää ajan saatossa, mutta eiköhän siitä jotain mittaa saa.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #9 : 19.12.2018, 16:28:13 »
Painelaakerit on 100% samoja mitoiltaan (tilasin ton toisenkin mallin töihin), poislukien tuo taustan tappi ero. Uudemmassa (n. 4x kalliimmassa) painelaakeri pääsee kääntymään sen takia enemmän kun vanhempi. Volvon mukaan muutos tapahtuu 1993 mallivuodelle.

Eli rautalangasta:



EDIT: Ei löydy tota uudempaa palloa itseltä (mittaukseen), mutta pari vanhaa löytyy. Ehkä tässä helpoin tapa (ei tartte niitä prikkoja) kun vaihtaa M90 setuppiin?  :)
« Viimeksi muokattu: 19.12.2018, 16:31:07 kirjoittanut puliukk0 »
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2302
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: M47 kytkin/painelaakeri?
« Vastaus #10 : 27.12.2018, 15:35:42 »
M90 ja M4x käpälät on 100% samoja, pois lukien tuo läpiasti porattu reikä (joissakin?) M4x työsylinterien männän kohdalla.
M90 käpälässä on muovitappi kiinnitys ja vanhemmissa M4x on rautalanka. Molemmat käy ristiin. Tuo muovitappi parempi (ei syö itseensä puhki tappia vasten).



Älkää välittäkö tuosta hitsauskohdasta, oli sylkky menossa läpi niin piti hitsuutella siihen jotain. Samalla näkee hienon eron samalla painelaakerilla mikä vaihtunut "uudempaan" (oikealla M47 ja vanhempi).


Vanhempi painelaakeri malli tuli vaihdettua, samalla tarvike työsylinteri (saman kokonen mäntä ja tappi). Eli ainakin yksi tarvike sylkyntappi on sama kuin alkuperäinen pituudeltaan.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

TamCar  KKD Motorsport