Proturbo  Autodiagnoosi

Ohjelmointi

  • 13 Vastauksia
  • 1097 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zombiland

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 205
  • www.vrcf.fi
Ohjelmointi
« : 24.03.2019, 16:53:40 »
Moi! Olen ajellut muutaman viikon S80 D4 181hv Aut.. ja hieman ihmettelen lievää koneen jyrinää nopeuksilla 60-80 kun kierrokset ovat  1000-1500 r/min. Jos laittaa sportti asetuksen päälle niin kierrosten noustessa moinen jyrinä poistuu!
Tämä ei tietysti ole mikään vika vaan ominaisuus, olisiko esim.koneen ohjelmoinista apua harmittavaan ilmiöön, vai onko vaan totuttava jyrinään  ::)

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #1 : 24.03.2019, 16:59:02 »
Siis onkos toi 4-sylinterinen? No anyway, luulis vaan jyrinän vaan pahentuvan jos moottorista lähteekin 100Nm enemmän vääntöä kuin vakiona. Olisko moottorin tukikumit pehmenneet?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1314
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #2 : 24.03.2019, 18:59:58 »
Siis onkos toi 4-sylinterinen? No anyway, luulis vaan jyrinän vaan pahentuvan jos moottorista lähteekin 100Nm enemmän vääntöä kuin vakiona. Olisko moottorin tukikumit pehmenneet?
Ohjelmoinnista voi olla apua. Ainakin itsellä yhden alitehoisen moottorin käyttöalue laajeni, kun laitettiin lisää potkua. Pelkäsin myös, että jyrinät matalilla kierroksilla lisääntyvät, mutta kävi ihan päin vastoin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1566
  • Tampere - Pori
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #3 : 24.03.2019, 19:53:56 »
Ohjelmoinnista voi olla apua. Ainakin itsellä yhden alitehoisen moottorin käyttöalue laajeni, kun laitettiin lisää potkua. Pelkäsin myös, että jyrinät matalilla kierroksilla lisääntyvät, mutta kävi ihan päin vastoin.

Näin siinä käy, vääntö on tasaisempaa ohjelmoituna ja EGR kun poistetaan niin turbo on heti hereillä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa zombiland

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 205
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #4 : 24.03.2019, 20:26:22 »
Siis onkos toi 4-sylinterinen? No anyway, luulis vaan jyrinän vaan pahentuvan jos moottorista lähteekin 100Nm enemmän vääntöä kuin vakiona. Olisko moottorin tukikumit pehmenneet?
  Auto on neli pyttyinen 2014 aj.208000km.

Poissa zombiland

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 205
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #5 : 24.03.2019, 20:29:41 »
Ohjelmoinnista voi olla apua. Ainakin itsellä yhden alitehoisen moottorin käyttöalue laajeni, kun laitettiin lisää potkua. Pelkäsin myös, että jyrinät matalilla kierroksilla lisääntyvät, mutta kävi ihan päin vastoin.
Ajattelin samoin, jos laatikon vaihto alueet muuttuisi hieman korkeammalle eikä kuitenkaan vaikuttaisi kulutuslukemiin?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1314
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #6 : 24.03.2019, 21:11:04 »
Ajattelin samoin, jos laatikon vaihto alueet muuttuisi hieman korkeammalle eikä kuitenkaan vaikuttaisi kulutuslukemiin?
Volvotdi osaa paremmin sanoa, pystyykö noita laatikon vaihtokohtia muuttamaan.

Käsittääkseni vaihtokohdat perustuvat muun muassa moottorin kuormitusasteeseen, ja kun tehoa on enempi käytössä pienillä kierroksilla, vaihdot tapahtuvat entistä alempana.

Tuota jyrinää on muuten ihan uudessakin, sillä oma V90 vaihtaa pienemmälle vasta jossain 1200 rpm paikkeilla. Saisi vaihtaa jo 1400 rpm, niin kulkisi paljon siistimmin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa zombiland

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 205
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #7 : 25.03.2019, 07:40:24 »
Volvotdi osaa paremmin sanoa, pystyykö noita laatikon vaihtokohtia muuttamaan.

Käsittääkseni vaihtokohdat perustuvat muun muassa moottorin kuormitusasteeseen, ja kun tehoa on enempi käytössä pienillä kierroksilla, vaihdot tapahtuvat entistä alempana.

Tuota jyrinää on muuten ihan uudessakin, sillä oma V90 vaihtaa pienemmälle vasta jossain 1200 rpm paikkeilla. Saisi vaihtaa jo 1400 rpm, niin kulkisi paljon siistimmin.
   
On vaan ilmeisesti ajateltu kulutuslukemia,eikä koneen järkevää kierroslukua ajon kannalta!


Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1566
  • Tampere - Pori
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #8 : 25.03.2019, 08:43:54 »
Vaihteen vaihtokierrosta ei saa muutettua isommaksi kuin ainoastaan täyskaasulla. Millaista jyrinää se sitten pitää? Noita paljon ajaneena en ole huomannut mitään tai sitten en sitä niin kuunnellut. Moottorin tyynyt voisi olla jos on häiritsevää jyrinää.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jtt75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #9 : 25.03.2019, 10:15:22 »
Minulla ohjelmoitiin lisää tehoa 2010 XC60 D5 AWD juurikin syystä että jyrinä vähenisi. EGR poistettiin samalla käytöstä. Ei vaikutusta ollut jyrinään.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1314
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #10 : 25.03.2019, 14:37:08 »
Minulla ohjelmoitiin lisää tehoa 2010 XC60 D5 AWD juurikin syystä että jyrinä vähenisi. EGR poistettiin samalla käytöstä. Ei vaikutusta ollut jyrinään.
Tuossa on ihan eri moottori.

Vaihteen vaihtokierrosta ei saa muutettua isommaksi kuin ainoastaan täyskaasulla. Millaista jyrinää se sitten pitää? Noita paljon ajaneena en ole huomannut mitään tai sitten en sitä niin kuunnellut. Moottorin tyynyt voisi olla jos on häiritsevää jyrinää.
Minusta V90:ssä liian pienestä kierrosluvusta aiheutuvaa jyrinää esiintyy, kun laatikko vaihtaa kylmän ajon ohjelmasta normaaliin ohjelmaan. Jyrinä vähenee, kun voimalinja on oikeasti lämmin esim. 100 km ajon jälkeen. Tämä on siis AWD.

Heti kun hipaisee kaasua, laatikko menee johonkin agressiivisemman ajon ohjelmaan ja jyrinä lakkaa, kun kierrokset ovat yli 1400 rpm.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Samikainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #11 : 25.03.2019, 15:42:51 »
Eikö joitakin laatikoita voi ohjelmoida TCU kautta?

Poissa zombiland

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 205
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #12 : 25.03.2019, 17:14:52 »
Vaihteen vaihtokierrosta ei saa muutettua isommaksi kuin ainoastaan täyskaasulla. Millaista jyrinää se sitten pitää? Noita paljon ajaneena en ole huomannut mitään tai sitten en sitä niin kuunnellut. Moottorin tyynyt voisi olla jos on häiritsevää jyrinää.
No juuri sellaista, kun ajaisi manuaalilla liian isolla vaihteella!
Eli tekis vaan vaihtaa pienemmälle, vaikkakin on automaatti  ::)

Poissa xeeno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointi
« Vastaus #13 : 25.05.2019, 20:42:19 »
omaan v70 vaihdoin moottorin ylä puslan uretaanisen.se aiheuttaa pientä jyrinää tyhjäkäynti.siihen tottu ei haitannut.

 

Race.fi  TamCar