Carcom Oy  Ateho

Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.

  • 13 Vastauksia
  • 782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2491
  • www.vrcf.fi
Löytyykö käytännön kokemuksia käyttökuluista verraten siis saman tyypistä autoa? Pitäisi itselle työkapistus hankkia, ja miettinyt josko pakettiauton ostamisen sijaan kävisikin suorittamassa C1E-kortin, niin saisi jotain kärryäkin jo kiskoa. Sen verran googlettamalla selvinnyt, että kevytkuorma-auton verotus luonnollisesti pienempi, mutta vakuutuksista löytyy vähän kahta tietoa. Toinen linja sanoo, että kuorma-auton vakuutus paljon kalliimpi toinen taas, että ei isoa eroa pakettiautoon. Kuorma-auton katsastus myös kalliimpi.

Saa myös kertoa plussia ja miinuksia ja ehdottaa mielestään vähiten huonoa vaihtoehtoa. Hakusessa tuollainen ~10vuotta vanha halvahko vehje. Mätävikaa tuntuu olevan toinen toistaan enemmän, mutta entäs muut viat ja vaivat?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 374
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #1 : 22.03.2019, 21:14:55 »
KA 80kmh vs Paku 100kmh. Jos paljon matka-ajoa niin tuo on iso ero
VW Golf VII 2016 1.4TSI DSG 125hp —> 160hp
Toyota Proace 2016 2.0HDi 122hp —> +200hp
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 967
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #2 : 22.03.2019, 21:20:09 »
Minkä merkkistä ja kokoista kuorma-autoa  olet ajatellut?

Raudan ja sen oksidoitumisen kanssa pärjää aina, jos itse tekee, mutta mekaniikka ja elektroskopia on sitten harrastebudjetille myrkkyä.  :D
« Viimeksi muokattu: 22.03.2019, 21:22:11 kirjoittanut Aukki »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2491
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #3 : 22.03.2019, 22:05:08 »
KA 80kmh vs Paku 100kmh. Jos paljon matka-ajoa niin tuo on iso ero

Hyvä huomio, itsellä ei tule paljoa matka-ajoa, joten tällä ei merkitystä.

Minkä merkkistä ja kokoista kuorma-autoa  olet ajatellut?

Raudan ja sen oksidoitumisen kanssa pärjää aina, jos itse tekee, mutta mekaniikka ja elektroskopia on sitten harrastebudjetille myrkkyä.  :D

Totta kyllä....peltihommat on halpoja, mutta ei kovin kaksisia. Toki jos kerran tekee kunnolla niin aika pitkään menee taas. Työkalussa sen työn jäljenkään ny ei ihan 100 tarvii olla.

Siinä suhteessa merkkiuskollisuutta ei ole, joten kaikki vaihtoehdot avoimia. Kokoluokka siis tämmönen iso Transit, Sprinter, Crafter, maxi-Ducato ja mitä näitä ny on....eli ei mitään oikeeta kuorma-autoa.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2019, 22:07:30 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2143
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #4 : 23.03.2019, 17:48:35 »
Sprinter, kunhan ei osta OM651 koneella.

Ulkomailta tuotuna saa paremmin varusteltuja vähemmän mätiä ja säästää n. 5000€. Ainakin mitä kaveri katto facelift sprintereitä v6 cdi + automaatti yhdistelmällä.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-BMW 323i e36 -98
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #5 : 26.03.2019, 22:21:35 »
W906 sprintteriä ei ainakaan kannata sit ostaa muutakun V6 & automaatti... Kaikissa 4pyttysissä manuaaleissa saa vaihtaa vauhtipyörää,kytkintä,alakertaa yms, automaattina noissa on alakerta vähän paremmin on kestäny,mut ei hyvin sittenkään.

Meille ainakin vaihtu Hiace Sprintteriin sen takia et mahtuu 6henkee kyytille,ja vero on sen 78€ kun Haisussa oli viidensadan luokkaa, vakuutus on suurinpiirtein saman hintanen. Toki haittapuoli on se et ei saa ajaa kun 90,mut ei oo mua ainakaan haitannu, ja nopeudenrajoitin on tarkastettava leimalle.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 22:24:48 kirjoittanut teemum93 »

Poissa Riikka

  • Hallitus - Somevastaava - Rva. Valokuvio - Risujemmaaja
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1380
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #6 : 27.03.2019, 13:19:11 »
Miehellä on kulkineena Iveco Daily. Ruma ja hidas :D Mutta verot+vakuutukset taisi olla 300€ luokkaa vuodessa. Kulutus semmoset 12-14l/100km. On ollut hyvä ja halpa auto pitää, mies on itse korjannut sen mitä on tarvinnut. Tuskin sillä kauhean pitkää työmatkaa viittis kukaan ajella, mutta miehellä aika lyhyt työmatka ja sitäkin enemmän millon mitäkin moottoripyörän/tavarankuljetustarpeita, niin aika hyvä ratkaisu meille.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" 240 B230F -90 "Jaakko"  V50 2.0D -05 "P*rkele"

Paikalla Turbo 242

  • Hallitus - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5481
  • Teiden tukko
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #7 : 27.03.2019, 13:30:02 »
Miehellä on kulkineena Iveco Daily. Ruma ja hidas :D Mutta verot+vakuutukset taisi olla 300€ luokkaa vuodessa. Kulutus semmoset 12-14l/100km. On ollut hyvä ja halpa auto pitää, mies on itse korjannut sen mitä on tarvinnut. Tuskin sillä kauhean pitkää työmatkaa viittis kukaan ajella, mutta miehellä aika lyhyt työmatka ja sitäkin enemmän millon mitäkin moottoripyörän/tavarankuljetustarpeita, niin aika hyvä ratkaisu meille.

Kaverilta olen silloin tällöin lainannut vastaavanlaista Ivecoa. Kuorma-automainen ajaa, kyllä sillä ajoi eräänä sunnuntaina reilun 300km lenkin muuttotavaroita. Menee tiellä kuin juna. Ruma se on, mutta kyllä sillä liikenteen mukana pysyy vaikka paluumatkalla rupesi jo painoa olemaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Kujeilija
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7764
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #8 : 27.03.2019, 13:38:32 »
Saako julistaa tyhmyyttä mutta onko myös jenkki lava-autot jotka kevytkuorkkeja rajotettu 80km/h
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Paikalla Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1988
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #9 : 27.03.2019, 14:19:58 »
Tässä kun on jutskustelua paku vs kka... mitä noissa esim dodge Ram kevytkuorkeis on vakuutukset vuoteen? Uteliaana aatamina kyselen...
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #10 : 27.03.2019, 14:40:04 »
Saako julistaa tyhmyyttä mutta onko myös jenkki lava-autot jotka kevytkuorkkeja rajotettu 80km/h
Edit: tarkoititko siis rajoitusta vai rajoitinta? Vastasin rajoitukseen, mutta sitten tuli mieleen, että ehkä tarkoititkin rajoitinta.

On (miksei olisi?):

Lainaus
Ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus ilman perävaunua on:

1) paketti- ja kuorma-auton (N-luokat), erikoisauton, sekä M-luokkaan kuuluvan matkailu-, ruumis- ja huoltoauton 80 kilometriä tunnissa;

2) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) ja erikoisauton sekä eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, jonka omamassa on alle 1,8 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin taikka jonka omamassa on alle 1,875 tonnia ja joka on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa;

3) sellaisen pakettiauton (N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin eläinlääkintä-, matkailu-, ruumis- ja huoltoauton, joka on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja vähintään kuljettajan turvatyynyllä, kun lisäksi matkailuauton ajon aikana käytettäväksi sallitut istuimet on varustettu turvavöin, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa;

4) linja-auton (M2- ja M3-luokka) 80 kilometriä tunnissa, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa, jos linja-auto on katsastuksessa hyväksytty käytettäväksi tällä nopeudella eikä siinä ole seisovia matkustajia;

5) moottorikäyttöisen ajoneuvon, jonka vähintään yksi akseli on jousittamaton, 60 kilometriä tunnissa; tämä rajoitus ei kuitenkaan koske ilman takajousitusta olevaa moottoripyörää (L3e- ja L4e-luokka);

6) kaksi- ja kolmipyöräisen mopon ja kevyen nelipyörän 45 kilometriä tunnissa, kuitenkin pienitehoisen mopon, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon 25 kilometriä tunnissa moottorilla ajettaessa;

7) moottorityökoneen ja maastoajoneuvon 40 kilometriä tunnissa, kuitenkin moottorikelkan ja raskaan moottorikelkan moottorikelkkailureitillä 60 kilometriä tunnissa;

8) muun traktorin kuin liikennetraktorin ja rakenteelliselta nopeudeltaan yli 40 kilometriä tunnissa olevan b-luokan nopean traktorin 40 kilometriä tunnissa;

9) liikennetraktorin sekä polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa maa- ja metsätaloustraktoriksi katsottavan liikennetraktorin 50 kilometriä tunnissa;

10) b-luokan nopean traktorin 60 kilometriä tunnissa, kuitenkin sellaisen b-luokan nopean traktorin, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa ja joka on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla 80 kilometriä tunnissa;

11) ajoneuvon, jossa on metallipintaisia telaketjuja 20 kilometriä tunnissa.

Ehtona matkailuauton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että matkailuauton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100 ja että matkailuauton on katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä todettu täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimukset.

Ehtona linja-auton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että linja-auto täyttää seuraavat edellytykset:

1) auto on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla;

2) autossa on rengasvalmistajan vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksymät renkaat;

3) auton moottorin teho on vähintään 11 kilowattia kokonaismassan tonnia kohden;

4) istuimissa on pääntuet;

5) matkustajien istuimet paikalla, jossa edessä ei ole toista istuinta tai muuta vastaavaa estettä, sekä kuljettajan istuin on varustettu turvavöillä;

6) kuljettajan paikka on takaapäin suojattu;

7) matkatavarat ovat kiinnitettävissä tukevasti paikalleen;

8) ajopiirturin mitta-alue ulottuu vähintään 125 km/h nopeuteen;

9) auton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

1) auton (M- ja N-luokka), moottoripyörän, kolmipyörän ja raskaan nelipyörän 80 kilometriä tunnissa; auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa sekä ajoneuvon, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa;

2) kaksi- ja kolmipyöräisen mopon ja kevyen nelipyörän 45 kilometriä tunnissa, ja rakenteelliselta nopeudeltaan enintään 25 kilometriä tunnissa luokan ajoneuvon kuitenkin 25 kilometriä tunnissa moottorilla ajettaessa;

3) moottorityökoneen ja maastoajoneuvon 40 kilometriä tunnissa, kuitenkin moottorikelkan ja raskaan moottorikelkan moottorikelkkailureitillä, jos perävaunussa ei kuljeteta henkilöitä, 60 kilometriä tunnissa;

4) muun traktorin kuin liikennetraktorin ja rakenteelliselta nopeudeltaan yli 40 kilometriä tunnissa olevan b-luokan nopean traktorin 40 kilometriä tunnissa;

5) liikennetraktorin sekä polttoainemaksusta annetun lain 7 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa maa- ja metsätaloustraktoriksi katsottavan liikennetraktorin 50 kilometriä tunnissa;

6) b-luokan nopean traktorin 60 kilometriä tunnissa, kuitenkin b-luokan nopean traktorin ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen yhdistelmän, jonka kaikki ajoneuvot on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla, 80 kilometriä tunnissa;

7) ajoneuvoyhdistelmän, jossa on rautapintaisia telaketjuja, 20 kilometriä tunnissa;

8) traktorin, jos perävaunussa kuljetetaan henkilöitä, 40 kilometriä tunnissa.


Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2491
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #11 : 27.03.2019, 17:56:06 »
W906 sprintteriä ei ainakaan kannata sit ostaa muutakun V6 & automaatti... Kaikissa 4pyttysissä manuaaleissa saa vaihtaa vauhtipyörää,kytkintä,alakertaa yms, automaattina noissa on alakerta vähän paremmin on kestäny,mut ei hyvin sittenkään.



Toi vauhtipyörä + kytkinongelma on kyllä taivaan tosi....tosin ne tuntuu hajoavan kaikista vähänkään uudemmista dieseleistä jossa vääntöä on yli 300nm. Mikä noiden alakerroista hajoaa?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #12 : 27.03.2019, 20:26:34 »
Itellä ollu nyt 7 vuotta 1994 dodge ram cumminsin koneella ja automaatti.

Verot:84euro/vuosi
Liikennevakuutus:310euro/vuosi. Op ja 80% bonus.
Katsastus viimeksi 95euro, siis pakokaasutestin.

Kulutus sit pomppaa ku oma vie lähes 15litraa sekaajossa, mutta onhan tossa tehojakin 3kertaa enemmän ku vakiossa.

Varaosia saa helposti jenkestä ja tulee myös melko nopeasti, suomessa varaosat kalliimpia.
Volvo V50 -11 Drive
Dodge Ram -94 Cummins

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakettiauto vs. kevytkuorma-auto käyttökulut yms.
« Vastaus #13 : 28.03.2019, 22:05:16 »

Toi vauhtipyörä + kytkinongelma on kyllä taivaan tosi....tosin ne tuntuu hajoavan kaikista vähänkään uudemmista dieseleistä jossa vääntöä on yli 300nm. Mikä noiden alakerroista hajoaa?
Laakerit pyörähtää päällekkäin, ja on niistä kampiakin katkennu kun rynkytetään liian isolla vaihteella.

 

TamCar  KKD Motorsport