Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ahtimen A/R-luku

  • 1 Vastauksia
  • 6420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Puavo

  • Tekninen konsultti
  • Administrator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1441
  • Mafia Connections
Ahtimen A/R-luku
« : 19.12.2010, 00:39:56 »
A tulee sanasta AREA ja tarkoittaa sisääntulonielun poikkipinta-alaa.
R tulee sanasta RADIUS ja tarkoittaa em. arean keskeltä mitattua etäisyyttä akseliin.
A/R on suureiden suhde.



Tiedot tarjoli alunperin j_tapio


Kuinka tuo AR luku vaikuttaa turbon käytäytymiseen? Eli jos laittaa pienemällä AR luvulla olevan kotelon, niin herääkö turbo mahdollisesti alemmalta kierros luvulta?

Itselläni ois tulossa kiina ahdin jossa olis AR50, mutta mulla olis siihen pienempikin "kotelo". Tarkoitus olis saada mahdollisimman alaalta herävää ahdin ja max paineet noin 1bar.

Noihan se menee et pienemmällä A/R:llä (muuten sama turbo) lähtee spoolaan alempaa. Ja tämän kääntöpuoli on suoraan se että tukkeutuuko pieni pesä liian varhain, jolloin pakopaine ja lämpö alkaa nousta ahdoista saatavaa hyötyä suuremmalla kertoimella.

Tuo A/R luku on 0.50 vaikka yleisesti puhuttaessa noissa ei näe edes pistettä luvun edessä.

Tyyppillisesti A/R -luku on jotain .35 ja 1.50 välistä.


Edit:
Jos A/R -lukua ei ole painettu pesään, se on usein mitattavissa riittävän tarkasti. Sisääntulokohta mitataan juuri kuten kuvassa osoitettu (ei siis laipasta). Kätevä apuväline on kansitöissä käytettävä muottisilikoni jos sellaista vain on käytettävissä.



Esim. tuosta aiemmasta kuvasta ruudulta mittaamalla tehty laskelma:

A: Ø2,6cm -> 1,32*3.14 = 5.3066cm2
R: 5.0cm
A/R: 5.3066/5.0 = 1.06


Edit2:
Muokkasin vielä aiempaan kuvaan punaisella vaihtoehtoisen pakopesän koon.


Eli punaisien viivojen mukainen pesä:

A: Ø2,2cm -> 1,12*3.14 = 3.7994cm2
R: 5.6cm
A/R: 3.7994/5.6 = 0.68

Eli päällepäin täysin samannäköinen pesä voi ollakin ihan eri spekseillä.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2010, 21:03:36 kirjoittanut JuHaU »
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: Ahtimen A/R-luku
« Vastaus #1 : 17.10.2012, 23:24:47 »
Eli päällepäin täysin samannäköinen pesä voi ollakin ihan eri spekseillä.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ja a/r luku on vertailukelponen vain pesillä, jotka ovat halkaisijaltaan samoja.

 

Proturbo  Autodiagnoosi