Ateho  Elekma

264 B23tic -81

  • 12 Vastauksia
  • 5261 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
264 B23tic -81
« : 16.05.2011, 15:05:59 »
Josko sitä raapustelis tekstiä tuosta kulkimesta muidenkin ihmeteltäväksi. Ostin volvon 2001 ja perustelin ittelle että kun kerran halvalla sain. Jälkeenpäin ajatellen melkoinen virhe, tuli ihastuttua laitteeseen ja nyt siitä on kasvanut jo täysivaltainen perheenjäsen :D. Värkki oli edellisen omistajan toimesta muutettu ja leimattu B21et+coolerille k-jetillä, sekä lisätty kaikki turbon hilppeet mittareineen päivineen. Volle oli ajossa alkuvuoteen 2005 jolloin alkoi kukat kopassa sekä tehontarve korvienvälissä häiritseen siinä määrin että asialle piti tehdä jotakin. Lääkkeeksi tuli B23A alakerta ET:n männillä sekä jokunen neliö peltiä. Sain kesälomilla 2005 hommat siihen vaiheeseen että värkki maalattiin yli sekä muutoskatsastin vanteet ja 23:sen koneen otteeseen. Tuon jälkeen on ollut "vähän" muuta puuhaa ja volvo on saanu lepäillä kuivassa tallissa.
Nyt kevään mittaan iski kipinä että pitäisi ottaa värkki 10-vuotispäivän kunniaksi ajoon, eli käytännössä jatkaa siitä mihin -05 jäin :D.
Ensimmäinen homma olis raapasta K-jetti mäelle ja sovitella tilalle megaa. Tuli jo joskus aikoinaan hommattua sähköruutan imusarja ja 531:nen kansi hyllyyn odottamaan asennusta, mutta taidan tyytyä toistaiseksi pelkkään imusarjan vaihtoon ja jätän K-jetin suuttimet nykyiseen kanteen tulpaksi. Muuten tarvisi uusia liekkirenkaat jotka tuli hätävarjelun liiotteluna konetta tehdessä koneistettua lohkoon. Lisäksi taidan ainakin aluksi jättää vanhan sytkän paikoilleen ja ohjailla megalla pelkkää soppaa, että saisi suht nopeasti värkin liikkuun ennenkuin motivaatio taas karkaa muihin projekteihin.
Lisäksi pitäisi ainakin jarrut käydä läpi, tuntuivat olevan "hivenen" yhtäpuuta...
Perjantaina hommasin suuttimet ja eilen aloin riisuun vanhaa imusarjaa ja K-jettiä konehuoneesta, eli työt virallisesti aloitettu!
Tossa muutama kuva laitteesta viimekesältä kun tuuppasin sen pihalle ja pesasin:




Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #1 : 28.09.2015, 12:25:19 »
Vaatimattomat 4,5 vuotta viime päivityksestä :). Auto asustelee edelleenkin samaisessa tallissa, ja jälleen saatu kipinä touhuun. Saa nähdä kuinka pitkäksi aikaa. Kävin hakemassa leiman, ja ajelinkin muutaman viikon K-jetin säestyksellä, mutta nyt taas saatu intoa tehdä muutoksia. Tässä muutama ulkoiluttamisen yhteydessä napsittu kuva:



Ja nyt konehuoneessa näyttää tältä:


Liekkirenkaat on teossa, pitäisi saada loppuviikosta. Kanneksi vaihtuu kanaviltaa siistitty ja seetitöillä viimeistelty 531, ahtimeksi IHI:n kuulalaakeriahdin, nokaksi tulee T ja pakosarjaksi FT:n nykyisen halkosarjan tilalle. Ja luonnollisesti viimein se MS syöttämään soppaa.
Tavoitteena olisi saada tehoaluetta alemmaksi, jotta toimisi automaatin kanssa paremmin yhteen, josko tällä kertaa saisi suoritettua loppuun asti.
Ja koska kuvat on kivoja, muutama vielä kannesta...

Poissa JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5072
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #2 : 28.09.2015, 12:48:34 »
Tervetuloa "takaisin"  :D Auto näyttää edelleen hyvältä  S*

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4105
  • Hämeen hitain
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #3 : 03.10.2015, 12:47:16 »
Kenenkäs käsialaa moinen korisarja on? :)
No kun halvalla sai.

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #4 : 03.10.2015, 12:59:59 »
Mukavan erilainen ulkokuori.  :)

Monesti kantti Volvoihin ei sovi oikein kuin tehtaan korisarja, mutta ei tämä mikään ruma ole, päin vastoin.

Lisäpisteitä ulkoasuun ropisee vielä huoranportaista ja jenkkikeulasta.  S*
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4462
  • LH-uuno
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #5 : 03.10.2015, 13:36:20 »
Korisarjaratkaisu on varmasti mielipiteitä jakava, itse en ole vielä päättänyt kumpaanko ryhmään kuulun  :P. Mutta kokeilisin silti puskurien vetämistä takaisin mustaksi, esim veikka teippaisi noin 2/3 puskurista mustaksi, tuon ihan alaosa vois varmaan jättääkin korinväriin? Ja taakse ehdottomasti valopaneeli, varmaan joutuu rakentamaan jostakin kun on nuo seiskasatasen valot?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #6 : 03.10.2015, 18:22:39 »
Peräpelti menis uusiksi juu, se on vaihdettu vaan valojen alta 700-sarjan vastaavaan. Takavalot on (vieläkin) kaihertava  yksityiskohta, halusin siihen ehdottomasti 760-mallin leveet valot, ja kun semmosia ei sillon tehdessä saanu suomesta mistään, ei edes volvolta uusia, niin tilasin ruotsista ja maksoin itseni kipeäksi. Kun paketti saapui ja avasin sen, niin yllätyys! Sielä oli "normit" 740 valot. Oli vaan niin hiton kalliit että pitkin hampain istutin ne paikalleen kun ei budjetti antanu myöten uusien tilaukselle. Vieläkin v*tuttaa ja olen sitä mieltä että ne leveät olis pirusti paremman näköset...
Korisarja tuli "vahingossa" kun aloin tekemään ruostekorjauksia. Helmoja koputellessa tulin siihen tulokseen että ne kannattaa vaihtaa kokonaan, pääsee paljon helpommalla. Sitten se "helpommalla" unohtu, kun heräs ajatus että jos ne pitää vaihtaa, niin samallahan ne vaihtais vähän erilaisiin :). Vääntelin helmat suorasta pellistä, ja jatkoin etulokarin ja takalokarinkaaren helmaan asti. Tämän jälkeen takahelmat näytti "loppuvan kesken", niin poistin munapussit ja jatkoin takakylkiä samalle tasolle helmojen kanssa, jolloin sain pidettyä varapyöräkotelot käyttökelposina ilman munapusseja. Takahelma on tehty kahdesta fiestan etuhiekkapellistä leventämällä. Etupuskurin alle tein ylimääräsen "lipan" kääntämällä toisen alkuperäsen muovispoilerin/ilmanohjaimen oman alle nurinpäin ja puukottamalla lyhyemmäksi. Ja sitten iski se vimmatun takavalo-visio :). Korisarja on siis pääasiassa väännetty suorasta pellistä (poislukien fiestan korjauspala-hiekkapellit), tulipahan reenattua tinaamista ja peltitöitä :)

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #7 : 26.08.2016, 19:57:49 »
Säännöllinen päivittäminen pitää mielenkiintoa projektia kohtaan yllä. Tarvis varmaan vaan päivitellä useemmin kun vuosittain...
"Uusi" kansi on löytänyt tiensä pellin alle, kuten turbo, pako-, ja imusarjakin. Mega on johdotettu, ja samalla siistitty konehuonetta katseita kestävämmäksi. Vielä uupuu turbon öljynpaluu, downpipe ja turbon vesilinjoihin banjot jotka pitäisi alkuviikosta tipahdella postilaatikkoon. Pieni toivo että pääsis kohta väänteleen virtoja päälle ja testaan saako megaan yhteyttä. Ja koska kuvat on kivoja, niin loppuun pari räpsyä. Kuvissa vähän siistitty konehuone, megan kotikolo ja uus sulakerasia, sekä turbon öljynsyötön kuristin, joka askaroitu näppärästi hitsauskoneen lankasuuttimesta ja kaksoisnipasta.






Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 680
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #8 : 28.08.2016, 16:14:45 »
Säännöllinen päivittäminen pitää mielenkiintoa projektia kohtaan yllä. Tarvis varmaan vaan päivitellä useemmin kun vuosittain...
"Uusi" kansi on löytänyt tiensä pellin alle, kuten turbo, pako-, ja imusarjakin. Mega on johdotettu, ja samalla siistitty konehuonetta katseita kestävämmäksi. Vielä uupuu turbon öljynpaluu, downpipe ja turbon vesilinjoihin banjot jotka pitäisi alkuviikosta tipahdella postilaatikkoon. Pieni toivo että pääsis kohta väänteleen virtoja päälle ja testaan saako megaan yhteyttä. Ja koska kuvat on kivoja, niin loppuun pari räpsyä. Kuvissa vähän siistitty konehuone, megan kotikolo ja uus sulakerasia, sekä turbon öljynsyötön kuristin, joka askaroitu näppärästi hitsauskoneen lankasuuttimesta ja kaksoisnipasta.





Mikäs tuo turbon öljynsyötön kuristin oikein on, onko semmonen pakollinen ja riittääkö noin pieni reikä tunkemaan turbolle tarpeeksi öljyä?
mietin vaan kun itsellä ei ole tommosia välissä
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
    • Kuvat.fi
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #9 : 28.08.2016, 18:22:25 »
Mikäs tuo turbon öljynsyötön kuristin oikein on, onko semmonen pakollinen

Kuulalaakeriahdin vaatii yleensä moisen kaveriksi.
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #10 : 24.05.2019, 08:23:22 »



Totutun tasaista päivittämistä aiheeseen, alkaa olla jo lähes vuosittainen traditio  ;D
Volvo "taas" ajossa, käytiin aamulla suihkussa että kehtaa mennä näyttämään katsastuskonttorille. Nyt on viimein sapuskan jakelu hoidossa megalla, ja viime kesänä kävi penkissä säädettävänä. Säädöt saatiin kohdalleen, mutta lukemia ei saatu paperille. Tai siis saatiin, mutta hukkaportin kello huokaisi säätövaiheessa ja paperille piirtyi varsinaisessa vedossa 173hv 0,2bar lukemat. Piti ottaa pikaisesti ajoon jo joku tovi sitten, mutta moottoriin oli ilmestynyt automaattinen pohjan ruosteenesto-käsittely, ja meni tovi tilkkiessä öljyvuotoja. On nähtävästi käytetyllä tiivistesilikonilla ollut kesto 14 vuotta, kun nyt "jo" alkoi tihkuamaan useammasta paikasta. Osaako joku sanoa mistä saisi uutta/ehjää öljyroppua öljyn lämpöanturilla? Vanhan sain rikottua, ja häiritsee nollassa makaava mittari...

Paikalla jar-ii

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 480
Volvo 740GLE B200E + M47 -88 & Volvo 240GL B200K+M47 -89 & Volvo 240GL B230K+M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -87 & Volvo 242DL B230E + M46 -80 & Volvo Amazon B18 + M40 -62
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 264 B23tic -81
« Vastaus #12 : 27.05.2019, 06:52:36 »
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/lubrication/oil-pan/oil-drain-plug-oil-pan-with-thermo-sender-without-seal/1020661/

Tällaistako etsit?  :)
Just tommonen hakusessa! Kiitoksia!
Näkyi olevan hyllystä loppu, pitää odotella josko tulisi lisää hyllyyn. Toki hätähousuna laitoin jo viestiä ja kyselin koska on tulossa saataville.

 

Autoracing  KL-varaosat