Race.fi  TamCar

D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?

  • 25 Vastauksia
  • 4640 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jar5ki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« : 04.05.2014, 11:51:50 »
Moro vaan kaikille!

Elikkäs olis semmosta kysymystä että onko d24t lohkoa mahdollista koota vaparin kannella? jostain jääny semmonen mutu että venttiileissä ja nokka-akselissa olis jotain eroa.. kun olis ehjä alakerta turboriisselistä mutta kansi yllätys yllätys sökö  ;) ja vaparin kansi olis jouten.. onko jakopäänpuoleinen nokka-akselin hammaspyörä samankokoinen molemmissa kansissa?  :o

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #1 : 08.05.2014, 20:07:23 »
Kannen pulteissa on muistaakseni ollu halkasijassa eroa.Jos pultti menee reiästä läpi ni laita kiinni vaan.Ei niissä muuta eroa käytännön kannalta oo.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1437
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #2 : 09.05.2014, 19:09:26 »
Ei pidä paikkaansa, ensimmäiset kannet kaksnelikympeissä joskus -80 luvun alussa noilla pienemmillä kansipulteilla, sen jälkeen ei mitään käytännön eroa.  Vaparin kannet taitaakin olla yleensä ehjempiä, pakolämmöt, jälkikäyttö etc....

Pulttien ero uusi/vanha:
 


täältä löytyy muuten tuollainen lähes tehdasuusi alkupään kansi, jos jollain tarvetta ;)
jälkituotantoa siis.

Poissa Jar5ki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #3 : 11.05.2014, 17:38:31 »
Juu nyt pääs ihan konkreettisesti vertaileen ku oli osat eri paikoissa.. näkyy olevan tuossa vaparin kannessa lyöntitulppa siinä kohalla missä turbodieselissä on paikka letkulle mikä menee öljyjäähylle suodatinjalkaan.. käynee lienee suoraan ku kopauttaa irti ja siirtää sen letkulähön siihen? sitte näytti olevan eri mittaset pultit alipainepumpulle.. tuli mieleen että onkohan toi rikkinäinen turbodieselin kansi joku tarvikekansi ku siinä ei lue mitään siinä tasasella paikalla missä ainaki tuossa vaparin kannessa lukee D24..stanssattuna.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • D24 on kuningasmoottori
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #4 : 12.05.2014, 00:49:58 »
Munmielestä ainakin aivan samanlaisia ovat kannet, osassa kansista on eripaksuinen se alipainepumpun akseli, osassa on se lyöntitulppa päässä/ toisissa se letkulähtö ja niissä aivan ensimmäisissä deekuissa <80/81 oli nuo pienemmät kannenpultit, joten kannessa olevat reiät ovat liian pienet uudemmille.
Sitten ahetun ja vaparin erot: Venttiilien koossa sun muissa ei kai oo mitään eroa? Venttiilinjousissa saattaa olla, tämänhän saa kyllä tarkastettua. Nokat ollu kaikissa samat.
/ 240 GL (turbo)diesel '87 "Back to 90's" / 242GT '80 / 240 DL Farmari '88 / 240 Begravningsbil '84 / 740 Begravningsbil '89 / V70R AWD '98

Poissa Jar5ki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #5 : 12.05.2014, 06:29:02 »
Tämä selvä :) kiitos vastauksista..

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1437
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #6 : 13.05.2014, 19:06:14 »
Niin ja turbon kannessa suuttimien avautumispaine säädetty shimmeillä pikkuisen korkeammaksi vs vapari

Poissa J.Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #7 : 01.12.2017, 12:17:16 »
Mistä lähtien D24:n mahtoi tulla isommalla palotilalla olevat kannet?

Tarkoitan siis tämän mallista:



80-luvun D24:ssa on ilmeisesti sama tasainen kansi sekä turboissa että vapareissa?

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1088
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #8 : 02.12.2017, 12:34:46 »
Mulle on kerrottu että toi pyöristys olis alkuperäinen Tdic kansi, olisko sillä vaan yritetty estää "Tehdas halkeaminen" venttiilien välistä. Kuulema hydraulinostimilla oleva kannesta ei sovi nostajat/nokka, muutenhan olen itse heittäny täysin ristiin vaparin/Turbon kannet, poislukien tietysti vanha kansi missä kovat kuusiokolo pultit

Poissa J.Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #9 : 04.12.2017, 00:00:56 »
Näin voi olla. Pari 940:stä peräisin olevaa tic-konetta olen purkanut, molemmissa oli kansissa toi pyöristys. Ilmeisesti tic:ssä on vähän matalampi puristussuhde, vaikuttaahan tuo siihen jonkun verran. Mietin vaan kun hommasin uuden kannen ja siitä noi kolot puuttuu, että tarviiko siihen alkaa niitä kaivertaan... Nokka näyttää olevan tosiaan eri profiililla hydraulikannessa kuin kovilla nostimilla olevassa.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1088
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #10 : 04.12.2017, 16:34:11 »
Lainaus
että tarviiko siihen alkaa niitä kaivertaan
Itse laittaisin vaan kiinni jos kansi muuten kunnossa. Tällä oli joskus puhetta että kovat/hydrauli nostajat sekä nokat ei sovi ristiin. Itse en ole koittanu ristittää noita

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 966
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #11 : 08.03.2018, 00:41:30 »
Mites nuo vaparin suuttimet pelaa td:ssä? Hyötyä vai haittaa?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2101
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #12 : 08.03.2018, 01:09:58 »
Niissä on erona vähän pienempi avautumispaine, olikohan jotain 140-145bar väliltä. TD-koneissa on 155bar avautumispaine. Kyllä ne vaparinkin suuttimet varmaan toimivat, mutta tuskin niistä hyötyä hirveästi tulee alemman avautumispaineen takia. Parempi vaihtoehto olisi vaihtaa uudet suutinkärjet, vaikka niihin vaparin suuttimiin ja nostaa avautumispaine 155bar.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 966
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #13 : 08.03.2018, 03:33:30 »
Niissä on erona vähän pienempi avautumispaine, olikohan jotain 140-145bar väliltä. TD-koneissa on 155bar avautumispaine. Kyllä ne vaparinkin suuttimet varmaan toimivat, mutta tuskin niistä hyötyä hirveästi tulee alemman avautumispaineen takia. Parempi vaihtoehto olisi vaihtaa uudet suutinkärjet, vaikka niihin vaparin suuttimiin ja nostaa avautumispaine 155bar.
lähinnä siks kysyin ku on yhet suuttimet ja ajattelin vaihtaa niihin kärjet ja levyt..toinen on se että kaveri arvuutteli samaa superturbossa.

Mites..kun kärjet vaihtuu niin kannattaako laittaa vakiot vai isommat? Jossain kohtaa on tarkotus nestepää vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2018, 03:35:38 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa J4nne_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 ja D24t kansien eroavaisuudet?
« Vastaus #14 : 08.03.2018, 18:33:14 »
Tappisuuttimilla et hyödy siitä kärjestä mitenkään. Ei ole koskaan deekun kanssa loppunut kesken vaikka millaisia pumppuja ollut, riittäähän mersussa 8mm pumpullaki vakio suuttimet mainiosti. Uudet kärjet ja se 155bar vaa kaikkiin.

Vaparin ja turbon suuttimien välillä en huomannut käytännön ajotesteissä yhtään mitään eroa.
-940 classic, B230FT
-940 Harraste rotisko, b230ft, 531, 54mm@2.1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi