Ateho  Elekma

Volvon kampiakselin asennontunnistus?

  • 13 Vastauksia
  • 1098 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« : 29.12.2018, 21:14:57 »
Niin, rakennan turbokonetta webereillä, mutta olen ostanut jo valmiiksi ms2 boxin, jolla aion ohjata nyt aluksi sytkää, jossakin vaiheessa siirryn kokonaan ruiskuun, mutta nyt aluksi ohjaan siis vain sytkää.

Tuon boxin, jossa on 4bar Map, lisäksi olen tilannut 4-cyl hukkakipinäpuolan, jossa kiinni pääteasteet.
Ja noiden lisäksi tilasin boxiin johtosarjan jossa on 3m johtoa.

Nyt tarvisin tuon map-anturin lisäksi kampiakselin asennontunnistimen, jotta voisin ohjata sytkää, kummantyyppinen anturi on Volvossa vakiona, vaikkei sillä suurta väliä olekaan ja vauhtipyörässä on ilm. 60-2 triggeröinti, miten vakioanturi on satasarjan lohkossa kiinni, koska sellaista anturiahan minun kannattaa käyttää, ja kuinka tarkasti oikeaan kohtaan tuon anturin teline pitää laittaa. Ja onko anturin teline itse minkälainen, mitään kierteitähän kymppisarjan lohkossa ei tuolla takana ole, mutta semmoiset voin kyllä tehdä.

Olen lukenut yhden päättötyön, jossa asennettiin 240-volvoon megasquirt, ja siitä sai jotain osviittaa miten se anturi sinnne tuli. Mutta jos jollakin on kuvia siitä volvon omasta anturitelineestä paikoillaan, niin olisin kovin kiitollinen!

Ilmeisesti muuta en tarvikkaan, niin minulla on tietokoneohjattu hukkakipinäsysteemi volvossani, jossa vielä aluksi bensansyötöstä vastaa 2kpl 45mm Webereitä. Koitan saada sen käymään niillä siten että kaasu pohjassa lambda olis luokkaa 0.85-0.9 ja toinen tavoite olisi se että ne toimisi myös osakaasulla, silloin on bensan seossuhteelle oikeastaan yksi ja sama, kunhan auto toimii.

Kunhan saan säästettyä tarpeeksi rahaa ostan lyhyelle imusarjalle 50mm läppärungot, joiden taakse tilava plenumi johon 3" ahtoputkelle kiinnitys. Sitten vain suuttimet kiinni ja tps ja muut anturit boxiin kiinni ja säätöön, nyt tarvittavan säädön tulee olla sellainen, jolla saan sen käymään, sitten dynossa saa säätäjä säätää sytkää megasta, kun itse vaihtelen suuttimia webruista.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2018, 21:17:27 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2006
  • www.vrcf.fi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #2 : 29.12.2018, 22:08:40 »
Joo, eli tuossa tulee kiinnityspultit samoinpäin kun on vaihteistonkin kiinnityspultit.
Tuleeko tuo tasan lohkon keskelle, jos teen oman telineen anturille, vähän samantapaisen kuin tässä:



Miten tuossa kuvassa tuo anturi näyttää niin hemmetin pitkältä, mun pitäis varmaan ostaa ensin anturi, josta näen tarvittavat mitat sun muut jotta voin tehdä moisen telineen, miten tuo vaikuttaa vaihteiston kiinnitykseen, pitääkö kytkinkopasta sahata pois tavaraa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4845
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #3 : 29.12.2018, 22:34:22 »
Kuvassa näkyvä anturi on varmaan Motronicista tms. LH-jetin anturi on paljon lyhyempi. Helpointa kun hommaat purkuosana oikeanlaisen anturitelineen, maksanee 5-10e.

Kytkinkopissa on 80-luvun alkupuolelta alkaen ohennettu kohta, jonka poistamalla saa tarvittavan tilan vakiolle anturitelineelle.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #4 : 30.12.2018, 02:36:37 »
Kuvassa näkyvä anturi on varmaan Motronicista tms. LH-jetin anturi on paljon lyhyempi. Helpointa kun hommaat purkuosana oikeanlaisen anturitelineen, maksanee 5-10e.

Kytkinkopissa on 80-luvun alkupuolelta alkaen ohennettu kohta, jonka poistamalla saa tarvittavan tilan vakiolle anturitelineelle.

Kiitos!

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #5 : 01.01.2019, 04:55:40 »
Onko se kuin tärkeää että tuo tulee keskelle lohkoa, kuvista olen päätelly että sen olis tarkoitus tulla keskelle.
Riittää varmaan ku mittaa huolellisesti niistä kytkinkopan pultinrei'istä tasan keskelle sen anturin?

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3463
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #6 : 01.01.2019, 09:28:05 »
Onko se kuin tärkeää että tuo tulee keskelle lohkoa, kuvista olen päätelly että sen olis tarkoitus tulla keskelle.
Riittää varmaan ku mittaa huolellisesti niistä kytkinkopan pultinrei'istä tasan keskelle sen anturin?
Melkeen kannattaa ottaa LH-lohkosta jigi tms. malli millä poraa reiät niin tulee ilmavälikin kohdilleen.
On muuten pirullinen korjata helposti jos menee puoli reikää pieleen esim.  :'( :'(

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #7 : 01.01.2019, 10:13:37 »
Ainakaan alkupään kymppisarjan lohkoissa ei ole valussa pullistuksia alaspäin anturitelineen ruuveja varten. Joissain myöhemmissa saattaa olla?

Jos käyttää megan kanssa LH:n vakioanturia ja kehää niin parhaiten toimii protopartsin adaptiivinen VR-muunnin. V3 levyn vakiopiiri ei oikein pysy mukana pienillä kierroksilla ja trigger-signaali saattaa olla huono esim. kylmäkäynnistyksessä.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #8 : 01.01.2019, 10:17:14 »
Mä en saa nyt mistään lh lohkoa, joten toiminee semmoinenkin että ostaa tuon anturin ja sille telineen ja tekee pahvista nahkapaskalla semmosen jigin, jota voi käyttää anturin reikien poraamisessa. Pitäisi vaan tietää paljonko tuon anturin ja vauhtipyörän ilmaväli on, tai tekee melkeen niin, että anturi on ihan kiinni vauhtipyörässä, jonka jälkeen laittaa anturin ja telineen väliin jonkun shimmin, kuinka paljon ilmaväli sitten lieneekään. Sitten kiinnittää anturin kiinnikkeeseensä. Eikö tuon anturin toiminnan voi testata ihan vain pyörittämällä moottoria ja mittaamalla aina antaako se signaalin, kun nuo pitää rakentaa kuitenkin ennen ku kone on autossa, niin olisi ihan hyvä testata anturia ennen ku konetta pääsee startilla pyörittämään. Vai vaatiiko tuon anturin toiminta jonkun tietyn pyörimisnopeuden. Sinällään esim 5 asteen heiton erottaa jo silmälläkin ihan selvästi, ja se voidaan kuitenkin ohjelmalla korjata. Tärkeintä nyt lienee saada se anturi ja teline jostakin ja koittaa saada se ihan keskelle.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #9 : 01.01.2019, 10:19:20 »
Ainakaan alkupään kymppisarjan lohkoissa ei ole valussa pullistuksia alaspäin anturitelineen ruuveja varten. Joissain myöhemmissa saattaa olla?

Jos käyttää megan kanssa LH:n vakioanturia ja kehää niin parhaiten toimii protopartsin adaptiivinen VR-muunnin. V3 levyn vakiopiiri ei oikein pysy mukana pienillä kierroksilla ja trigger-signaali saattaa olla huono esim. kylmäkäynnistyksessä.

En löydä millään mitä tarkoitit, en löytäny triggeröinti osion alta kuin antureita.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #10 : 01.01.2019, 10:23:47 »
En löydä millään mitä tarkoitit, en löytäny triggeröinti osion alta kuin antureita.

Ensimmäinen osuma googlella hakusanalla "adaptiivinen vr":

https://www.protoparts.fi/product/25/2-kanavainen-adaptiivinen-vr-muunnin

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #11 : 01.01.2019, 10:54:28 »
JOo, olinpa vähän hölmö kun menin vaan ettimään protopartsilta enkä ees koittanu googlettaa, pitääkö tuo siis kolvata ms piiriin kiinni, sitten ei kyllä multa onnistu. Eikö tuon saisi irrallaankin kolvattua vaikka johtosarjaan, kun vaan kattelee sille sen +5v jostain järkevästä paikasta.

Paikalla Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5714
  • Teiden tukko
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #12 : 01.01.2019, 18:47:31 »
Ainakaan alkupään kymppisarjan lohkoissa ei ole valussa pullistuksia alaspäin anturitelineen ruuveja varten. Joissain myöhemmissa saattaa olla?

Jos käyttää megan kanssa LH:n vakioanturia ja kehää niin parhaiten toimii protopartsin adaptiivinen VR-muunnin. V3 levyn vakiopiiri ei oikein pysy mukana pienillä kierroksilla ja trigger-signaali saattaa olla huono esim. kylmäkäynnistyksessä.

-83 B23ET lohkossa on anturille paikka.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 681
Vs: Volvon kampiakselin asennontunnistus?
« Vastaus #13 : 05.01.2019, 08:59:24 »
Kuvassa näkyvä anturi on varmaan Motronicista tms. LH-jetin anturi on paljon lyhyempi. Helpointa kun hommaat purkuosana oikeanlaisen anturitelineen, maksanee 5-10e.

kuvassa on Motronicista otettu anturi ja teline, teline sahattu puoliks ja laitettu pinnapulttien varaan.
Toi muuten toimi moitteetta vaikkei se siltä näytä  ;)
suosittelen silti kans käyttämään lh.n osia ni se on ainakin varmasti toimivaks havaittu
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

 

TamCar  KKD Motorsport