KL-varaosat  Carwist

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 819 Vastauksia
  • 210919 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1458
    • That´s me!
1989 sedan b200k karvalakki.

Alapallonivelet pitää vaihtaa molemmin puolin, niin ajattelin samalla laitattaa Motonetin madallusjouset ja pyytää niistä leikkaamaan yhden kierroksen pois. Ostoslistalla siis nuo nivelet, jouset, sitten kaasuiskarit, jotka käyn lyhennyttämässä: niin 4 vai 5 senttiä, vai onko sillä suurta merkitystä? Ei liene merkillä mitään väliä, eli tiskillä pyydän vaan jotkut? Autolla on siis kakkosauton virka ja sillä kaasuttelen vain lyhyitä työmatkoja.

Mitä muuta pitäisi ostella? Vai tietty kyllähän tuo pajan setä hakee sitten mitä tarvitsee, mutta jos kaikki tarpeellinen olisi valmiina niin parempi. Alatukivarren puslat (2 kpl?)? Mikäs toi Motonetin listalla oleva "18-1028 Alatukiv.tukitangon pusla 4.04 €" Niitäkö ja montako? Auto on just kyseisen sedän kanssa kurkattu pohjasta, ja ei kommentoinut, että alatukivarsia pitäisi vaihtaa tms. vain nuo pallonivelet.

Sitten iskarin suojakumit? Motonetissa näytti olleen noita palloniveliäkin perustavaraa 12 euroa tai saksalainen 30 euroa. Onko merkitystä?

Kiitos kun jaksatte vääntää rautalangasta -H-


Tässä tiivistelmä kaikista informatiivisistä viesteistä jotka ovat tähän ketjuun päätuneet:



Rallyracelta Spaxin etuiskarit maksavat noin 350e pari alkuperäisillä mitoilla ja halutun pituisella varrella.
Takaiskarit ovat omilla mitoilla noin 240e ainakin Gazina. Niillä jäykkyys säätyy samalla kertaa molempiin suuntiin, Spaxilla vain ulosjousto säätyy. Säätövaraa molemmissa ihan tarpeeksi, luokkaa 36-38 naksua.


Laitoin kesällä 240:seen sen tuningstudion 45/35 sarjan. Perä roikkuu ehkä himpun matalalla.
 Mulla ois tallessa vielä vanhat vakiopituset jouset ja mietin, että saisko niistä tehtyä hiukka pidemmät, kun mitä nuo Lesfjörssit on.
 Eli kannattaako lyyä vaan jääkiekot pohjalle, (tuleeko leimalla sanomista) vai pätkästä orggis jouset



Noniin kokemuksia tuli hankittua sitten ihan ite. Motonetin Lip Gasit vaihtui Bilsteinin (PNE-3031) kaasuihin, enkä vaihtais mistään
hinnasta takas. Mukavempi, mutta ei silti yhtään löysempi kyyti... ihme hommaa.



Kellään kokemusta tai suoraa vertailupohjaa miten eroaa 200 sarjalaisessa Konin keltaiset tai bilsteinin iskarit toisistaan..
Toiset on säädeättävät ja toiset ei, mutta ulkoisesti toisessa on varsi niin perkeleesti isompi kuin toisessa.. En ole bilsteineillä
 päässyt ajamaan joten en tiedän. Moiset olisi hyllyssä, mutta en uskalla vaihtaa konien tilalle jos meneekin paskempaan suuntaa


Keltainen Bilsu ei riitä edes vakio Lesjön etujousien kanssa. Pyörä irtoaa tiestä kuopissa. Bilsteinin varsi ei ole mikään paxu,
vaan se iskari on väärinpäin niin kuin Volvon DeCarbonit.  Joissakin tolpissa Bilstein on TOSI tiukka siihen iskarin putkeen,
tarrat saa ottaa pois ja maaleja raapia. Mitään jaystettä ei saa olla etutolpan sisäpinnalla. Iskarin ulkoputken alapäästä voi joutua ottamaan
n. 3 mm pois että saa sen holkkimutterin kiinni.

 

Bilsteinin b6 on saatavalla 4 erijäykkyydellä 200 volvoon. Itsella odottaa b6 pääsyä auton alle. Omien pamppujen jäykkyyttä en muista,
mutta olivat ainakin aika arvokkaat.




Laitetaas tännekkin nyt infoa. Vakio 200:sen mitta etunavasta kaareen on keskimääräisesti juurikin tuo 395mm... Itse laikkasin Lesjön
jouset siten, että mitta on nyt jotakuinkin 320-325mm.

Ostin uudet Volvon kaasuiskarit Motonetistä 34,90e/kpl ja Alppilen Metallisorvaamo lyhensi niitä 8cm sorvissa samanpäivän aikana sopuhintaan.

Ja käyttökokemuksethan jäävät kertomatta, mutta opetuksen sana on paikallaan.Tosiaan itsellä oli iskareita sorvissa lyhennetty 8cm. Iskareita
"ilmatessa" painoin epähuomiossa iskarit liian pohjaan siten, että uloke pamahti stefasta läpi... Kaasut ja vellit pihalle ja iskarit roskiin...
Ajossa eivät varmasti olisi kovin helpolla pohjanneet...Eli älkäähän painako lyhennettyjä iskareita "pohjaan"



335mm GTSalustasetin jousilla, eli laskee vähän enemmän ku luvatut 4cm


Kaverilla on reilusti madallettu. sillä on 215/45 17 rengas lokarin sisällä.
viime talvena ainaki nuilla renkailla kulki suoraan.



montako kierrosta uskaltaa laikata pois vakio etu jousista ettei lähde pyörimään vakio iskareilla..?? kestääkö vakio iskarit muutaman kierroksen
madalluksen..?? ei viittis yhtään ylimäärästä € laittaa tohon talvi autoon.. vaan vähän alemmas pitäis keulaa saada  :P


Öbaut kaks kierrosta kai kärsii,  ja katsuri ei sano mitään jos on siististi tehty, eikä jousi ole löysänä kun auto nostetaan ylös.



Lesjöt ja muut madallusjouset ovat normaalisti edessä 15mm langalla ja sitä paksumpaa ei vakionakaan löydy mistään. Siinähän ne dieselissä
menevät kuin missä tahansa. Hieman alemmas vaan jää keula kuin bensakoneella mutta tuskin on iso ero.Takana sedanin madallusjouset ovat 13mm
langalla joka toimisi muuten hyvin, mutta progressiivisuuden takia jäävät turhan löysiksi. Farkun sarjassa ois jäykemmät takajouset. Riippuen miten
paljon madaltaa lisää, saa sedanin jousestakin kohtuullisen toiminnaltaan. Eteen iskariksi joko valmiiksi lyhyempi tai jos saa edukkaasti sorvautettua
lyhemmäksi vakiosta kuten tässäkin aiheessa on puhuttu.

Etujousissa on tullut suosittua laittaa katkaistu pää ylös. Jos ollaan siinä rajoilla jousen vapaapituuden kanssa, se tuntuisi pysyvän keula nostettuna
vähän paremmin paikoillaan kun katkaisematon osa on kupissa. Takajousien katkaisu aina yläpäästä, alapäähän supistuu kiinnitystä varten.



En tiiä minkämalliset Bilsteinit oli kyseessä, mut ainaki ne perus mustat B4:t toimii oikein hyvin vakiomittasten Lesjön madallusjousien kans.
tiisselin jousista sai ainakin laikata 2 1/4 kieppiä että pysy vielä kupissaan, muistaakseni 2 3/4 niin alko katsuri mussuttaa et on vähän löysässä jousi

Jos et halua nostaa niin tee niin kuin minä tein ja laita Audi 80:n (1972-1978) etuiskarit niin ei pitäisi heilua kupeissa jos on 3 kierrosta laikattu,
3 1/4 laikatut meinaa hitusen heilua. Sivulla 15 on kuvaa ja hieman enemmän tarinaa. Bilteman "matala" 3 tonnin tunkki menee heittämällä alle.
 

240 etupään jousituksen (tolpan) kokonaisliikevara on jotain 14 cm. Jos keulaa madaltaa 10 cm eli iskarille jotain 7-8 cm ja jousitus on vakiona jotain 5 cm 
kokoonpuristunut niin mun laskuopin mukaan on sisäänjoustovara syöty aika kokonaan.14 cm on mitattu deCarbon iskarista, jossa on sellainen Bilstein-tyylinen
pohjaanlyöntikumi, joka ehkä antaa sentin pari lisää joustoa.



Bilstein Clupsportit ovat vakiona n. 30-40mm lyhemmät.
ja tuossa alla mitä Bilsteiniltä muuta löytyy 240:een.
 
95087593    Stötdämpare fram. Club Sport. Hårdhet 250/125         
95087595    Stötdämpare bak, Club Sport. Volvo 240/140/160
95087601    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 400/200     
95087600    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 350/150     
95087599    Stötdämpare, fram. Rally. Hårdhet 300/200     
95087643    Stötdämpare bak, rally/racing Volvo 240/140/160 275/200 
95087594    Stötdämpare fram, Rally/Racing. Hårdhet 350/150     
95087606    Stötdämpare, bak. Rally. Hårdhet 350/130 



Eli tarkotus näyttää lähiaikoina vakiojousille laikkaa ainakin edessä. Ärsyttää ku tuo "keulii" tolla vakioalustalla. Kaipaisin kokemuksia/vinkkejä ketkä on noita pätkiny.
Tarkotus ois saaha keula tippumaan semmonen 5-7senttiä. Ei haittais vaikka perä ois vähä korkeemmalla ku keula. Kuinka paljon uskaltaa pätkästä?
2-kierrosta vai kenties enemmän..? Sais kesäks vähän fiksumman näköseks

mulla volvossa on edestä 3 kierrosta ja takaa 2...eikä raavi joka paikkaan


Toimisiko takapäässä hyvin tuo ehdokuseni eli korkeapainekaasut ja farkun kuormajouset, joista nappaa kierroksen tai pari pois? :)

Mulla oli eka versio Motonetin kaasut ja kuormajousi (ei lyhennettynä). Pintakova ja epämukava paketti kaiken kaikkiaan.
Toinen kokeilu Bilsteinin B4 iskarit ja sama jousi. Huomattavasti parempi paketti. Ei mitenkään mukava silti. Pintakovuus
yhä tallella. Kun lastasin konttiin 70 kiloa lisäkuormaa, niin silloin toimi jo kivasti.

En tiedä kuinka tuon kuormajousen lyhennys vaikuttaa ajotuntumaan. Muut kertokoon siitä, jos tietoa omaavat.
Jätä noi Motonetin iskarit ostamatta ja ota vaikka nuo B4:set. Ero noiden välillä on nimittäin suuri.


Tänne kaikki 200-sarjalaiseen liittyvät jousi- ja iskarijutut.[/color]
T. Lankku
« Viimeksi muokattu: 09.04.2014, 22:52:54 kirjoittanut Lankku »

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 677
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #1 : 14.11.2010, 15:50:13 »
1989 sedan b200k karvalakki.

Alapallonivelet pitää vaihtaa molemmin puolin, niin ajattelin samalla laitattaa Motonetin madallusjouset ja pyytää niistä leikkaamaan yhden kierroksen pois. Ostoslistalla siis nuo nivelet, jouset, sitten kaasuiskarit, jotka käyn lyhennyttämässä: niin 4 vai 5 senttiä, vai onko sillä suurta merkitystä? Ei liene merkillä mitään väliä, eli tiskillä pyydän vaan jotkut? Autolla on siis kakkosauton virka ja sillä kaasuttelen vain lyhyitä työmatkoja.

Mitä muuta pitäisi ostella? Vai tietty kyllähän tuo pajan setä hakee sitten mitä tarvitsee, mutta jos kaikki tarpeellinen olisi valmiina niin parempi. Alatukivarren puslat (2 kpl?)? Mikäs toi Motonetin listalla oleva "18-1028 Alatukiv.tukitangon pusla 4.04 €" Niitäkö ja montako? Auto on just kyseisen sedän kanssa kurkattu pohjasta, ja ei kommentoinut, että alatukivarsia pitäisi vaihtaa tms. vain nuo pallonivelet.

Sitten iskarin suojakumit? Motonetissa näytti olleen noita palloniveliäkin perustavaraa 12 euroa tai saksalainen 30 euroa. Onko merkitystä?

Kiitos kun jaksatte vääntää rautalangasta -H-
Tuosta iskareiden lyhentämisestä niin ei niitä tarvitse tosiaan montaa senttiä lyhentää niin jousi pysyy jo paikoillaan jos on vaan kierros otettu pois. Takajousista ei kannata ottaa yhtään pois kun se perä jää yleensä keulaa alemmaksi noilla motonetin madallusjousilla
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1458
    • That´s me!
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #2 : 18.11.2010, 18:46:12 »
Kaipaisin edelleen tuota ostoslistaa kun itselläni ei ole mitään käryä, mitä kaikkea sinne täytyy työntää.
Jouset ja pallonivelet hankittu. Noita puslia, monta? Mikä toi iskarin suojakumi on ja pitikö joku pohjaanlyöntikumi olla?
Takaosasto saa mennä hetken vielä ainakin noilla vanhoilla, katsotaan etuosa ensin.

Poissa mikkis83

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 934
  • SVK #02580
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #3 : 05.12.2010, 22:56:14 »
Ostitko normaalit pallonivelet, vaiko nuo saksalaiset? Sivustaseuranneena voin kertoa, että nuo moponetin perus-mallin pallonivelet ei kestä kuin pyhättömän viikon, jos sitäkään.
-V940T-97/-VV70-99/VV70-98/V242-80/VA122S-67/FF500-63/C1508GT-79/VWJ-91/VWJ-91/E-59
Tappikoneella olisit jo perillä
Tappikoneen ääni sekoitti mun pääni

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1458
    • That´s me!
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #4 : 05.12.2010, 23:03:38 »
Ostitko normaalit pallonivelet, vaiko nuo saksalaiset? Sivustaseuranneena voin kertoa, että nuo moponetin perus-mallin pallonivelet ei kestä kuin pyhättömän viikon, jos sitäkään.

No pers.... Ne normit ostin kun ei Turun varastossa ollut saksalaisia. Kysyin tutulta korjaamohemmolta ja sanoi, että sama se. No, katsellaan nyt meneekö monen pyhän yli  :'(

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1458
    • That´s me!
Vs: 200 -sarjan alusta
« Vastaus #5 : 13.12.2010, 13:58:02 »
Olisko se vähän tippunut... Mittoja en ottanut.
Täytyy ottaa parempi kuva joskus tonne shoiwroomiin.
Eli Motonetin madallusjouset. Piti lyhentää kierros, mutta iskarit sorvannut  *tumppuun-> rikkoi toisen iskarin kun painoi pohjaan.
Korjaamoaika oli jo tilattu enkä sitä halunnut siirtää niin sovittiin korjaajan kanssa, että haen Bilteman öljyiskarit ja jousia ei lyhennetä.
Äsken mitä kokeilin, niin ihan hyvältä tuntui ajaa -toivotaan, että kestää.

..Ainiin noi kirkkaat sivuvilkut olis vielä kontissa odottamassa...




Poissa _Japa_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #6 : 18.01.2011, 14:17:52 »
Olen yrittänyt etsiskellä sopivaa coilover alustasarjaa perus 240:een, mutta en ole löytänyt.

Onko kellään jostain sarjasta kokemusta ja mahdollisesti siihen linkkiä tai suoraan yhteystietoja paikalliseen asentajaan, joka näitä laitellut? Coilover siitä syystä, että saa tarvittaessa talveksi auton ylös ja kesällä kuraläpät raahaamaan asfalttia :)
Entiset volvot: 960 -95, S70 T5 -97, 960 -95, 850 T5 -94


Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 339
  • Ei mihinkää!!
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #7 : 18.01.2011, 18:43:12 »
www.kaplhenke.com
www.rallyracefin.fi

Ei kyllä kovin halpaa lystiä vaikuttas olevan, itse olen myös yrittäny satunnaisesti etiskellä melko tuloksettomasti osia, joilla ton farmari lankun alustan sais joskus rahatilanteen salliessa ratakelpoiseksi.
Volvo 245 gl RFC-***(ei enää b200k:lla..) -89vm.ikuinen(ko) rojekti.
Volvo 245 se NAJ-*** b200f -90vm
(R)E85

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #8 : 18.01.2011, 20:13:04 »
Valmiita halppis sarjoa ei ole saatavilla. Olka-akselien kanssa olevia kisatolppia eteen saa bilsteiniltä ja öhlinssiltä. Taakse saa bilsteiniltä vakio kiinnikkikkeisiin ja kaikilta valmistajilta löytyy sopivat yleismallin coilit, mutta ne ei sovellu vakio kiinnikkeisiin. Pikku budjetilla eteen holkkisarja ja siihen sopivan iskarin metsästys ja taakse uudet tornit ja akseliin uudet korvakkeet yleismallisten coiloverien kanssa. Tai sitten vain coilien rakennus eteen ja taakse perusjouset hyvien iskarien kanssa. Etupäähän taisi olla jossain jonkunlainen ratkaisu saabin iskareilla, olisikohan ollut turbobrick:llä.

http://www.sellholm.se/
http://www.igmab.com/

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #9 : 18.01.2011, 20:33:10 »
rallyrace myy säädettävää spaxin iskaria mikä sopii pikku muutoksella 240 tolppaan, panos on n.3cm lyhyempi ku alkuperäinen panos joten väliholkkia vaatii(ylä taikka alapäähän) tai tekee ylämutterit uudet. ja samasta puljusta löytyy myös holkkisarja, pikku sorvauksella käy volvon tolppaan. iskari on alunperin lotus cortinan. taakse voi kanssa soveltaa vakiopaikalle tuolla holkkisarjalla+sopivalla jousella korkeus säädön.
LH&ostrich

Poissa _Japa_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #10 : 18.01.2011, 20:41:15 »
OK!

Kiitos vastauksista tähän mennessä. Tarkennan vielä sen verran, että pitäis mennä vielä katsastuksesta läpi, kun ei ainakaan vielä ratakunnossa toi auto :) Onhan yllämainitut viritykset siis hyväksyttyjä katsastusta ajatellen?

Luin toista topiccia, jossa oli ostettu motonetin madallussarja ja tarkoituksena poistaa yksi kerros jousesta. Aiheutuuko moisesta ihmettelyjä katsastuksessa?

Meinaanvaan, että jos menee liian hankalaks niin tiputan ton sitten pysyvästi matalaks..
Entiset volvot: 960 -95, S70 T5 -97, 960 -95, 850 T5 -94


Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #11 : 18.01.2011, 20:45:27 »
pitäs olla lailliset, 240 ei koske joku rakenne asetus hommeli eikä vaadi tuv hyväksyntää. katsari sano terveisiksi että  asiallista jälkeä ja jonkulaista dokumenttia käytetyistä vermeistä olis hyvä olla. näin täälläpäin pohjois-pohjanmaalla
LH&ostrich

Poissa eccer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #12 : 20.01.2011, 00:36:06 »
rallyrace myy säädettävää spaxin iskaria mikä sopii pikku muutoksella 240 tolppaan, panos on n.3cm lyhyempi ku alkuperäinen panos joten väliholkkia vaatii(ylä taikka alapäähän) tai tekee ylämutterit uudet. ja samasta puljusta löytyy myös holkkisarja, pikku sorvauksella käy volvon tolppaan. iskari on alunperin lotus cortinan. taakse voi kanssa soveltaa vakiopaikalle tuolla holkkisarjalla+sopivalla jousella korkeus säädön.

Yhdyn kyllä tähän. Ite yrittäny kohtuu aktiivisesti etsiä eri ratkaisuja 240 alustaan, mutta kyseinen ratkaisu on kaikin puolin paras, niin taloudellisesti, kuin käyttäjä ystävällisin coilover ratkaisu ja varmasti saa tarpeeksi haettua alustan säätöjä mieleisekseen. Lisätäkseni takapäähän saa Rallyracelta säädettävää spaxin iskaria joista ei ihan heti lopu säätöalue. Vielä vähän nippeli tietoo, kannattaa käyttää vuosimallista -82-> eteenpäin olevia etutolppia. Seinämä vahvuus on isonpi, ku kyseinen holkkisarja ei mee suoraan tolpan päälle vaan joutuu sorvaamaan vähän pois.  :hello:
« Viimeksi muokattu: 20.01.2011, 00:38:58 kirjoittanut eccer »
Volvo V70 Passion D2

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #13 : 20.01.2011, 17:53:22 »
Ite kans katellu jos tekis noista ap. tolpista holkkisarjalla kynämalliset. Mietityttää vaan toi jousi valikoima. Ei tällä tietotaidolla osaa kylmiltään valita "oikeita" jousia kesäkäyttöön tulevalle asvalttijyrälle.  :-\
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa eccer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: 200 -sarjan coiloverit
« Vastaus #14 : 20.01.2011, 18:05:45 »
Ite kans katellu jos tekis noista ap. tolpista holkkisarjalla kynämalliset. Mietityttää vaan toi jousi valikoima. Ei tällä tietotaidolla osaa kylmiltään valita "oikeita" jousia kesäkäyttöön tulevalle asvalttijyrälle.  :-\
Soitto tonne Rallyraceen, erittäin päteviä neuvoja saanu ite aina ja varmasti saat sopivan setin.
Volvo V70 Passion D2

 

Ateho  Elekma