Carcom Oy  Ateho

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2619 Vastauksia
  • 541392 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #450 : 11.04.2012, 13:39:15 »
mites käy jos katkon tuosta allekirjotuksen 745 vakio jouset? Ja miten se pitäs tehdä?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 745 2.3 alustan parantelua
« Vastaus #451 : 11.04.2012, 14:37:54 »
Ja on olemassa myös muita madallusjousia kuin lesjöjä, jopa paljon parempiakin.

Joo, hyvä pointti. Ilmaisin itseäni ehkä vähän epäselvästi.
Yhdeksän kymmenestä volvon madaltajasta vaan laittaa ensin ne lesjöt ja kun perä on liian löysä niin vaihdetaan farkun kuormajouset. Eli ensin löysimmät saatavilla olevat ja sitten jäykimmät.
Olen myös ymmärtänyt että muutkin näihin saatavilla olevat madallusjouset on hiukan löysiä. Osittain ehkä siksi että ne on suunniteltu sopimaan myös vakioiskareiden kanssa, joten ne pitää olla vapaana pitkät, mutta kuormitettuna lyhyet. Toki reippaasti progressiivisella jousella saisi molemmat, mutta jostain syystä sellaisia ei ole tullut vastaan.
Osittain se voi johtua myös takajousten jäykkyyden vaikutuksista takapään pitoon.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012, 14:54:25 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #452 : 11.04.2012, 14:48:35 »
mites käy jos katkon tuosta allekirjotuksen 745 vakio jouset? Ja miten se pitäs tehdä?

Tulee ainakin matalempi :D
Takapään madalluksessa vaan on se ongelma näissä että vakioiskarit on niin pitkät ettei mitään vakio, tai kuormajousia pysty lyhentämään ilman ulosjouston rajoitusta. Eli vaatii lyhyemmät iskarit tai sitten jousen alapään kiinnityksen jollain pannalla tms. ettei jousi irtoa alakupistaan kun auto nostetaan ilmaan.
Muutenhan se menee ihan niin vaan että jousi irti ja rälläkkä käteen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #453 : 11.04.2012, 18:06:07 »
Tulee ainakin matalempi :D
Takapään madalluksessa vaan on se ongelma näissä että vakioiskarit on niin pitkät ettei mitään vakio, tai kuormajousia pysty lyhentämään ilman ulosjouston rajoitusta. Eli vaatii lyhyemmät iskarit tai sitten jousen alapään kiinnityksen jollain pannalla tms. ettei jousi irtoa alakupistaan kun auto nostetaan ilmaan.
Muutenhan se menee ihan niin vaan että jousi irti ja rälläkkä käteen.

kuinkas monta kierrosta ja kummasta päästä ois hyvä, jos etupäätä ajatellaan?

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 907
  • Volvo Raggare Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #454 : 11.04.2012, 18:52:31 »
Hei hulinaa!!

Olis tarkoitus noita orggis etujousia pätkäistä 1-1.5kierrosta tuosta 740:stä. Mikä helpoin konsti? Käyttää jouset käsissä eli jouset ja iskarit irralleen vai saako pätkäistyä paikallaan? Ohjeistakaa hieman, kiitos!
Vanha kysymys, mutta oma mielipide: Keula pukille, renkut pois, jousipuristimilla enimmät pännit pois jousista ja katkasu onnistuu nätisti & saa viimeisteltyä sen jousen pään, ei jää puoliksi laikattuja törsöjä hiertämään jousikuppeja.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #455 : 12.04.2012, 09:52:57 »
niin ja nythän taisi olla että nimimerkki räkänokka on laittanut volvon perään e36 bemmin jouset joilla kuulemma tulee erittäin jäykkä perä jos nuo kuormajouset sun muut tuntuvat vielä liian löysiltä :)


The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #456 : 12.04.2012, 20:07:58 »
kuinkas monta kierrosta ja kummasta päästä ois hyvä, jos etupäätä ajatellaan?

no jos tietäisit niin et kysyis, alapäästä on ainoo mahku ottaa pois kun yläpäässä on jousenpää muotoiltu yläpäänlaakeria varten.

kannattaa ostaa uudet diesel mallin jouset eteen ottaa 1-1,5 kierrosta pois ja pohjaanlyönti kumista 2 palloa pois.
(mun mielipide)

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #457 : 12.04.2012, 20:24:17 »
no jos tietäisit niin et kysyis, alapäästä on ainoo mahku ottaa pois kun yläpäässä on jousenpää muotoiltu yläpäänlaakeria varten.

kannattaa ostaa uudet diesel mallin jouset eteen ottaa 1-1,5 kierrosta pois ja pohjaanlyönti kumista 2 palloa pois.
(mun mielipide)

kysyminen siis kiellettyä?  :o

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #458 : 12.04.2012, 20:29:04 »
kysyminen siis kiellettyä?  :o

ei vaan et ole purkanu 740 tolppaa ennen. siks vastasin.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2071
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #459 : 12.04.2012, 23:13:33 »
punaset Konit pajalla :pupu:

Nyt metsästämään e36 jousia ja takapään löysyys voitettu, tulen sitten kuvien kanssa kertomaan oliko hyvät vai paskat *W->

mitäs iskaria eteen, siinäpä arvoitus... mitä jousta eteen siinä toinen arvoitus
tällä hetkellä keula lepäilee iskarin varassa ja keula joustaa vain renkaista... eli juuri passeli,  mutta nyt on aika laittaa jäykät iskarit ja jouset :smitten:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 332
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #460 : 13.04.2012, 08:04:57 »
ei vaan et ole purkanu 740 tolppaa ennen. siks vastasin.

en ole en. Siksi kysyin. :) ja sorry, aattelin ilmeisesti väärin ton sun kommentin, ”jos, tietäisit, et kysyis...” ei varmaan ollu tarkotettu vittuiluna kumminkaan? :)

se on vaa kivempi rupee purkaa ja kokeilee, kun on jotain pohjatietoa ensin. Ja täältä niin paljon hyviä vinkkejä saaneena onnistunut monissa remonteissa. :)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #461 : 13.04.2012, 08:36:57 »
kuvat ois kyllä hyvä lisä havainnollistamaan tätä asiaa kun en oo ikinä sitä kiinnitys systeemiä nähny :)

Näitkö noi kuvat edellisellä sivulla ja selvensikö ne asiaa? Vai otetaanko lisää?   *W->
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #462 : 13.04.2012, 10:54:11 »
Näitkö noi kuvat edellisellä sivulla ja selvensikö ne asiaa? Vai otetaanko lisää?   *W->


ihan hyvät ja tarpeeksi selventävät kuvat :)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2071
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #463 : 13.04.2012, 14:55:20 »
Tuossa nyt vertailun vuoksi kuva bimmerin ja volvon jousesta vierekkäin.. (bemarin on tuo paksumpi)

(Kuva poistettu lainauksesta.)



miksi miulla ei näy tuo kuva kokonaan? näkyy van puoliksi.. ois kiva tietäämiten nuo jouset eroaa kokonaisuudessaan eikä vaan nuo päät :D
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 545
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #464 : 13.04.2012, 18:25:29 »
Siin kävi joku fiba ku latasin tota kuvaa photobuckettii ni ei näy vissii kenelläkää (itseni mukaan lukien) kokonaisena... Eikä tuosta muutenkaa sais pituus erosta selkoa..
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

 

Carcom Oy  Ateho