Ateho  Elekma

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2618 Vastauksia
  • 541032 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2580 : 26.10.2018, 00:18:08 »
Laitan tänne tietoja Bilstein B6 iskareista, kun en ainakaan mittaeroja ite löytäny keskustelusta.

Etuiskunvaimennin on n.30mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin
Takaiskunvaimennin on n.25mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin

Edestä kestää ottaa ainakin kaksi kierrosta vakio jousista pois niin pysyy kireällä ilmaan nostettuna
Takaa kestää ottaa ainakin 1.5 kierrosta pois ja vielä pysyy nostettuna paikallaan, varmaan kaksikin kierrosta voi ottaa.

Iskarit ovat todella jäykät joten eivät kaipaa normaalia jäykempiä jousia kaveriksi. Itselle asensin tänään uudet vakio lesjöt yhden kierroksen lyhennettynä eteen ja taakse, niin tuli ehkä vähän turhanki jämäkkä, ainaki jos monttuinen tie. Auto on 940 sedan ja taakse tuli 945 vakio jouset, varmasti olisi sedanin omat ollut mukavemmat, pitänee kokeilla jossain välissä vielä niitä.

Auto käyttäytyy paljon paremmin bilsteineillä, niin mutkissa, sivuluisussa, kuin suorilla nopeilla teillä. Kaikki montut ja tien pinnan muutokset tuntuu todella selvästi.

Tässä vielä kuva tältä illalta, sopiva talvikorkeus.



944 B230FT - 745 B230FT museoprojekti - 242 Ikuisuus turbo projekti.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1829
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2581 : 26.10.2018, 16:29:50 »
Laitan tänne tietoja Bilstein B6 iskareista, kun en ainakaan mittaeroja ite löytäny keskustelusta.

Etuiskunvaimennin on n.30mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin
Takaiskunvaimennin on n.25mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin

Edestä kestää ottaa ainakin kaksi kierrosta vakio jousista pois niin pysyy kireällä ilmaan nostettuna
Takaa kestää ottaa ainakin 1.5 kierrosta pois ja vielä pysyy nostettuna paikallaan, varmaan kaksikin kierrosta voi ottaa.

Iskarit ovat todella jäykät joten eivät kaipaa normaalia jäykempiä jousia kaveriksi. Itselle asensin tänään uudet vakio lesjöt yhden kierroksen lyhennettynä eteen ja taakse, niin tuli ehkä vähän turhanki jämäkkä, ainaki jos monttuinen tie. Auto on 940 sedan ja taakse tuli 945 vakio jouset, varmasti olisi sedanin omat ollut mukavemmat, pitänee kokeilla jossain välissä vielä niitä.

Auto käyttäytyy paljon paremmin bilsteineillä, niin mutkissa, sivuluisussa, kuin suorilla nopeilla teillä. Kaikki montut ja tien pinnan muutokset tuntuu todella selvästi.

Tässä vielä kuva tältä illalta, sopiva talvikorkeus.



Laitappas muuten se Bilsteinin mallikoodikin, helpottaa varmana monia jotka on hommaamassa itelleen niin saa vertailua. Kaikki ne kun ei ole samoja vaikka samaan autoon myydäänkin :)
AW71 toimintakaavio:

Poissa Vmax

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2582 : 26.10.2018, 23:48:01 »
Edessä Bilstein 34-002926

Takana Bilstein 24-012744

944 B230FT - 745 B230FT museoprojekti - 242 Ikuisuus turbo projekti.

Poissa Kankikari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 384
  • Ilo alkaa kilosta
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2583 : 30.10.2018, 19:16:26 »
AD myi jyväskylässä tingittynä ~80/kpl. Jännä että samaa perheyritystä oleva puulaaki motonet myi tosiaan tohon alta 50/kpl.

Hämmennys oli suuri tilatessa kun myyjä sanoi ettei heillä hyllyssä olevat oem laatuinen merkitön iskari pysty kilpailemaan tähän hintaan. 49.90 kpl. Bilstein b4 torstaina perillä.
Turbo 940

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3896
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2584 : 30.10.2018, 19:24:14 »
Hämmennys oli suuri tilatessa kun myyjä sanoi ettei heillä hyllyssä olevat oem laatuinen merkitön iskari pysty kilpailemaan tähän hintaan. 49.90 kpl. Bilstein b4 torstaina perillä.
Aikalailla samoilla saatesanoilla taisi minullekkin lähteä tilaus aikanaan. ;D
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4840
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2585 : 10.11.2018, 13:28:40 »
Turbobricksillä tuli vastaan, Puolasta saa uretaaniheloja 95-> 960 ja S/V90 ihan kohtuuhintaan. Etutukivarsien setti ja takaylätukivarsien takahelat omasta mielestä on ne tärkeimmät päivitykset.

« Viimeksi muokattu: 22.02.2019, 13:59:36 kirjoittanut Taavi.H »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 316
  • vapari
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2586 : 21.11.2018, 21:06:19 »
Laitan tänne tietoja Bilstein B6 iskareista, kun en ainakaan mittaeroja ite löytäny keskustelusta.

Etuiskunvaimennin on n.30mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin
Takaiskunvaimennin on n.25mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin

Edestä kestää ottaa ainakin kaksi kierrosta vakio jousista pois niin pysyy kireällä ilmaan nostettuna
Takaa kestää ottaa ainakin 1.5 kierrosta pois ja vielä pysyy nostettuna paikallaan, varmaan kaksikin kierrosta voi ottaa.

Iskarit ovat todella jäykät joten eivät kaipaa normaalia jäykempiä jousia kaveriksi. Itselle asensin tänään uudet vakio lesjöt yhden kierroksen lyhennettynä eteen ja taakse, niin tuli ehkä vähän turhanki jämäkkä, ainaki jos monttuinen tie. Auto on 940 sedan ja taakse tuli 945 vakio jouset, varmasti olisi sedanin omat ollut mukavemmat, pitänee kokeilla jossain välissä vielä niitä.

Auto käyttäytyy paljon paremmin bilsteineillä, niin mutkissa, sivuluisussa, kuin suorilla nopeilla teillä. Kaikki montut ja tien pinnan muutokset tuntuu todella selvästi.

Tässä vielä kuva tältä illalta, sopiva talvikorkeus.
Onko miten pintakovat?

Ite miettinyt jos laittais eteen bilstein b6/b8 (240?) patruunat ja coilover jousen (kierreholkki olka-akseliin) tuohon omaan 960.
Nyt on kyllä hyvät iskarit ja vakiojouset edessä, takana huonohkot iskarit+240 kuormajouset laikattuna - eli keulii jonku verra.. siitä huolimatta on aika paljon parempi ajettavuus vrt. täysin vakio.

Jousien esijännitystä säätämällä ja eri jäykkyyksillä olevia jousia testailemalla löytynee aika hyvä kombinaatio lopulta.. laittaa sitten säädettävät iskarit (koko tolpat vaihtoon) jos ei joskus tunnu riittävältä. ::)
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

Paikalla Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2587 : 25.11.2018, 19:56:49 »
Viton jousia sitten ei kannata eteen ostaa, ne sinne saa kyllä laitettua mutta ei niillä ajaa kyllä uskalla kun ei istu kuppiin yhtään

Poissa Makkewl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2588 : 02.01.2019, 16:12:25 »
Laitan tänne tietoja Bilstein B6 iskareista, kun en ainakaan mittaeroja ite löytäny keskustelusta.

Etuiskunvaimennin on n.30mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin
Takaiskunvaimennin on n.25mm lyhyempi kuin vakio iskunvaimennin

Oletkos varma noista Bilsteinin B6 iskareista että on tuon verran lyhkäsemmät? Mistään sivuilta en ite löytänyt, mutta jos itse olet vaihtanut ja mitannut niin on se sitten uskottava ;D Hirmu korkeelta tuntuu vieläkin oma auto varsinkin edestä. Itellä oli edellinen omistaja vaihtanut B6 iskarit (takana ainakin B36-1274 edestä en ole katsonut) ja on hirmu jämäkkä ja hyvä ajaa verrattuna edelliseen volvooni, jossa oli vakio alusta.

Nyt tekisi mieli ihan ulkonäön takia saada alaspäin ja semmosilla jousilla millä voisi leimata ja olis jämäkkä ajaa. Ei vaan osaa päättää miten matalaksi edestä.. Jos nyt vielä tuo B6 on lyhyempi niin ei ehkä ainakaan -60mm. Lesjön madallusjouset lukemani perusteella olis ainakin liian löysät.. Osaakos joku heittää hyviä madallusjousi vaihtoehtoja, eikä siis rälläkkäversioita.

https://www.modificars.fi/tuotteet/gm-volvo-1/GM-madallusjousisarja-Volvo-940-960
https://www.scstyling.fi/bilmodeller/volvo/740/84-89/madallussarja/sankningssats-40mm#aw_source=pb-5b164a956ff39147ab140956
https://www.completos.fi/fi/tuote/alustanosat/madallusjousisarjat/MTSXVO036/madallusjouset-volvo-940-960-sedan-vm-1990-1998-mad-4040-mts-technik

Kaikissa lukee että 940 sedaniin, mutta samalla tavallahan noitten pitäs käydä farkkuunkin?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1129
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2589 : 02.01.2019, 16:26:08 »
Meneehän ne toki farkkuun mutta perä on parisataa kiloa painavampi joten jäykkyys ei todennäköisesti riitä.

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2178
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2590 : 02.01.2019, 17:05:30 »
Meneehän ne toki farkkuun mutta perä on parisataa kiloa painavampi joten jäykkyys ei todennäköisesti riitä.

45-55kg taitaa olla virallinen ero painoista. Ei se katon suikale, pari pilaria paina ikinä 200kg...
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-BMW 323i e36 -98
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2591 : 08.02.2019, 14:11:10 »
Moro!

Laitoin kesällä ratamiitin jälkeen eteen Bilsteinin B6 Sportti-iskarit, kun wanhasta tuli mehut ulos.

Oliskohan ne niitä siivoillut siellä radalla, kun eivät syyllistä löytäneet. :o

Tosin ekana luulin, että tuli jarruletku tiensä päähän, kun oli ihan märkä. Joten tuli eteen sitten teräspunosletkut.

Ei noit Bilsteinit wanhoja iskareita häpee. On mukavat ajella tiellä. En ole vielä testannut radalla, mutta eiköhän sekin onnistu kesällä.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2019, 14:13:44 kirjoittanut 945turbo23 »
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 907
  • Volvo Raggare Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2592 : 11.02.2019, 17:18:31 »
Semmonen tuli tuossa mieleen, että jos nyt ajelisi sen "51mm" korotetun pirssin muutoskatsastukseen, niin mihin mittaan tai "vakiokorkeuteen" sitä konttorilla verrattaisiin?

Vai olisiko kyseessä lähinnä ilmoitusluontoinen asia, ja otteeseen merkattaisiin korkeintaan mittoja navasta kaareen, kun kyseessä ei olisi mikään tüv-aikakauden kampe?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2593 : 22.02.2019, 11:34:47 »
Moro!

Mene konttorille kyselemään.

Ite menisin varmuuden vuoksi ensin muulle kuin vakipaikkaan.

Jos tulee kysymysmerkkejä, niin menisin keskustelemaan vakipaikkaan niistä.
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2594 : 25.04.2019, 11:45:15 »
Moro!

Mistä sais uretaanipuslasarjoja 945 II Turpoon?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

 

Ateho  Elekma