KKD Motorsport  Samppasport

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2621 Vastauksia
  • 549183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #555 : 09.07.2012, 14:50:01 »
mitä jousia tähän seitensataseen kannattaa laittaa, ovat kuoleentuneet. Kyse on vakio alustasta, alkuperäiset, tarvike vai vahvistetut, iskarit ehyet tarviiko uusia  samalla ne on vanhat?   

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2042
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #556 : 10.07.2012, 06:25:44 »
mitä jousia tähän seitensataseen kannattaa laittaa, ovat kuoleentuneet. Kyse on vakio alustasta, alkuperäiset, tarvike vai vahvistetut, iskarit ehyet tarviiko uusia  samalla ne on vanhat?

Jos vakiokorkeudessa meinaat pitää niin ei kai niitä iskareita välttämättä tarvitse uusia jos kerran toimivat vielä. Itse laittaisin kyllä taakse vahvistetut jouset ehdottomasti, lisää huomattavasti ajomukavuutta kun kantaa vähän kuormaakin.
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

s73

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #557 : 10.07.2012, 22:48:15 »
Jos vakiokorkeudessa meinaat pitää niin ei kai niitä iskareita välttämättä tarvitse uusia jos kerran toimivat vielä. Itse laittaisin kyllä taakse vahvistetut jouset ehdottomasti, lisää huomattavasti ajomukavuutta kun kantaa vähän kuormaakin.
joo, näin ajattelin. Millaiset hilut on ala ja yläpäässä , kelpaako vanhat vai hankinko uudet? :)

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #558 : 11.07.2012, 00:02:18 »
Onhan noita volvon omistaki tolpista tehty useempiakin..
mistäs käypäset kierreholkit? ja jouset.. :D  kun mittailin tänään niin kantin tolppa on n.53mm paksu ja esim rallyracen holkit on 51mm.. mahtuuko se sisäpatruuna kolisemaan tuolla..
740 M50B25

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2060
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #559 : 11.07.2012, 00:27:48 »
52mm on tolpan paksuus. 51mm on kierreholkin sisähalkaisia, ratkaisuna on, että sorvissa pyöräytetään milli pois ja holkki on just passeli ;) sitten vaan saumaa kiinni.

E: mahtaakohan nuo tolpat olla samallaiset esim vm 88 turbo 740, kuin vm 97 940 turbossa?
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 00:29:39 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #560 : 11.07.2012, 09:10:34 »
52mm on tolpan paksuus. 51mm on kierreholkin sisähalkaisia, ratkaisuna on, että sorvissa pyöräytetään milli pois ja holkki on just passeli ;) sitten vaan saumaa kiinni.

E: mahtaakohan nuo tolpat olla samallaiset esim vm 88 turbo 740, kuin vm 97 940 turbossa?

Mun kokemuksen mukaan 940 ja 740 tolpissa ei ole eroja, muuten kuin abs anturin osalta. Eli anturillisia ja anturittomia.

Millä iskareilla kasasit nuo sun tolpat?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #561 : 11.07.2012, 16:41:16 »
Kokeilin tuossa ekan "lomapäivän" ratoksi kötöstellä 200-sarjan etuiskarit noihin 940 tolppiin, kun piti muutenkin toinen tolppa ottaa irti rikkinäisen yläpään laakerin takia. Siinä samallahan ne oli sitten helppo laittaa.

Iskarin tolppaan kiristävä mutteri oli sen verran tiukassa että päätin luovuttaa ja vetää suosiolla tolpat poikki, kun iskarit oli muutenkin melko väsyneet ja tolppa piti joka tapauksessa katkaista, joten ei siinä oikeen mitään menettänytkään.
Katkaisin siis tolpat heti tuosta jousilautasen hitsisauman päältä ja hitsasin niihin kiinni 200 sarjalaisen tolpista leikatut yläpäät. Tolpan runko lyheni näin noin 20mm, joten alustaa voi laskea alemmas ilman että tolppa pohjaa. Muuten patruuna meni paikalleen ilman muutoksia.
Tässä oli kyseessä ihan perus tarvikeiskarit, kun sellaiset sattui nurkista löytyä. Nyt on sitten paikat tehty valmiiksi laadukkaammille lyhennetyille iskareille tulevaisuutta varten. Itse partruunan runko oli tosiaan noin 20mm lyhyempi (arviolta), mutta varren pituudessa ei ollut juuri eroa.

Ajo-ominaisuuksien puolelta yllätys oli positiivinen. Luulin ettei perusiskareissa enää riitä vaimennusteho näin paljon lyhennettyjen jousien kanssa, mutta yllättävän ajettava on edelleen. Ei toki hyvä, muttei niin huono mitä pelkäsin. Kunnon iskareilla varmasti paljon parempi.
Tällä hetkellä siis etujousista katkaistu noin 2,5 kierrosta. Mitta navan keskeltä kaareen edessä noin 300mm, takana 310mm.

240 vs 940


Palikat leikattuna, ennen hitsausta



Auto madalluksen jälkeen (Epätasaisessa maastossa. Todellisuudessa perä hiukan ylempänä ja keula alempana)


« Viimeksi muokattu: 11.07.2012, 16:44:19 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 979
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #562 : 11.07.2012, 17:04:55 »
Hyvältä näyttää  O0
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3487
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #563 : 11.07.2012, 17:35:19 »
Onko 200 ja 7/900 tolpassa sama kierre millä iskaripatruuna on kiinni?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #564 : 11.07.2012, 18:28:26 »
Hyvältä näyttää  O0

Kiitos  :)



Onko 200 ja 7/900 tolpassa sama kierre millä iskaripatruuna on kiinni?

On sama kierre.

Toisesta tolpasta kokeilin ensin katkaista vain sen mutterin mitan verran, että sain vanhan patruunan pois, niin huomasin että kierrettä oli vielä sen verran jäljellä tolpassa, että melkein sai kiristettyä. Kierre vain loppui tolpasta noin 3-4mm ennenkuin patruuna oli tiukalla. Mutteria kaventamallakin olisi periaatteessa onnistunut, mutta kierrettä olisi jäänyt niin vähän, että katsoin parhaaksi katkaista lisää ja hitsata sen uuden yläpään.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3252
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #565 : 11.07.2012, 18:40:31 »
Hitsasko j_lanttola 2satkun kierteen/putken yläpään ysin putkeen? Oliko iskari jämäkästi yläpäänmutterissa? Meinaan vaan että jos siellä on välys(sivu suunnassa) niin ajelet jonkun aikaa ja kääntelee jyrkästi, niin alkaa yläpää kolisemaan, ainakin ittellä tosin käytin ihan vakio ysin tolppaa, missä 2satkun yläpäänmutteri ja 17mm holkit on iskarin alapäässä. Välys mutteriin on luokkaa 1mm ja vähän aikaa se aina pysyy kiinni kunnes taas aukeaa mutteri ilmeisesti sen verran ja kolahtaa kääntäessä  :-\
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #566 : 11.07.2012, 18:57:41 »
Hitsasko j_lanttola 2satkun kierteen/putken yläpään ysin putkeen? Oliko iskari jämäkästi yläpäänmutterissa? Meinaan vaan että jos siellä on välys(sivu suunnassa) niin ajelet jonkun aikaa ja kääntelee jyrkästi, niin alkaa yläpää kolisemaan, ainakin ittellä tosin käytin ihan vakio ysin tolppaa, missä 2satkun yläpäänmutteri ja 17mm holkit on iskarin alapäässä. Välys mutteriin on luokkaa 1mm ja vähän aikaa se aina pysyy kiinni kunnes taas aukeaa mutteri ilmeisesti sen verran ja kolahtaa kääntäessä  :-\

Jep, hitsasin 20mm pätkän 240:n tolpasta tuohon ysin vakiotolppaan. Melko jämäkkä oli siihen yläpäänmutteriin ja se mutterihan oli myöskin 240:stä. Periaatteessahan tuolla itse tolpalla ei pitäisi olla väliä, koska siihenhän se iskari on aina väljä, siihen mutteriinhan sen vain tarvitsee olla tiivis. Ja periaatteessahan se pitäisi kyllä välysestä huolimatta pysyä paikallaan sillä että se on tarpeeksi kireällä. Näin ainakin periaatteessa.
Mutteri tai tolppahan ei kuitenkaan alunperinkään näissä niin tiivis ole sivusuunnassa että se riittäisi patruunan pitämään paikallaan, vaan pieni välys kasvaa pikkuhiljaa, ellei sitä puristeta pystysuuntaisesti mutterilla tiukalle.

Onhan sulla riittävän pitkät ja oikean malliset varmasti ne holkit siellä alapäässä? Ja patruuna varmasti ollut alapäästään oikein asettunut ja yläpäästä kierre puhdas, että on varmasti kiristynyt kunnolla?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3252
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #567 : 11.07.2012, 21:44:48 »
Holkit on sopivat ja suorat ja kierre puhdas, tää on koettu jo monta kertaa on ollut tolppa irrallaan ja aina se vaan aukeaa lopulta  :-\ Tiedä mitä siihen keksis, hitsitäppi?  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

s73

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #568 : 11.07.2012, 21:53:22 »
Holkit on sopivat ja suorat ja kierre puhdas, tää on koettu jo monta kertaa on ollut tolppa irrallaan ja aina se vaan aukeaa lopulta  :-\ Tiedä mitä siihen keksis, hitsitäppi?  ;D
  ruuvilukite loctite 275 :2funny:

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3252
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #569 : 11.07.2012, 22:05:01 »
  ruuvilukite loctite 275 :2funny:
Niin tosiaan ne pitäs saada aukikin joskus ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

 

Race.fi  TamCar