Carwist  Race.fi

200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 820 Vastauksia
  • 212745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1999
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #810 : 18.11.2018, 22:48:49 »
Dave Bartonin sivuilla on arvoja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #811 : 04.02.2019, 18:12:40 »
Osaakos kukaan sanoa saako ulosjoustoa rajoittaa esim. kettingillä tai vaijerilla?

Takajousista laikattu sen verran, että irtoaa kupin pohjasta nostettaessa, ei ihan tule kuitenkaan pois sieltä, mutta eihän se leimalle kelpaa.

En ainakaan löytänyt tähän liittyen mitään tietoa noista trafin määräyksistä, mutta muistelisin jostain lukeneeni ainakin, ettei madalletun auton ulosjoustoa saa rajoittaa iskunvaimentimilla :idiot2:
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Kankikari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 360
  • Ilo alkaa kilosta
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #812 : 04.02.2019, 18:58:19 »
Takana on amazoneissa jo käytetty remmejä rajoittaan ulosjoustoo nii ettei jouset putoo kupistansa.
Turbo 940

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #813 : 04.02.2019, 19:21:57 »
Mjooh, täytyy asiaa kysellä vielä konttorilta niin saa ainakin selvyyden, täytyy tänne sitten päivitellä.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2152
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #814 : 05.02.2019, 16:40:30 »
Ainakaan ennen ei saanut (mikä hölmöä) laittaa remmejä jos niitä ei ole tehtaalta. Näin väitti konttori ja naurettiin asialle.
Mutta vakionakin ne iskarit rajaa ulosjouston, jotenka niillähän se pitäisi tehdä...
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-BMW 323i e36 -98
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2819
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #815 : 05.02.2019, 18:20:05 »
Ainakaan ennen ei saanut (mikä hölmöä) laittaa remmejä jos niitä ei ole tehtaalta. Näin väitti konttori ja naurettiin asialle.
Mutta vakionakin ne iskarit rajaa ulosjouston, jotenka niillähän se pitäisi tehdä...
Tämä on muakin joskus ihmetyttänyt kun jonkin verran noita kuormaliina jne. rajoittimia näkee, josta tuli mieleen että onko jollain suoraan mallia/speksejä esim. Gazin takaiskareista jotka sopisivat asvaltille/ratapäiville ja saisivat olla originaaleja aika reilusti lyhyemmät? Joko pelkät iskarit tai mahd. helposti sovitettavat coilit?
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #816 : 06.02.2019, 21:47:15 »
Tämä on muakin joskus ihmetyttänyt kun jonkin verran noita kuormaliina jne. rajoittimia näkee, josta tuli mieleen että onko jollain suoraan mallia/speksejä esim. Gazin takaiskareista jotka sopisivat asvaltille/ratapäiville ja saisivat olla originaaleja aika reilusti lyhyemmät? Joko pelkät iskarit tai mahd. helposti sovitettavat coilit?
Tämä kiinnostais itseäkin, eteen ainakin audi 80 iskaripatruunat on sen verran lyhyemmät, että dieselin jouset pysyy juuri ja juuri jännityksessä lautasten välillä, kun on laikattu muistaakseni 2 tai 3 kierrosta, mutta joutuu tekemään  holkin yläpäähän, kun patruunakin on lyhyempi kokonaisuudessaan.
Erityisen jäykät iskarit noi ei kyllä ole.

Edit: Kävin konttorilla kyselemässä niin ainakaan kyseisen katsurin mielestä ei missään nimessä saa rajoittaa ulosjoustoa esim. vaijereilla ja kehoitti laittamaan vaan lyhyemmät iskarit jousien kaveriksi ja nyt on semmoset haussa, ei vain meinaa noita iskarien pituuksia löytyä mistään.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2019, 18:13:56 kirjoittanut Lays »
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #817 : 09.02.2019, 00:00:03 »
Noniin, ei oikein löytynyt mistään noita iskarien mittoja eikä sopivan pituisia aftermarket iskareita, joten kävin sitten motonetistä hakemassa farkku G-astran iskarit(Motonetin tuotenro:34-3307, meylen nro: 626 725 0013), olivat noin 418mm silmukan keskeltä keskelle, hatchbackin iskarit(Motonetin tuotenro:34-3306) ois olleet noin 400mm.

Mulla oli paikallaan motonetistä ostetut kybin Volvo 240 iskarit, jotka oli 443mm pitkät, yläsilmukka oli 13mm sisähalkaisijaltaan ja 39mm leveydeltään, alasilmukka 12mm ja 48mm.

Astran iskarit oli yläsilmukasta 12mm sisähalkaisijaltaan ja 48mm leveydeltään, joten joutui poraamaan isommaksi ja katkaisemaan ihan siitä puslan juuresta niin tuli hyvä.
Alasilmukasta taas 15mm sisähalkaisijaltaan ja 40mm leveä, joten joutui holkin tekemään putkesta sisälle ja itse laitoin 2kpl 4mm prikkaa tukivarren ja sen orkkisholkin väliin.

Pituudeltaan oli täydelliset ainakin itselle, jousina kuormajouset, joista muistaakseni 3 kierrosta laikattu, nyt pysyy kupissa akseli kevennettynä ja tossa kotimatkan aikana perseellä testattuna ihan yhtä jäykät tai jäykemmät kuin nuo vakio kybit oli.


« Viimeksi muokattu: 09.02.2019, 00:02:33 kirjoittanut Lays »
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #818 : 26.02.2019, 19:58:22 »
Nyt on muuten yllämainituilla osilla ja etupäässä olevilla audi 80 iskareilla ja katkotuilla dieselin jousilla muutoskatsastettu, ei vaatinut katsuri edes nelipyöräsuuntaustodistusta. 8)
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 965
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #819 : 12.04.2019, 18:18:35 »
Rallyracelta saa tilattua Gazin säädettäviä takaiskareita omilla mitoilla. Ja käy bolt on. Itse jokunen vuosi taaksepäin tilasin n.50mm vakioita lyhyemmät ja tuli maksamaan 240e jos en väärin muista. Noissa on sitten aika laaja säätöskaala joka on varsin mieluinen asia.

Omaani muuttui tällekauteen niin että takapäässä alatukivarret muuttui MKM tuotteisiin jolloin akselia siirsin samalla 20mm eteenpäin. Jousitus muuttui samalla niin että iskari akselin takapuolella. Eli "oikea" coilitolppa vakiosysteemin tilalle. Tuo on 2suunta säädöllä ja alumiinirungolla.

Tällähetkellä takapäässä 325lbs eli 57kg/cm jousi. Tulee kyllä vaihtumaan vielä pehmeämpään kunhan saa mittailuja tehtyä ja koeajettua. MKMotorsportin mukaan saa olla hieman pehmeämpi jousi ton tuentatyypin kanssa vs. Orkkis geometria. Vakiogeometrian kanssa mulla oli 350lbs jousi viimesimpänä eli 61kg/cm joka on käytännössä sama kun mitä BC ilmoittaa br setin oletusjouseksi. Se oli kyllä vähän turhan jäpäkkä ainakin 550hp moottoritehon ja 25mm takavakaajan kanssa. Aikaisemmin oli vielä jäykempi, 450lbs jousi takana ja se oli kyllä aika lipakka ajaa. Varsinkin kun vaimennusta joutu pitämään kohtuu pienellä että ei mene ihan kivireeksi. Ja tämän johdosta perä jäi pompottamaan, hieman myös 350lbs jousien kanssa.. Joten varmaan bc settiin joku 5kg voisi olla kokeilemisen arvoinen jos oletusjousi on kova/pompottaa.
XC70 D5 AWD Summum -08. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: 200-srj alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #820 : 19.05.2019, 20:49:03 »
Oliskos kenelläkään heittää jonkun valmistajan kuormajousen tuotenumeroa.

Autossa on BC Racing ja toi 6 kilon jousi on auttamatta liian jäykkä normiajossa.
En ole saanu säätämällä paremmaksi. Pomputtaa aina vaan.

Tänään heitin alle mitkä lien normi jouset (tosin lyhennettyinä) ja Saschin Advantage pumput ja ai että miten mukavaa kyytiä oli. Tosin motarilla hiukan "epätäsmällistä".

Tulikin vaan mieleen että olisiko laikattu kuormajousi BC Racingin iskarin kanssa sitten hyvä kompromissi asiassa. Tarttis vaan löytää ne kuormajouset.

 

Carwist  Race.fi