KKD Motorsport  Samppasport

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2618 Vastauksia
  • 541037 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 262
  • BBS & OZ Only
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1050 : 23.02.2013, 10:00:09 »
helpoimmalla selviää kuin ostaa jomin coilisetin e36:seen ja paiskaa volvon alle  ::)7
etutolpan paksuuskin SAMA

Onkos joku sit laitettu tuon jomin setin kiinni? sorvilla vanha tolppa pois ja jomin settiä tilalle hitsaamalla niinkö? jos kerran onnistuu niin minäkin haluun tuon kyllä kokeilla!!!
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1051 : 23.02.2013, 10:01:10 »
helpoimmalla selviää kuin ostaa jomin coilisetin e36:seen ja paiskaa volvon alle  ::)7
etutolpan paksuuskin SAMA

Melkolailla yksikertaistettu tuo toimenpide :D
Kaveri noita tuo maahan ja suunnittelinkin joskus että miten onnistuisi sovitella volvoon ja kävin mittailemassa, mutta en tietenkään muista enää mitään mittoja. Halkaisija tosiaan näytti samalta, muuten ei mitään muistikuvaa mitä ongelmia tuossa on. Tehtävissä varmasti, mutta ei ihan bolt-on.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1052 : 23.02.2013, 10:14:34 »
Ihan pirruuttani katsoin, onko tuotenro, jota tarkoitatte:  67-5563
 E36 Taakse Touring-Farmari/vahvistettu [1991-1999] 59.90 € kipale
 Ja menee "heittämällä" paikalleen??

e36 jousi suippenee molempiin päihin, eli alapäästä joutuu lyhentämään sen verran että menee jousikuppiin. Itse en ole asentanut, mutta mun käsityksen mukaan näin tulee melkoisen matala :)

Itse kuskaan sen verran vähän kuormaa että pidän takapään mielelläni hiukan löysänä, varsinkin kun ei ole vielä lukkoperää.
Moni noita madallus- ja vakiojousia haukkuu löysäksi, mutta ehkä valmistajalla on ollut siinä joku ajatus miksi takajousista ei tehdä kovin jäykkiä. En nyt taroita etteikö jäykkä olisi missään tilanteessa hyvä, mutta jos perus arkista käyttökulkinetta madaltelee niin kannattaa ottaa huomioon mitä jäykät takajouset tekevät vetopidolle, varsikin lukottomassa. Itselläni oli joskus talviautona bmw e30 (yök, mutta halvalla sai ostaa ja kalliilla myydä), johon oli laitettu e36 farkun takajouset, ei lukkoperää ja ihan kauhea ajaa. Peräpään pito oli lievästi sanottuna äkkinäinen, eikä ikään tiennyt mihin suuntaan hyökkää kun takapyörät suttasivat vuorotellen. Sekään ei varmasti asiaa parantanut että perä oli huomattavasti keulaa korkeampi. Vaihdoin tilalle jotkut tod näk A-Omega 2.0 sedanin selvästi löysemmät jouset ja auto muuttui huomattavasti rauhallisemmaksi käytökseltään ja vetopito parani myös reippaasti.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1829
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1053 : 23.02.2013, 11:46:44 »
Tommonen ylimatala ja helvetin jäykkä perä kyllä vie näitten laatikoitten viimisetkin ajo-ominaisuudet tehokkaasti.
AW71 toimintakaavio:

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 545
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1054 : 23.02.2013, 18:38:38 »
Itse olen käsittänyt että keulaa pudotetaan yleensä samalla kun perääkin. Ja näin olen myös tehnyt ja väitän että aivan tasan tuli parempi ajettava esim. mutkaisilla teillä. Kyllähän se montuissa ja töyssyissä pistää ketuttaan jos 26 vuotta vanhassa autossa ainoa joustava osa on kori. Mutkaisilla teillä sitten taas kiittelee että tulihan vaihdettua alusta, enään ei raavi sivupeilit asfalttia. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä sanon minä mataluudesta. Itse olen enemmän tyttäriin päin  ;)
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1055 : 23.02.2013, 19:29:14 »
Itse olen käsittänyt että keulaa pudotetaan yleensä samalla kun perääkin. Ja näin olen myös tehnyt ja väitän että aivan tasan tuli parempi ajettava esim. mutkaisilla teillä. Kyllähän se montuissa ja töyssyissä pistää ketuttaan jos 26 vuotta vanhassa autossa ainoa joustava osa on kori. Mutkaisilla teillä sitten taas kiittelee että tulihan vaihdettua alusta, enään ei raavi sivupeilit asfalttia. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä sanon minä mataluudesta. Itse olen enemmän tyttäriin päin  ;)

Kyllä mäkin matalasta ja jäykästä tykkään, mutta meinasin ihan vinkkinä pientä madallusta ja parempaa kuormankantokykyä havitteleville, että kannattaa harkita miten jäykän oikeasti haluaa.
Vaikka munkin on tarkoitus tuota omaa autoa vielä tiputtaa lisää, niin peräpäätä en silti halua yhtään jäykemmäksi. Tai jos takapäätä jäykentää niin etupään pitäisi jäkentyä samassa suhteessa. Itse pelaan mieluummin vakaajilla tuota kallistelua pois kuin jousilla, koska en tarvitse sitä kuormankantokykyä kovin usein. Mutta lukkoperä pitää ainakin saada alle ennenkuin teen jousille tai vakaajille mitään, sillä nytkin on vetopito niin hanurista, varsinkin kaarteissa. Sisäkurvin pyörä jauhaa tyhjää asfaltillakin, ilman mitään toivoa etenemisestä saati sivuluistosta.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 545
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1056 : 23.02.2013, 19:50:28 »
Tuo mun kommentti oli lähinnä vastauksena sekokuvulle.
Mutta hyvä paksu vakaaja voi tulla usein kalliimmaksi kuin jäykkä matala budjetti alusta. Etupäähänhän ei ole mikään amerikan temppu laittaa kahta vakaajaa jos vain niitä sattuu 2 kpl löytymään.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2006
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1057 : 23.02.2013, 21:20:32 »
Tommonen ylimatala ja helvetin jäykkä perä kyllä vie näitten laatikoitten viimisetkin ajo-ominaisuudet tehokkaasti.

Pah. Alusta on hyvä kun se ei jousta ja on matala.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5076
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1058 : 23.02.2013, 21:38:24 »
Mulla on vakiojouset sopivasti katkottuna ja Bilsteinin B6:set. Ajotuntuma on mielesäni oikein mainio. Aluksi oli edessä vielä dieselin jouset, mutta sitten oli jo normikäyttöön liian jäykkä.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2071
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1059 : 23.02.2013, 22:34:59 »
helpoimmalla selviää kuin ostaa jomin coilisetin e36:seen ja paiskaa volvon alle  ::)7
etutolpan paksuuskin SAMA

Itse en kyllä jomeja/ mitään muitakaan halpisritsoja laittaisi.. Jos hyviäpuolia noista hakemalla hakee, niin auton "saa järkevästi" linttaan ja halpa hinta.. Saman ajettavuuden saa ottamalla vakio seiskasta/ysistä jouset pois :D

Ja nuiden sarjojen iskarit on yleensä huonompaa tekoa, kuin motonetin halvimmat pumput. :(
« Viimeksi muokattu: 23.02.2013, 22:41:09 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4418
  • LH-uuno
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1060 : 23.02.2013, 22:43:08 »
Pah. Alusta on hyvä kun se ei jousta ja on matala.
Pohjaanlyöntikumialusta on edullinen, joustamaton ja matala, eli siis täydellinen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2071
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1061 : 24.02.2013, 03:04:12 »
Pohjaanlyöntikumialusta on edullinen, joustamaton ja matala, eli siis täydellinen.

Pelkästään joku 20-30mm madallus saa vanhan volvon näyttämään helvetisti paremmalle.  ::)

Tosin joku kunnon madallus orig. vanteilla näyttää ripulille, koska pyörät on jossain siellä kaaren uumenissa... Hyi hele..
« Viimeksi muokattu: 24.02.2013, 03:06:01 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8225
  • KOFF ROCK!!
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1062 : 24.02.2013, 03:10:33 »
Offsettia pitää "säätää".  ;)

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 688
  • - RedClassic -
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1063 : 24.02.2013, 08:16:43 »
e36 jousi suippenee molempiin päihin, eli alapäästä joutuu lyhentämään sen verran että menee jousikuppiin. Itse en ole asentanut, mutta mun käsityksen mukaan näin tulee melkoisen matala :)

Itse kuskaan sen verran vähän kuormaa että pidän takapään mielelläni hiukan löysänä, varsinkin kun ei ole vielä lukkoperää. Moni noita madallus- ja vakiojousia haukkuu löysäksi, mutta ehkä valmistajalla on ollut siinä joku ajatus miksi takajousista ei tehdä kovin jäykkiä. En nyt taroita etteikö jäykkä olisi missään tilanteessa hyvä, mutta jos perus arkista käyttökulkinetta madaltelee niin kannattaa ottaa huomioon mitä jäykät takajouset tekevät vetopidolle, varsikin lukottomassa. Peräpään pito oli lievästi sanottuna äkkinäinen, eikä ikään tiennyt mihin suuntaan hyökkää kun takapyörät suttasivat vuorotellen.

Kiitos J_Lanttola, tässä tulikin hyvin esille miksi jätän e36 laittamatta ja jatkan tapausta Vallilan Takomo!
Eikös tuon vetolukon ole tarkoitus autaa liikkeelle lähdössä, ettei sudi puolella tai toisella vaan tasaisesti molemmissa!
« Viimeksi muokattu: 24.02.2013, 13:27:42 kirjoittanut Antza »
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2071
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1064 : 24.02.2013, 11:50:59 »
Offsettia pitää "säätää".  ;)

Niin pitää vanteen leveyttäkin.  ;)
V70 D5
850 T5
145 T5

 

KL-varaosat  Carwist