TamCar  KKD Motorsport

Historic 240 Turbo

  • 216 Vastauksia
  • 73704 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2586
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #210 : 11.03.2019, 19:43:05 »
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Ei muuta kuin auto nippuun ja vetoja lisää.
Kovimmillakin kuskeilla lipsahtaa silloin tällöin rehkoon kalusto.
Tätä topickia seuranneena ei ainakaan yhtään helpota sitä suunnitelmaa mikä pyörinyt mielessä jo pari vuotta, että tuosta yhdestä 242 tekisi harrasteralliin kelpaavan kilpurin  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa NBM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #211 : 11.03.2019, 22:28:58 »
...tahtoi jäädä kartturin puhumiset vähän vähemmälle kuuntelulle...

Onks tää jo kaikille tuttu: https://www.youtube.com/watch?v=ZMDNDXpu86w

Heti vaan takasi satulaan ettei tuu "rimakauhua", kartturi kans, ja Markku Alén;in opeilla: Maximum Attack

...jossain pätkässä oli Markku Lancia 037:n vieressä esitelmöimässä: Tää on yks niitä harvoja autoja jota mä en oo kaatanu...

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 550
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #212 : 14.03.2019, 21:03:41 »
Kiitos kannustuksesta. Siinä mielessähän tämä on kyllä mennyt ihan hyvin, että oli vasta nyt ensimmäinen keskeytys rallissa kuskina. (yksi sprintti jäänyt kesken samasta syystä aikoinaan) Yhteensä tuli siis ajettua 28 rallia maaliin keskeytyksittä ja viime vuosina on pyttyjäkin tullut muutama.

Incaria katselin pari kertaa. Nelonen oli pykälässä paikkaan tullessa ja vauhtia vielä tieltä pudotessa jonkin verran, jarrutuksestakin huolimatta. Nettivideossa näkyy miten yritin viime hetken pelastusta, kääntämällä keula edellä pellolle. Vähän vaan liian suuri oli se ohjausliike, kun kaatui kuitenkin. Siksi kuskin kyljen kautta, jos joku sitä ihmetteli. Tuolla vauhdilla olisi voinut saada aikaan kunnon karusellin, jos olisi kylki edellä pudottu tieltä.

Mokoma flunssa meinaa haitata vieläkin harrastamista. Tänään kuitenkin verta niistäen aloitettu purkaminen:



Onhan se vähän kiero, tuon alapallonkiinnityspinnan pitäisi olla suunnilleen pöydänsuuntainen... Huomiolle pantavaa, että varsi oli revennyt kolmesta kohtaa. En usko että on viikossa noin paljon ruostunut, varsinkin kun pahimmin venyneessä kohdassa oli vielä hilseilleen ruosteen alla puhtaan harmaata metallia näkyvissä. Täytynee tarkastaa toinenkin puoli ja uusia alapallo kaiken varalta kanssa. Massan alta ei tuollaisen vauriot näy. Tukivarsi ei ole kuitenkaan ruostunut reunastakaan ohueksi, niinkuin olen joskus nähnyt. Alapuolella näkyi vielä mustaa maalia, mistä massat olivat irronneet.

Etujarrulevyt menee uusimislistalle myös. Niistä on alkanut pinta "hilseillä", tullut erikoisia koloja. Ehkä ruoste tehnyt seisoma-aikoina osansa ja/tai kuumuus. Taakse uusin levyt kunnostuksen yhteydessä, eteen en koska paksuutta oli riittävästi.

Incar videoista puheen ollen, aika klassikko:
https://www.youtube.com/watch?v=WE6kX6gNFvM

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1068
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #213 : 24.03.2019, 16:59:09 »
Olisihan tuo voinut mennä paljon pahempaankin kuntoon kipattaessa.. vai onko tuo koppa pahemmin rusinana mitä se tuossa vidolla näyttää? Jos siellä ei oikeasti ole muuta kuin laseja ja nuo tukivarret, niin sehän meni todella hyvin.

Tämä on ollut mulla vrcf:n 1. topikki seurattavana.

Poissa Morjenz

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 570
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #214 : 24.03.2019, 17:13:39 »
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,67 s / 150,31 km/h / 2,15 s 60 ft

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 550
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #215 : 24.03.2019, 20:16:06 »
Olisihan tuo voinut mennä paljon pahempaankin kuntoon kipattaessa.. vai onko tuo koppa pahemmin rusinana mitä se tuossa vidolla näyttää? Jos siellä ei oikeasti ole muuta kuin laseja ja nuo tukivarret, niin sehän meni todella hyvin.

Tämä on ollut mulla vrcf:n 1. topikki seurattavana.

Topikki-lajissa en vielä ole noin hyvällä sijoituksella ollutkaan.  :o

Vauhtiin nähden tosiaan aika pienillä vaurioilla. Vaihdoin uuden alatukivarren ja varulta alapallonkin eilen uuteen. Tarkemmin tutkittuna seuraavat vauriot tuosta ulosajosta tuli:

- Oikea etualatukivarsi mutkalle
- Tuulilasi
- Tuulilasin listassa painaumia + kiinnikkeet rikki
- Vasen sivupeilinlasi halki
- Etuspoileriin repeämä keskelle
- Kuskin etulokasuojaan pieni vaurio edellisen irtoamisen vuoksi (oli päästä ruuvilla kiinni, joka tuli pellistä läpi)
- Kuskin varapyöräkoteloon ruttu (maalit lohkesi samasta kohtaa kuin viime talvena Joutsan penkkaan nojaamisesta)
- Kartturin puolelta tuo musta teippi irtosi osittain vieden maalia mukanaan
- Katossa pieni painauma luukun ja tuulilasin välillä

Eli ei mene pakkelia tämän maalauksen yhteydessä kovin paljoa. Kuskin takakulmaan tarvitsee vähän.

Hankin myös uudet jarrulevyt ja palat eteen. Etulevyjä en uusinut kunnostuksen yhteydessä, joten oli jo aikakin. Silloin uusin alkuperäiset jarrupalat, joilla ajoin monta vuotta. Sitten ostin Ferodon palat, jotka oli jo nyt vaihtokunnossa. Kestivät arviolta kolmanneksen siitä kilometrimäärästä mitä orkkiksilla ajoin. Kokeilussa nyt "alkuperäislaatuiset" Championit, katsotaan miten ne kestävät. Volvo odottelee nyt katoksessa vähän lämpöisempiä kelejä. Yhdessä varaosa-autossa olisi ehjä tuulilasi, jos on vielä irroituksen jälkeenkin ehjä. Muuten on ostettava uusi. 

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 550
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #216 : 26.05.2019, 17:46:12 »
Ikaalisiin oli tarkoitus lähteä ajamaan, mutta oli jo 4 viikkoa sitä ennen ilmottautuneita enemmän kuin mukaan lopulta otettiin. Harrasterallin suosio alkaa olla hyvällä tasolla. Ensi vuonna taitaa olla syytä ilmottautua mukaan sarjaan, jotta pääsee paremmilla numeroilla ajamaan, eikä tarvitse miettiä karsintaa ilmottautumisessa.

Maalauksen aikataulu siis vähän venähti, mutta eilen tuli viimein ruiskutettua pohjamaali ja äsken punaista ja lakkaa päälle. Katto oli melkoisen työläs. Ei kaadon takia vaan aiemman pilallisen kovettajan takia. Sekun ei ollut vuosienkaan aikana täysin kovettunut, eikä sitä saanut hiottua edes 60:llä paperilla, kun sekin meni tukkoon. Lopulta hinkkasin sen pois vanhalla pyyhkeellä tinnerin kanssa.


Melkein täyskiiltävä

Vähän jäi sameita kohtia, mutta on ainakin siistimpi kuin parina viime vuonna. Toisaalta kait riittäisi, että kilpuri on siisti 5 m päästä ja 60 km/h vauhdissa.  :idiot2:


Varaosasia

Samalla ruiskun pesulla pari varaspoileria ja uudemman malliset peilit jos vaihtaisi.



Melkein koko auto tuli maalattua. Takaluukku ja VE-lokasuoja olivat vielä siistejä, joten niille en tehnyt mitään. Nokkapeltikin piti ensin jättää maalaamatta, mutta tuulilasia irrottaessa tuli muutama naarmu, joten ajattelin että menköön samalla. Hitsasin myös etureunaan uutta rautaa, kun sauma oli alkanut turvota. Jotakin tarpeetonta tapahtui, olin kaksi kerrosta vetänyt värimassaa, kun alkoi tulla kuplia. Odotin että väri kuivuu ja hioin kohdat tasaisiksi. Sama uudelleen… Välissä on joku kerros, joka pehmenee ohenteen vaikutuksesta ja tällöin kaikki maalit irtoaa alhaalta asti. Viimeksi ongelmaa ei ollut, mutta nyt hioin edellisen pintamaalikerroksen puhki hitsaamisen yhteydessä.


Kiehuu maali ja maalarin mieli :facepalm:

Katsoin viisaimmaksi jättää nokkapellin tuohon tilanteeseen, eli en tuhlannut aikaa ja maalia sen enempää. Irrotettava ja maalattava erikseen joku toinen kerta. Voi olla, että aloitettava puhtaalta pelliltä uudestaan, kun on muutamia kiveniskujen hiomisesta tulleita aaltojakin.

 

KKD Motorsport  Samppasport