Elekma  Autoracing

Tappikoneen viritys

  • 1098 Vastauksia
  • 306658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1065 : 05.05.2019, 19:29:11 »
Minkälainen mahtoi olla B20 "Gt-satsin" sytytysennakko? Oliko vaan joku vakiojakaja tyyliin b20a koneesta ja miten alipaine-ennakon laita?
R-sport katalogista ja googlesta en löytäny tietoa. 123 jakajan kanssa koodaan vastaavanlaista konetta, tosin weber dgv kaasarilla. :)
Tuntuisi toimivan järkevämmin ilman alipaine-ennakkoa, nyt on tyhjäkäynnillä 15 astetta ja kokonaisennakko 32 3000 kierroksen paikkeilla.

10 astetta vakio jakajalla eikä alipainesäätöä ollenkaan. Näin kultaisella 80-luvulla.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 316
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1066 : 19.05.2019, 18:41:58 »
Testailin tuota sytkänajotusta, useamman tunnin ajelin ympyrää ja totesin heti kättelyssä että tuo B20A ennakko ei pelaa koska liikaa alipaine-ennakkoa.
Päädyin sitten sellaiseen väliaikaiseen pysyvään ratkaisuun ennakon kanssa että

500rpm  10* astetta
800        15*
3000      28* "mekaaninen" kokonaisennakko. Tääkin on hilkulla nakutuksen suhteen jos urku auki ja imuilma kuumaa...

Alipaine-ennakkoa kokeilin laittaa 5-15 asteen väliltä ja ennakon lähtökierroslukua kokeilin 1400-2400. Jos ajaa motarilla 100km/h tai kovempaa niin toimii hienosti tuo 10* mutta jos ajaa hiljempaa niin nykii ärsyttävästi. Viidellä asteella 2400rpm-> toimii ihan ok.
Pärjäsi sitä ilmankin, bensankulutus maantiellä kevyellä jalalla pyörii siinä 7,5-8L/100Km. :)

Yks päivä testasin piruuttani vaihtaa NGK B7HS tulppien tilalle BP7HS mitä joka Volvo putkassa tyrkytetään ja totesin että nakuttaa paljon herkemmin, pistin vanhat takaisin niin toimi taas. On sitä kuulemma muillakin ollut samaa vaivaa.

Yhteys jakajan ja läppärin välillä katkesi useamman kerran ja siihen auttoi kun nykäisi piuhan irti ja takas. Meinas usb piuha sulaa konehuoneessa.  :D


Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1985
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1067 : 11.06.2019, 22:26:14 »
Alustavaa tiedustelua, nyt näyttää niin hurjalta, että minulle olisi tulossa 85mm hiottu kampura :o Nykyiseen 92mm koneeseen. Eli se kysymys on että mitkä veivit tuohon väliin nyt pitäisi/kuuluisi laittaa ?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2075
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1068 : 11.06.2019, 22:56:39 »
No tietysti riippuu kaulan halkaisijaltaan. Ehkäpä se on vinokoneen mitoissa?

Sitten vinokoneen kanki ja Kuplan mäntä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1985
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1069 : 11.06.2019, 23:11:34 »
Ai että volvon 92 männätkin menee vaihtoon ? Kuten huomaa, en tiedä aiheesta juurikaan mitään. Kaulojen mitat ei ole tiedossa, vielä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 371
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1070 : 11.06.2019, 23:52:03 »
Jos on samalla tavalla ilmoitettu lakikorkeus, eli männäntapin keskeltä laelle tuossakin:
http://www.aircooled.fi/tuote/652/manta-92x82-lakikorkeus-35mm-tako-aa

Niin on 11mm lyhyempi mitä B20 mäntä. Ainakin mie löysin B20 lakikorkeudeksi 46mm.
Kiertokangen pituus keskeltä-keskelle 145mm.

Ja mäntä nousee siis 85mm iskulla 2,5mm korkeammalle, joten mielellään haluttaisiin tilanne että mäntä tulee about lohkon tasopinnalle, mieluiten jokusen kympin yli riippuen kansipahvin paksuudesta jotta saa paljevälyksen vähän fiksummaksi.

Vinokoneen veivi on 152mm pitkä, niin silloin pitäis lohkosta pyyhkästä 1,5mm pois jotta saisi samalle tasolle männät mitä lähtötilanteessa, jos käyttäisi linkin mäntiä tai vastaavanlaisilla mitoilla olevia.

Muihin mahdollisesti eteen tuleviin haasteisiin en ota kantaa. :P
(ei kokemusta tappikoneista)
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1985
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1071 : 12.06.2019, 21:52:45 »
Vinokoneen yläsilmä on 23mm, esim noissa kuplan männissä on 22mm. Mikäs tuohon on ratkaisu ? Saako tuon hoitaneen veivien puslien vaihdolla

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 371
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1072 : 12.06.2019, 22:14:29 »
Koneistamolla teetättää uudet helat 22mm tapille.
Sitä en tiedäkkään, mitä koneistamoa lähipaikkakunnilta uskaltaisi suositella kun omat kokemukset on turhan vaihtelevia.

Kannattaa kysellä hinta-arviota, niin tietää onko rahallisesti miten kannattavaa.
Ei pitäisi olla kovin kallista - mut ei sitä koskaan tiedä. Huonolla säkällä hinta-arviot sen verran kovat, että kiinan h-veivit jo ennemmin viskaa kiinni. :buck2:
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1985
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1073 : 12.06.2019, 22:37:42 »
Olen koittanut nyt tuota selvittää että mikä veivi/mäntä -yhdistelmä tuohon pitäisi hommata että istuu, vai onko lohkon kansitasosta pakko ottaa pois.

Olettaen nyt että nuo B2x0 veivit (152mm?) sopii kampuralle. Mistä männät jotka on 92mm, 23 tapilla ja 36,5 lakikorkeudella ???

Tai sitten nuo muut veivit niin.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 371
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1074 : 12.06.2019, 23:19:39 »
https://www.maxpeedingrods.co.uk/h-beam-connecting-rods/street-performance.html

Tuolta ainakin löytyy ihan ok noita eri moottorien veivien mittoja.
Sit jenkkikoneista (v8) voi löytyä potentiaalisia vaihtoehtoja myöskin.

Kaulan koko olisi hyvä selvittää ennen sitä, että on varmasti tiedossa minkä kokoinen on, niin ei tule turhaa etsintää tehtyä.

Sekin vaihtoehto toki on, että männistä ottaa laesta pois lastua.
Jos on kokeilunhalua, rohkeutta ja männissä järkevästi vahvuutta siihen.

Jos riittää että voi ottaa esim. 2mm pois, ja silloin jäisi 4-5mm (en tiedä paljonko on matkaa laelta männänrenkaaseen) laelta männänrenkaaseen, niin voisi olettaa sen toimivan ihan jees.. kunhan ei turhan ohueksi muualta mene lakivahvuus.
 Mut ei tosiaan voi tietää kokeilematta tuleeko sen kestävyden tai toiminnan kanssa tulla ongelmia.

Ajattelin kuitenkin heittää tuollaisenkin ajatuksen keskusteluun mukaan.
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1985
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1075 : 13.06.2019, 22:53:04 »
49mm on kampuran kaulat hiottu, eli sata-sarjan veiveille. Nyt kertokaahan millä kangilla ja männillä ja reseptillä näitä on tehty. Koska onhan näitä nyt tehty !!!? 92mm poraus siis edelleen.

Poissa kuppe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1076 : 19.06.2019, 07:14:53 »
Mulla 92:set AA-männät tossa n.2298cc-koneessa.
JuzziPower teki koneen ja varmasti kertoo specsit.
https://juzzipower.webs.com/
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1077 : 22.06.2019, 19:25:15 »
Mites UMR 153mm veivit? On juurikin tohon käyttöön tarkotetut. Melko edulliset ja omat oli ainakin OK laatuiset. Tosin korvasin pultit ARPeill

http://www.umrab.se/sv/webshop/reservdelar--tillbehor/vevstakar/volvo/h-profilstakar-153-52-22-pid14.htm
« Viimeksi muokattu: 22.06.2019, 19:37:34 kirjoittanut fender »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1985
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1078 : 23.06.2019, 12:00:54 »
Kuplan 35 männällähän tuo menisi, mutta vielä jää mäntä 0.5mm alle kansitason ??? Onko tuolla mitään merkitystä sitten ?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2075
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1079 : 23.06.2019, 12:22:11 »
On. Squish pitäisi olla 0,7-0,8 mm
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Samppasport  Futurez