Ateho  Elekma

TAK: Volvo 960 T5

  • 173 Vastauksia
  • 42283 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 874
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #150 : 12.03.2019, 06:17:49 »
Nyt kun olette hitsanneet tuon hukkiksen seetiosan suoran pakosarjaan kiinni, käykää se venttiilinhiomatahnalla läpi, eli hukkaportti purkaen ja porakoneella portin venttiliä pyörittää,

Minullahan olisi ollu laippaa tuohon, joka hitsataan pakosarjaan ja tuo seetiosa tulee sen päälle tiivisteellä joka tulee portin mukana.
1/4 mile 249km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #151 : 24.04.2019, 13:02:00 »
Pientä edistymistä tapahtunut, eli kone käy ja kukkuu. Taakse hain uudet jouset, sillä oli tuolla 350lbs jousella turhan löysä. Nyt siellä on rallyracelta 500lbs ja auto on nyt aika vakiokorkeudella. Vaihteensiirtäjän tein M90 alkuperäisestä muokkaamalla ja siitä tuli yllättävän hyvä  ;D

Seuraavaksi pitäisi pakoputki tehdä loppuun ja tutkia miten tuota bilteman hukkaporttia kannattaa ohjailla. Perämurikan etustefakin pitää vielä vaihtaa ja sen jälkeen voisi päästä kunnolla koeajelulle  :)

Bensapumpuksi valikoitui hellcatin 525l tuotolla. Saa nähdä kuinka se sopii alkuperäiseen tankkilaitteeseen. Suuttimet ovat noin 1142cc EV14 finjectorilta ja niillä tyhjäkäynnin AFR arvon sai korkeintaan 12 tienoille. Deadtime on niin suuri, että ei vain mene laihemmalle  ::) Katsotaan minkälaiseksi sen viinalla sitten saa...


TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #152 : 18.05.2019, 12:21:41 »
Tuli muuten semmoinen mieleen, kun porukka on täällä ihmetellyt kytkimen ilmaamisen vaikeutta, elikkäs:

Itsellä on siis lensupowershopista ostettu säädettävä kytkimen pääsylinteri ja 960 M90 orkkis poljin. Ilmailin noin 3h ilman mitään vaikutusta.  :idiot2:

Syy kuitenkin löytyi: Orkkis kytkinpolkimen liikerata on yksinkertaisesti liian lyhyt ja tämän on boost myös todennut foorumilla. Siihen kuitenkin löytyi ratkaisu. Ainakin 960 orkkis polkimen liikettä rajoittaa joku on/off tyyppinen anturi, joka antaa tilatietoa jonnekkin että onko kytkin ylhäällä vai ei.

Otin sen irti ja kappas kytkinpoljin saatiin nousemaan vielä pari senttiä pidemmälle. Kolme polkaisua ja kytkin ilmattu  8) Nyt kytkin on käytettävyydeltään siis aivan 5/5.

Ihmeen pienestä tuokin tuntui olevan. Sekin myös auttaa, että ilmattaessa poljinta vetää niin ylös kuin mahdollista ennen paineen pumppausta.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4946
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #153 : 18.05.2019, 15:58:41 »
Oliko ilmanipasta letku purkkiin jossa on nestettä?

Vakkarin katkaisija on poljintelineessä.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #154 : 19.05.2019, 21:09:44 »
Oliko ilmanipasta letku purkkiin jossa on nestettä?

Vakkarin katkaisija on poljintelineessä.

Kokeiltiin paineilma imurilla ja myös silleen, että tiputtelin tallin lattialle nesteet.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #155 : 27.05.2019, 14:04:18 »
Perämurikan stefa vaihettu. Samalla ihmettelin noita takatolppia, kun ilman lehtijousta tuo pusla on ihan rutussa  :idiot2: Saa nähdä tuleeko tämä kestämään pelkillä kynäjousilla.



Samalla vaihtui bensapumppu, pistin sen nippusiteillä alkuperäiseen tankkilaitteeseen ja tuntuu pelittävän toistaiseksi hyvin. Tankkilaitteelle tein vähän isomman kolon rälläkällä, sillä tuo on ihan perkeleen ahdas paikka availla ruostuneita klemmareita  ::) Tein pienen huoltoluukun myös varapyöräkoteloon, jotta sain perään uudet öljyt sisään  ;D


TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #156 : 31.05.2019, 10:47:42 »
Kävin tuossa lensulla sorvauttamassa hukkaportin jousipesän kuntoon ja samalla tuli ostettua ahtopaineensäädin. Ei muuta kuin tallille takaisin ja hukkaportti paikoilleen. Noh kiristäessä se hemmetin laippa halkesi ?!?!?  :idiot2: :2funny:

Päätin sitten kerralla siirtää hukkaportin parempaan paikkaan, sillä siellä pakosarjan alla se on turhan piilossa. Hitsasin laipan kasaan ja samalla siihen tuli pinnapultit asennusta helpoittamaan.  :)





Nyt hakemaan siirtokilpiä viikonloppua varten, joten tämän auton saattaa bongata siirtoajossa korjaamon ja oman tallin välillä  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #157 : 01.06.2019, 00:00:17 »
Ensimmäiset testiajot suoritettu ja täydet paineet jo vajaan 4000rpm kohdilla.  8) Peräkään ei täristä, eli murikkamuutos saattoi olla onnistunut.

Öljynpaluu vuotaa niinkuin aina, saa nähdä mitä sille keksii. On siis hitsattu yhtenäiseksi putkeksi ja painoliitoksella lohkoon, jossa silikonit välissä.

Alusta on luokkaa kivireki, ei paljon ole pitoja  ;D
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #158 : 27.06.2019, 17:39:55 »
Huomenna näillä näkymin penkkiin, tuloksia jännitellessä...

Hei kelläs kaikilla tuo classic sweden coilisarja on? Pitäis se saada leimattua, mutta tuo on vähän huono vastailemaan sähköpostiin ja lappuset tarvis  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #159 : 27.06.2019, 19:07:21 »
Kokeiles kysellä heidän facebookin sivuilla:
https://fi-fi.facebook.com/classicswede.co.uk/

Joku noi on myyjälle valmistanut, oliskohan noista apuja?
https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/500347
https://www.slamit.net/product/16318/tuv--todistus
145 -70, 240 -91, 940 -94

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #160 : 28.06.2019, 07:30:39 »
Kokeiles kysellä heidän facebookin sivuilla:
https://fi-fi.facebook.com/classicswede.co.uk/

Joku noi on myyjälle valmistanut, oliskohan noista apuja?
https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/500347
https://www.slamit.net/product/16318/tuv--todistus

Pitää koittaa sitten pommittaa vaan tuota classicia  :buck2: ja slamitilta kysyin, niin vastaus oli, että sopivuustodistuksen saa tehdä vain sellainen yritys, joka maahantuo kyseisiä iskareita. Nuo on Gaz GP8-5463 ja ainakin rallyrace tekee samaa alustaa tähän koriin. Eli sieltä seuraavaksi kysymään, jos noista ei nappaa  ::) Sen ainakin tiedän, että rallyracen alustoihin saa sopivuustodistukset, mutta eri asia suostuuko kirjoittamaan muiden tekemään alustaan  :D Jatkossa ostan kaiken sieltä, kun tuntuu olevan helpompaa  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #161 : 28.06.2019, 16:44:06 »
Penkissä käyty. Alkuun saatiin koneelta 320hv @ 0.75 bar ilman vastapaineohjausta. Eli perusmoottoriteho omien laskelmien mukaan kiitettävät 183hv.

Sitten niihin ongelmiin. Nostettiin painetta ja hups bensa loppui täysin 5000rpm kohdilla. Tulokseksi saatiin renkailta 377hv/491nm ja koneelta noin 430hv. Tulos on pettymys juuri siksi, koska isoilla paineilla ei päästy ajamaan kokonaisia vetoja ollenkaan.  :'(

Vika on joko bensapumpussa (uusi hellcat 525lph), volvon orkkis bensapaineensäätimessä tai bensansuodatin tukossa.

Leimalle saaminen on prioriteettina ykkösenä, eli tehoja haetaan myöhemmin kesällä. Tavoite on siellä 550hv konetehoissa, mikä on ihan realistinen.  :)
« Viimeksi muokattu: 29.06.2019, 19:35:44 kirjoittanut Jode »
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 114
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #162 : 28.06.2019, 21:56:41 »
Jos valmistaja on tiedossa, niin kokeilisin kysellä myös itse valmistajalta vaikka ostotodistuksen kera (kuvat kilkkeistä ja kuitista). Kertoo niinkuin asia on, että myyjän pentele leikkii mykkäkoulua.
145 -70, 240 -91, 940 -94

Poissa kiroileva_fossiili

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 271
  • 242 '84 T5
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #163 : 29.06.2019, 00:54:35 »
Penkissä käyty. Alkuun saatiin koneelta 320hv @ 0.75 bar ilman vastapaineohjausta. Eli perusmoottoriteho omien laskelmien mukaan kiitettävät 183hv.

Sitten niihin ongelmiin. Nostettiin painetta ja hups bensa loppui täysin 5000rpm kohdilla. Tulokseksi saatiin renkailta 377hv/491nm ja koneelta noin 430hv. Tulos on pettymys juuri siksi, koska isoilla paineilla ei pääty ajamaan kokonaisia vetoja ollenkaan.  :'(

Vika on joko bensapumpussa (uusi hellcat 525lph), volvon orkkis bensapaineensäätimessä tai bensansuodatin tukossa.

Leimalle saaminen on prioriteettina ykkösenä, eli tehoja haetaan myöhemmin kesällä. Tavoite on siellä 550hv konetehoissa, mikä on ihan realistinen.  :)

Hellcatin pitäisi olla ihan hyvä pumppu: https://www.realstreetperformance.com/blog/fuel-pump-test-2018-real-street-performance/?fbclid=IwAR1amZYVdaf4klG8Nb9_2bCw_XbJh63jXQxsQouzef3FePdQHglAjE-s65c
Tuon testin perusteella sen ei luulisi vielä loppuvan. Itselläkin menossa paikoilleen tuollainen seuraavaksi, joten toivottavasti vika ei siinä olisi  ;D

Tuota pumpun asennuskuvaa kun katsoo, niin taitaa olla tankkilaitteen alkuperäiset johdot vielä käytössä. Saattavat aiheuttaa jännitehäviötä. Oletko vetänyt uudet releistetyt sähköt pumpulle, vai alkuperäiset johdot käytössä? Niin ja kestääkö nuo nippusiteet polttoaineen joukossa?

Mitkä nokat tässä muuten oli ja oliko kansi vakio?

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • TAK ry pj 2019
Vs: TAK: Volvo 960 T5
« Vastaus #164 : 29.06.2019, 19:34:51 »
Hellcatin pitäisi olla ihan hyvä pumppu: https://www.realstreetperformance.com/blog/fuel-pump-test-2018-real-street-performance/?fbclid=IwAR1amZYVdaf4klG8Nb9_2bCw_XbJh63jXQxsQouzef3FePdQHglAjE-s65c
Tuon testin perusteella sen ei luulisi vielä loppuvan. Itselläkin menossa paikoilleen tuollainen seuraavaksi, joten toivottavasti vika ei siinä olisi  ;D

Tuota pumpun asennuskuvaa kun katsoo, niin taitaa olla tankkilaitteen alkuperäiset johdot vielä käytössä. Saattavat aiheuttaa jännitehäviötä. Oletko vetänyt uudet releistetyt sähköt pumpulle, vai alkuperäiset johdot käytössä? Niin ja kestääkö nuo nippusiteet polttoaineen joukossa?

Mitkä nokat tässä muuten oli ja oliko kansi vakio?

Uudet johdot vedetty 2.5mm2 kaapelilla ja välissä päärele ja kytkin. Pieni jännitehäviö ei pitäisi noin radikaalisti laskea pumpun tuottoa. Vaihdan alkuun bensansuodattimen, kun se taitaa olla 400tkm ajettu  ::) Ja nippusiteet ei kuulemma kestä, niin pitää vaihtaa se letkuklemmariin jossain välissä

Vakio nokat ja kansi. Yllättävän paljon noillakin sai perusmoottoritehoa  ??? heti kun syy bensansaantiin löytyy niin mennään se 500hv rikkomaan  ;D
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5
V70 Mk2 B5244S

 

Carwist  Race.fi