Futurez  Proturbo

Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?

  • 88 Vastauksia
  • 26304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2070
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« : 01.05.2012, 21:14:57 »
Mun puolesta tänne voitaisi keräillä tietoja ja kestoja noista automaateista viritys käytössä? täällä en nähnyt vastaavaa topiikkia joten, rock rock

jos on jo tämmönen niin poistakaa ???
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #1 : 17.02.2013, 13:33:28 »
Ei nyt raahi uutta aihetta tehä asiasta. Miten menetellään aw laatikon kanssa kun otetaan kikdown pois käytöstä ? Eli vaijjerin kireys ja sen vaikutus vaihteiston toimintaan . Voiko sen jättää silleensä irtioton jälkeen vaiko pitääkö sitä vetää tiukemmalle ?

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 569
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #2 : 17.02.2013, 13:40:32 »
eikö tänne vois samantien kerätä näissä volvoissa yleensä käytettyjen laatikkojen kestot? etu/takavedot getrakit sun muut lootat?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1386
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #3 : 17.02.2013, 20:16:02 »
Ei nyt raahi uutta aihetta tehä asiasta. Miten menetellään aw laatikon kanssa kun otetaan kikdown pois käytöstä ? Eli vaijjerin kireys ja sen vaikutus vaihteiston toimintaan . Voiko sen jättää silleensä irtioton jälkeen vaiko pitääkö sitä vetää tiukemmalle ?

Ei kannata vaijeria jättää pois. Laatikko on pian entinen.
Kick-down on helpoin jättää pois laittamalla joku palikka kaasupolkimen alle
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #4 : 17.02.2013, 20:36:26 »
Nii no joo , vaihtoehto tuokin ,mutta mikä siinä sen laatikon tappaa , luistaako se kiihytyksessä jos ei vaijjeria kiristä samaan tahtiin kun polkee kaasua? Voiko sen vaijerin kiristää valmiiks siihen ennen kikdown toimintoa olevaan pykälään ja jättää siihen ?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1386
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #5 : 17.02.2013, 21:22:03 »
En ole satavarma mutta eiköhän tuo kikkarin vaijeri vaikuta laatikon öljynpaineeseen.
Sit jos ottaa kovia lähtöjä niin kannattaa vaihtaa käsin. Pakkovaihteilla kovempi öljynpaine kuin D:eellä. Näin ainakin jenkkilaatikoissa.

Tulipa taas mutuiltua
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #6 : 17.02.2013, 21:25:00 »
Juup , samaa mutua on kanssa itellä päässä , olis ihan arvokas tieto jatkoa ajatellen tuo homma saaha selville

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 375
  • Volvolandia...fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #7 : 18.02.2013, 21:32:14 »
Mun puolesta tänne voitaisi keräillä tietoja ja kestoja noista automaateista viritys käytössä? täällä en nähnyt vastaavaa topiikkia joten, rock rock

jos on jo tämmönen niin poistakaa ???
eräs ässäarpa tuttu sai boorit ja kitkalevyt sileäksi vakio volvostakin ;D.

itseäki kiinnostaisi että paljon kestää "vahvistettu" aw 70/71 tai zf
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2070
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #8 : 19.02.2013, 02:45:25 »
Kaiken saa paskaks, ku tarpeeks yrittää.. V:>
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 844
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #9 : 19.02.2013, 23:06:28 »
Joo itekki oisin kiinnostunu tiedosta mitä tommoset laatikot kestää käyttöauto käytössä.. Itte haaveilen 960 T5, jossa ois se~300-350hp..  ::)
Luistaakohan tuommonen laatikko noilla tehoilla heti ku lähtee vähänki äkäsemmin kiihdyttään..vai saako sitä jotenki pitämään..  :idiot2: Kyseessä siis tinakutosen laatikko.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 988
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #10 : 20.02.2013, 00:06:58 »
Joo itekki oisin kiinnostunu tiedosta mitä tommoset laatikot kestää käyttöauto käytössä.. Itte haaveilen 960 T5, jossa ois se~300-350hp..  ::)
Luistaakohan tuommonen laatikko noilla tehoilla heti ku lähtee vähänki äkäsemmin kiihdyttään..vai saako sitä jotenki pitämään..  :idiot2: Kyseessä siis tinakutosen laatikko.
AW30 kestää, kunhan vääntöä ei ole järjettömiä määriä, eli 500Nm nurkilla ainakin vakiona. Vahvistaa pystyy lisäämällä pakkoja, turbosuprassa sama loota 7 levyisellä pakalla (kestää yli 600Nm), vaparissa 6 levyinen, kuten ilmeisesti volvossakin.

Shiftkit kannattaa asentaa reippaammalla teholla, eli pienentää vaihtoakkumulaattoreiden tilavuutta napakamman vaihdon saamiseksi, ettei luistata kickdown vaihdossa kytkinpakkoja paskaks. Toinen hyvä turbokoneessa on saada iso momentinvähennys vaihdon ajaksi, taas ettei luistata paskaksi jos reilummin tehoa.

T5 koneen perässä tuskin tarpeellista modata AW30 laatikkoa, T6 koneella on hyvä tehdä em. toimenpiteet.

Vaikka AW30 on periaatteessa samanlainen perusrakenteeltaan kun etuvetoisten AW50 (mm. sama ohjainlaite ja paljon samoja osia), niin AW30 on paljon järeämmin rakennettu, ja siellä on enemmän kytkinpakkoja.

AW7x sarja on kestoltaan ja rakenteeltaankin about samaa luokkaa kun AW30, paitsi että ovat täysin mekaanisesti ohjattuja.

ZF4HP24 kannattaa uhohtaa viripeleissä, ei tahdo kestää edes viritetyn D24TIC perässä, puhumattakaan 300hv/500Nm+ peleistä, pakat luistaa jne.

Jos itse lähtisin nyt rakentamaan 960 volvoa, laittaisin lootaksi esim. BMW:stä ja jaggeistakin löytyvän 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan, koska niitä saa käytettyinä järkihintaan (eli 1500e, eli saman kun kestävä 5/6v manuaali ja riittävä kytkin), ja väännönkestoa löytyy, etenkin isokoneisten takaa löytyvistä (jopa 1000Nm speksattuja). Ja noita kun voi ohjata ihan tiptronic menetelmällä ratistakin, ni ei tartte valittaa ettei oo sporttisuutta, ja riittää varmasti välityksiä vaikka millaseen ajoon radalta autobahn ajoon asti. (Itellä käyttöpelissä XF 6HP26A1, ja ajanut ihan noita uusiakin 6v ja 8v malleja kaikkea 100-600hv moottoreilla, eli tiedän mistä puhun kun vertaan niitä manuaaleihin). :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1437
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #11 : 20.02.2013, 00:50:12 »
AW30 kestää, kunhan vääntöä ei ole järjettömiä määriä, eli 500Nm nurkilla ainakin vakiona. Vahvistaa pystyy lisäämällä pakkoja, turbosuprassa sama loota 7 levyisellä pakalla (kestää yli 600Nm), vaparissa 6 levyinen, kuten ilmeisesti volvossakin.

Shiftkit kannattaa asentaa reippaammalla teholla, eli pienentää vaihtoakkumulaattoreiden tilavuutta napakamman vaihdon saamiseksi, ettei luistata kickdown vaihdossa kytkinpakkoja paskaks. Toinen hyvä turbokoneessa on saada iso momentinvähennys vaihdon ajaksi, taas ettei luistata paskaksi jos reilummin tehoa.

T5 koneen perässä tuskin tarpeellista modata AW30 laatikkoa, T6 koneella on hyvä tehdä em. toimenpiteet.

Vaikka AW30 on periaatteessa samanlainen perusrakenteeltaan kun etuvetoisten AW50 (mm. sama ohjainlaite ja paljon samoja osia), niin AW30 on paljon järeämmin rakennettu, ja siellä on enemmän kytkinpakkoja.

AW7x sarja on kestoltaan ja rakenteeltaankin about samaa luokkaa kun AW30, paitsi että ovat täysin mekaanisesti ohjattuja.


ZF4HP24 kannattaa uhohtaa viripeleissä, ei tahdo kestää edes viritetyn D24TIC perässä, puhumattakaan 300hv/500Nm+ peleistä, pakat luistaa jne.

Jos itse lähtisin nyt rakentamaan 960 volvoa, laittaisin lootaksi esim. BMW:stä ja jaggeistakin löytyvän 6 tai 8 vaihteisen ZF lootan, koska niitä saa käytettyinä järkihintaan (eli 1500e, eli saman kun kestävä 5/6v manuaali ja riittävä kytkin), ja väännönkestoa löytyy, etenkin isokoneisten takaa löytyvistä (jopa 1000Nm speksattuja). Ja noita kun voi ohjata ihan tiptronic menetelmällä ratistakin, ni ei tartte valittaa ettei oo sporttisuutta, ja riittää varmasti välityksiä vaikka millaseen ajoon radalta autobahn ajoon asti. (Itellä käyttöpelissä XF 6HP26A1, ja ajanut ihan noita uusiakin 6v ja 8v malleja kaikkea 100-600hv moottoreilla, eli tiedän mistä puhun kun vertaan niitä manuaaleihin). :)

tähän pitää tarttua, AW 7x on heikompaa tekoa verrattuna kolmekymppiseen
vahvistettuna tuon pitäisi riittää 400hv tehoille, ainakin nimimerkillä Toni  kokemusta tuosta.

AW 7x rakenne

AW 30

ja kitkalevypakkojen erot


« Viimeksi muokattu: 20.02.2013, 00:57:00 kirjoittanut Ari E »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1386
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #12 : 20.02.2013, 09:20:13 »
Mun kesäauto vaihtaessaan jättää joitakin kipinöitä pois ja taitaa se rajoittaa ruiskutustakin.
Kukas väsäisi tälläisen systeemin Volvoo?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2070
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #13 : 20.02.2013, 21:30:48 »
Kymmenen kuukauden aloitusviestin lähettämisen jälkeen tänne alkoi vasta satamaan tavaraa.. :D
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1076
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #14 : 20.02.2013, 22:20:31 »
ja lisää pukkaa  ;)tohon aw30 lootan vielä kun asentaa suprastickin niin saa ohjelmoitu nuo vaihdot myöhäisemälle ,tekee varmaan hyvää ainakin jos meinaa vaikka t5 perään

 

Ateho  Elekma