TamCar  KKD Motorsport

Volvon perien sisutan osien koko ero?

  • 137 Vastauksia
  • 61905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2043
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #120 : 20.06.2016, 23:59:47 »
Tätä 27 ja 30 eroja pähkäiltiin jossain veteraaniperätopicissa.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #121 : 21.07.2017, 17:23:13 »
Vanhaan aiheeseeb lisäten, vaihdoin lukon seiskasta 240 alle, ei tarvinnut katkasta vetaria enkä tunnistanu g80 lukoksi niin ilmeisesti danan lukko, pitäis olla ihan tehtaalta asti ollut, ihmeen hyvin vaan toimii. Mutta itse kysymys: pistin brickseiltä luetun topicin lailla vaihtelematta laakereita ja simmejä, koska uusia ei ollut eikä omalla limppa-ulosvetäjällä olis ehjänä mitään saanut mistään irti. Perän ääntämistä ei huomaa ajossa mutta jos asiaa ajattelee ja rullaa kytkimellä, niin kuulee  :-\
Ajattelin ostaa uudet laakerit ja heittää ne toiset simmit tilalle, onko peli jo menetetty ja teen turhaa työtä?
Ei näitä pitäs yöaikaan kiirellä tehdä kun laakerikauppaankin on 100km matkaa.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3247
  • Boxy, but good
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #122 : 17.12.2018, 10:53:17 »
Vanhaan aiheeseeb lisäten, vaihdoin lukon seiskasta 240 alle, ei tarvinnut katkasta vetaria enkä tunnistanu g80 lukoksi niin ilmeisesti danan lukko, pitäis olla ihan tehtaalta asti ollut, ihmeen hyvin vaan toimii. Mutta itse kysymys: pistin brickseiltä luetun topicin lailla vaihtelematta laakereita ja simmejä, koska uusia ei ollut eikä omalla limppa-ulosvetäjällä olis ehjänä mitään saanut mistään irti. Perän ääntämistä ei huomaa ajossa mutta jos asiaa ajattelee ja rullaa kytkimellä, niin kuulee  :-\
Ajattelin ostaa uudet laakerit ja heittää ne toiset simmit tilalle, onko peli jo menetetty ja teen turhaa työtä?
Ei näitä pitäs yöaikaan kiirellä tehdä kun laakerikauppaankin on 100km matkaa.
Siis mitkä laakerit paikalleen meni, lukon omalla murikalla seiskan perästä kaikkineen? Vaihdoitko myös pinjonin? Periaatteessa varmaan jos vaihtaa murikan ja pinjonin kaikkineen vain toiseen koppaan, voisi homma mennä ok mutta muutoin vaihdeltava laakerit ja simmit toiseen.

Omaan kysymykseen:

940 akselissa vaihtunee etustefan malli abaut 1994, mitä eroa uudella ja vanhalla? Jouduin pakkotilanteessa laittamaan vanhan mallin stefan uuteen akseliin, mittojen puolesta kävi, mitään ongelmia?

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 943
ent.142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nyk. AMAZON -70, 965 "nokkis" -92, V40 T4 -99.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3247
  • Boxy, but good
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #124 : 18.12.2018, 09:08:38 »
Vanha ->94
https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46288/pinion-oil-seal-spicer-1994-viton-for-high-temperatures

Uusi -95->
https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46287/pinion-oil-seal-940960-95-s90v90
Kyllä, ulkonäöt on varsin hyvin tiedossa vaan kysymys kuuluikin: mitä eroa noilla käytännössä on. Laitoin nyt siis vanhemman tiivisteen uudempaan akseliin.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #125 : 18.12.2018, 11:19:28 »
Ei kait niissä muuta eroa ole kuin se, että vanhemmassa perässä on olake sisällä jota vasten stefa painetaan ja uudemmassa ei.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3247
  • Boxy, but good
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #126 : 18.12.2018, 12:20:03 »
Ei kait niissä muuta eroa ole kuin se, että vanhemmassa perässä on olake sisällä jota vasten stefa painetaan ja uudemmassa ei.
Eli ongelma voisi periaatteessa olla tiivisteen pysyminen suorassa?

Uuden mallin tiiviste ulkoreunaltaan enemmän holkkimainen kuin vanhempi malli, pysyy ehkä paremmin suorassa... vaan liekö käytännön merkitystä kun asennetaan suoraan... noh seuraillaan.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #127 : 19.12.2018, 10:56:56 »
Eli ongelma voisi periaatteessa olla tiivisteen pysyminen suorassa?

Uuden mallin tiiviste ulkoreunaltaan enemmän holkkimainen kuin vanhempi malli, pysyy ehkä paremmin suorassa... vaan liekö käytännön merkitystä kun asennetaan suoraan... noh seuraillaan.

Mulla on ollu nelisen vuotta vanhanmallinen stefa -97-mallin perässä. Ei ongelmia ja hyvin on pysyneet öljyt sisällä.

 
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #128 : 12.02.2019, 13:48:20 »
Useammassakin topicissa on ollut keskustelua, että välitykset voi heittää peräkopasta toiseen ilman sen kummempia shimmailuja.

Nyt löytyi se kuuluisa poikkeus tähänkin vanhaan nyrkkisääntöön  :D
Eli vaihdoin 3.9 1030-välityksen -67 Amazonin taka-akseliin, luovuttajana oli -87 240. 240:n murikassa ja pinionissa oli lähes varmuudella alkuperäiset shimmit ja laakerit, ja hyvin todennäköisesti tehdasöljytkin :)

Amazonin perään asennettaessa piti pinionin laakerin alle lisätä 0,57 mm shimmejä ja poskilaakereiden shimmeillä siirtää murikkaa lautaspyörän suuntaan 0,05 mm.
Näillä viilauksilla sekä kosketuskuvio että hammasvälys (0,15 mm) asettuivat juuri samanlaisiksi, kuin ne olivat alunperin 240:n akselissa. Tää 1030-välitys oli krymppiholkillinen (Olin ollut tähän saakka siinä uskossa, että vaan isot perä ovat krympillä. :o )

Tarinan opetus: vaihdellessa välityksiä perästä toiseen, varmuuden vuoksi kannattaa tarkistaa vähintäänkin kosketuskuvio ennen ja jälkeen operaation. Tässä tapauksessa kuvio oli nimittäin vakioshimmeillä tosi pahasti metsässä.   

Laitetaan nyt vielä pari kuvaakin, kun sellasia tuli otettua.

Välitys alkuperäisillä 240:n shimmeillä Amazonin perään asennettuna:




Ja tässä uudelleen shimmattuna:


Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #129 : 12.02.2019, 19:04:45 »
Hienon raportin teit :) aika jännä piti nostaa pinjoonia kuiteskin noin paljon ja sivuttain melkein osui kohille. Kosketuskuvion mukaan tuo oli kyllä pahasti pois kohilta. Tiedä sitten onko toi 67 perä koneistettu pieleen ja sitten simmattu kohille

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #130 : 13.02.2019, 07:32:39 »
Joo, kultaisella 60-luvulla oli varmaan tullu koneistajalle pieni kömmähdys >:(  Kun huomasin että kosketus oli päin sitä itteään, mittailin digitönärillä pinionin laakeripesän etäisyyden poskilaakereiden linjasta. Ja tosiaan 67:ssa pinioni asettui reilun 0,5 mm kauemmas lautaspyörästä kuin 240:n perässä. 
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #131 : 13.02.2019, 11:42:54 »
Varmaan ollu lisämässä puita kaminaan, niin on haukannu vähän

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5085
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #132 : 13.02.2019, 12:42:58 »
Tuskin on kyse kömmähdyksestä. Amazonin aikaan pinjonien merkintätapakin oli erilainen, enkä pitäisi näitä suoraan vertailukelpoisina keskenään uudempien osien kanssa. Uudemmalla merkintätavalla olevissa pinjoneissa on lähes poikkeuksetta merkinta "30" ja ovat siten vaihtokelpoisisa ilman säätötarvetta.

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #133 : 13.02.2019, 14:12:36 »
Amazonin alkuperäinen pinion oli tosiaan merkitty +3 , joka siihen aikaan tarkoitti pinionin pään etäisyyttä tuuman tuhannesosina "justeerausjigin" yläpinnasta.  Ja 240:n pinionin "30"- merkintä on taas millin sadasosia samalla lailla mitattuna.

Pienellä laskutoimituksella kaikki näyttää täsmäävän... Nimittäin 67:n orkkisvälityksessä oli shimmejä 1,58 mm.  Kun siitä vähennetään pinionmerkintöjen erotus eli  0.30mm - 25,4 mm  x 0.003  = 0,22 mm , saadaan  1,58 mm  - 0,22 mm =  1,36 mm (eli 240 pinionin shimmimäärä 67:n akselissa)  Se on sadasosan tarkkuudella sama, johon päädyin kosketuskuvion perusteella. 240:n pinionrataan ja laakerin välissä on tehtaalta 0,8 mm shimmi, jonka lisäksi laitoin ulkokoolin ja laakeripesän väliin 0,57 mm eli yhteensä 1,37 mm. Näköjään sokea kanakin voi joskus löytää jyvän  :D
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa ?!

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
« Vastaus #134 : 23.06.2019, 18:15:39 »
Moi,olen yrittänyt  240 1031(ehkäpä jopa 1030) perää tukivarsineen ostaa,mutta ei tunnu löytyvän kovinkaan helposti.700-srj periä tuntuis olevan enempi,mutta tuota 240 akseliakin pitäisi hiukan kaventaa (vetareilla)

Varmaankin rupean katsomaan kokonaisia autojakin seuraavaksi,joten kysymys tietäjille mistä malleista löytyis n.3.3:1(tai harvempi) välitystä?

Nykyinen perä 3.67 ja turhan lyhyt mun mielestä ja tulevaisuudessa tulossa yksi vaihde lisää ennen ylivaihdetta.

Sitten kysymys jos teettää nyt vaikka sille 3.3 välitykselle lukon niin sopiiko sama lukko kaikille välityksille bolt on?

 

KL-varaosat  Carwist