Samppasport  Futurez

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2621 Vastauksia
  • 548674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #435 : 05.04.2012, 11:22:40 »
kuvat ois kyllä hyvä lisä havainnollistamaan tätä asiaa kun en oo ikinä sitä kiinnitys systeemiä nähny :)

Muistin lopulta, vaikka välissä jo unohtuikin:




Eli tuo vakaajan etupää tulee samaan pulttiin iskarin alapään kanssa ja taaempi pultti siihen kolmiomaiseen kiinnikeosaan, joka taas kiinnittyy siihen "pantaan" joka kiinnittää akseliputken alatukivarteen.
Vähän huonot kuvat, kun oli auto tuossa pihalla sohjon seassa. Mutta toivottavasti edes hiukan selvensi.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1106
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #436 : 05.04.2012, 14:12:38 »
Tuossa tein syntiä ja pulttasin omaan seiskaan E36 bemarin takajouset. Sopivat siis reilusti madallettuun. N.3mm paksumpaa tavaraa kun volvon jouset kun tuossa pikaseen mittailin. Muokkaamalla hieman sai hyvin paikalleen.  :P
Muistatko yhtään kuinka paljon pätkit jousta että sopi?
Kaverilla ois tollaset jouset ylimääräsenä ja meinasin niitä sovitella alle, mutta mulla on sellanen ropleema, että mun tarttee hiukan kumpaakin päätä lyhentää, kun multilinkin jousissa kummatkin päät on suorat..

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #437 : 06.04.2012, 01:27:43 »
Muistatko yhtään kuinka paljon pätkit jousta että sopi?
Kaverilla ois tollaset jouset ylimääräsenä ja meinasin niitä sovitella alle, mutta mulla on sellanen ropleema, että mun tarttee hiukan kumpaakin päätä lyhentää, kun multilinkin jousissa kummatkin päät on suorat..

Jousen pituudesta tais lähteä n.7-10mm pois.. Leikkasin toisesta päästä sen tiheän kierre osan pois.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #438 : 06.04.2012, 08:47:36 »
Kellään tietoa, että mitä tämä motonetin madallusjousisarja menisi 745 alle? Tuossahan lukee että sedaniin, mutta onko kukaan kokeillu laittaa farmariin? Eroaako sedanin ja farmarin alusta paljonkin toisistaan?

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #439 : 06.04.2012, 09:14:44 »
Kellään tietoa, että mitä tämä motonetin madallusjousisarja menisi 745 alle? Tuossahan lukee että sedaniin, mutta onko kukaan kokeillu laittaa farmariin? Eroaako sedanin ja farmarin alusta paljonkin toisistaan?

no ei sitten yhtään, mutta farmari tarttee perään jämäkämmät jouset mitä sedani.

muistelisin että auto keulii siltikin tuolla jousisatsilla ja sedanin perä on liian löysä.

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #440 : 06.04.2012, 12:19:17 »
Kellään tietoa, että mitä tämä motonetin madallusjousisarja menisi 745 alle? Tuossahan lukee että sedaniin, mutta onko kukaan kokeillu laittaa farmariin? Eroaako sedanin ja farmarin alusta paljonkin toisistaan?

Omassa on jonkun edellisen omistajan jäljiltä noi ja perä on aivan liian löysä ja jää roikkumaan. Kuorman kestävyys on nolla, siedettävä toiminta vaatisi koko peräpään keventämisen. Keulimisen, erityisesti kuorman kanssa, takia ajettavuus kärsii maantievauhdeissa, kun ilma pääsee keulan alle.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #441 : 09.04.2012, 02:03:45 »
Tuossa nyt vertailun vuoksi kuva bimmerin ja volvon jousesta vierekkäin.. (bemarin on tuo paksumpi)

Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #442 : 09.04.2012, 08:54:28 »
no ei sitten yhtään, mutta farmari tarttee perään jämäkämmät jouset mitä sedani.

muistelisin että auto keulii siltikin tuolla jousisatsilla ja sedanin perä on liian löysä.


Omassa on jonkun edellisen omistajan jäljiltä noi ja perä on aivan liian löysä ja jää roikkumaan. Kuorman kestävyys on nolla, siedettävä toiminta vaatisi koko peräpään keventämisen. Keulimisen, erityisesti kuorman kanssa, takia ajettavuus kärsii maantievauhdeissa, kun ilma pääsee keulan alle.

Ookkei. Eli etupäähän voisi harkita noita jousia ja sitten katsoo kuinkapaljon perä jää ylös orkkisjousilla...

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Volvo 745 2.3 alustan parantelua
« Vastaus #443 : 09.04.2012, 11:15:49 »
Oli mielessä tänä vuonna vähän parannella Volvon alustaa periaatteella "traktori tonttiin" :)
Sitten asiaan: En halua laikkaamalla heti madaltaa muuten ehjää alustaa.

Perähän jäykistyy kuormajousilla, joista meillä oli hyviä kokemuksia 245:ssa ja 850:ssä, joilla vedettiin vaunua, mutta niillähän perä ei laske. Toisaalta jos kuitenkin laittaisi kuormajouset taakse ja jotkin madallusjouset eteen saataisiin kartano miehekkääseen etunojaan...  :-\ Täytyy varmaan säästää ja ostaa madallusjouset ja lyhennetyt iskarit ja mennä leimalle.

Saa ehdottaa joitain toimivia ratkaisuja joita myös katsastusmies ymmärtää.
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: Volvo 745 2.3 alustan parantelua
« Vastaus #444 : 09.04.2012, 11:25:16 »
Itselläni on ihan hyviä kokemuksia lyhennetyistä jousista tuossa allekirjoituksen laitteessa. Mulla on edessä 2 kierrosta lyhennetyt dieselin etujouset ja 30mm lyhennetyt kaasuiskarit. Takana 1,5 kierrosta lyhennetyt sedanin kuormajouset. Farkkuun kannattaa kyllä ehdottomasti laittaa ne farmariin tarkoitetut kuormajouset, jää muuten auttamatta löysäksi se perä.
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #445 : 09.04.2012, 13:40:58 »
Itelläni alusta koostuu tällä hetkellä : Edessä camryn etuiskarit ja 3 kierrosta pätkityt dieselin etujouset
Takana vielä vakio iskarit ja BMW e36 takajouset sovitettuna volvoon.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Kontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 745 2.3 alustan parantelua
« Vastaus #446 : 09.04.2012, 13:47:03 »
Itselläni on ihan hyviä kokemuksia lyhennetyistä jousista tuossa allekirjoituksen laitteessa. Mulla on edessä 2 kierrosta lyhennetyt dieselin etujouset ja 30mm lyhennetyt kaasuiskarit. Takana 1,5 kierrosta lyhennetyt sedanin kuormajouset. Farkkuun kannattaa kyllä ehdottomasti laittaa ne farmariin tarkoitetut kuormajouset, jää muuten auttamatta löysäksi se perä.


Onko sulla takana ihan vakio iskarit vai onko niitäki  lyhennetty?
>Volvo 940 classic vm.98
>Triumph Speedmaster vm.06

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5983
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #447 : 10.04.2012, 22:17:44 »
tilanne on muuttunut. Ei saa punaisia ja mustia koneja ainakaan suomesta, keltaisia löytyy. :-[

Olikos keltaset Konit mallia Sport? Ei muista enään kun viimesyksynä Sportit laitettiin omaan Volvoon eteen.  :2funny:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 745 2.3 alustan parantelua
« Vastaus #448 : 11.04.2012, 08:36:01 »
Oli mielessä tänä vuonna vähän parannella Volvon alustaa periaatteella "traktori tonttiin" :)
Sitten asiaan: En halua laikkaamalla heti madaltaa muuten ehjää alustaa.

Perähän jäykistyy kuormajousilla, joista meillä oli hyviä kokemuksia 245:ssa ja 850:ssä, joilla vedettiin vaunua, mutta niillähän perä ei laske. Toisaalta jos kuitenkin laittaisi kuormajouset taakse ja jotkin madallusjouset eteen saataisiin kartano miehekkääseen etunojaan...  :-\ Täytyy varmaan säästää ja ostaa madallusjouset ja lyhennetyt iskarit ja mennä leimalle.

Saa ehdottaa joitain toimivia ratkaisuja joita myös katsastusmies ymmärtää.

Jos jousien katkominen ei jostain syystä ole vaihtoehto, niin sitten vaihtoehdot on madallettu löysä perä (madallusjouset) tai jämäkkä korotettu perä (kuormajouset).

Jos haluaa matalan mutta jämäkän perän niin sitten se vaatii jousien katkomista. Yleensä löysin on madallusjousi, seuraava sedanin vakio, sitten sedanin kuorma/farkun vakio ja kaikista jäykimpänä farkun kuormajousi.
Eli aina ei ole pakko hypätä suoraan lesjön lötköistä madallusjousista suoraan farkun kuormajousiin jos haluaa vähän jämäkämmän, vaan myös niitä vakiojousia voi kokeilla lyhentää. Jousen katkaisu ei automaattisesti tee alustasta sutta, vaikka niin yleisesti luullaankin.
Ja sitkeistä huhuista huolimatta jousien katkomista ei ole kielletty tämän ikäisessä autossa.

Yleensähän jousen katkomista pidetään pahana huonojen kokemusten perusteella, kun itse tai kaveri on laikannut korollan vakiojousista puolet pois ja alusta on alkanut pompottaa ja rytkii ikävästi. Joka taas johtuu siitä että valmiiksi loppuun ajetut vakioiskarit pukkaavat viimeisetkin mehunsa pihalle liikaa laikattujen jousien kanssa, viimeistään siinä vaiheessa kun iskarit hakkaavat pohjaan. Tai ihan jo siitäkin syystä että vaimennusteho ei vaan enää riitä laikattujen jousten kanssa koska lyhyempi jousi on jäykempi kuin pitkä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1854
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 745 2.3 alustan parantelua
« Vastaus #449 : 11.04.2012, 11:19:44 »
Ja on olemassa myös muita madallusjousia kuin lesjöjä, jopa paljon parempiakin.
AW71 toimintakaavio:

 

Carcom Oy  Ateho