Futurez  Kulkukoira

940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa

  • 13 Vastauksia
  • 4976 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FSO-Ossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
    • Poldek.info
940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« : 17.09.2011, 15:32:37 »
Volvoni päätti lopettaa starttauksen. Virtalukon starttausasennossa radio ja mittarivalot sammuvat, mutta mitään naksahdusta ei kuulu eikä startti pyöri. Auto lähtee hienosti käyntiin, kun vetää virran akulta startin solenoidille. Etsin tietoa foorumeilta, ja pnp-kytkinvioista (vaihdekepin asentotunnistin) oli puhe. Mittasin omani, ja tuntui toimivan kuten pitää. Kevättalvella oli samaa vikaa (muiden lisäksi) kun virtalukon pohja veteli viimeisiään. Uudella pohjalla auto on toiminut hienosti tähän asti.

Mistä etsiä vikaa seuraavaksi?
Volvo in Sports!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #1 : 17.09.2011, 22:05:29 »
Kannattaa testata hyppyjohtoa siihen valitsimen johtonipun tilalle, joku kätevä vois taas kerrata ne johtovärit, mitkä pitää yhdistää että toimii? Ne voi oll amittarin mukaan ok ne kontaktit, mutta solenoidikin ottaa niin paljon virtaa, että voi loppua kontakti kesken kun käännät avaimesta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #2 : 17.09.2011, 22:13:16 »
Kokeile siirrellä keppiä ees-taas jos se sais kontaktin :)

Poissa FSO-Ossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
    • Poldek.info
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #3 : 18.09.2011, 00:16:22 »
Kepin siirtelyä olen jo kokeillut, ja tosissaan pnp-tunnistin tuntuu toimivan mittarin mukaan.

Ne johtovärit olisi kiva tietää!
Volvo in Sports!

Poissa FSO-Ossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
    • Poldek.info
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #4 : 18.09.2011, 01:05:49 »
Eikun joo, luin vähän huonosti. Kokeilin kyllä tämän viestin innoittamana yhdistää pinkin ja sinisen johdon, mutta ei se vaikuttanut mitenkään.

Auto on siis vuosimallia 1992, ja kilometrejä on 544tkm ja toki vanha taksi, jossa on kaikkia outoja puuhapiuhoja. :idiot2:

Edellinen 940 diesel automaatti harrasti samaa, se kyllä elpyi parantamalla moottorin maadoitusta. Pitänee kokeilla päivällä, jos ei muuta keksi.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2011, 01:09:17 kirjoittanut FSO-Ossi »
Volvo in Sports!

Poissa FSO-Ossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
    • Poldek.info
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #5 : 18.09.2011, 20:57:36 »
Ei elpynyt maadoittamalla.

Mietin jo, että olisikohan murtohälyttimellä jotain vaikutusta asiaan, kun näpräsin sitä hajoamista edeltävänä iltana, mutta käyttöohjekirjan perusteella siinä ei ole mitään ajonestotoimintoa. Kokeilin silti tapella sen kanssa, mutta ei auttanut.
Volvo in Sports!

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #6 : 18.09.2011, 21:28:05 »
Kokeileppa huvikses sellasta asiaa
kun että jos vedät akulta plusvirran syöttöpumppuun sammutinsolenoidille,
niin lähteekö sitten startti pyörimään avaimesta kääntämällä?


Itsellä teki ihan saman, lopetti starttaamiseen. Tavallaan diagnosoin vian ajonestoon,
mutta se voi kyllä olla muussakin, en vain ole jaksanut tutkia asiaa sen
enempää kun sain toimimaan, niin olkoon.

Eli, minulla tulee akun plussasta virta ohjaamoon isolle vetokytkimelle
tyyliin vanhat dieselit  ;D josta vetämällä menee
hehkut päälle releen määräämäksi ajaksi, ja solenoidi aukeaa.
Ja työntämällä vetokytkimen sisään auto luonnollisesti sammuu.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #7 : 18.09.2011, 22:45:24 »
Mutta eikös ajonesto anna startin pyöriä? Ei vaan avaa tuota solenoidia ::)

Poissa FSO-Ossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
    • Poldek.info
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #8 : 18.09.2011, 23:20:49 »
Mitään ajonestoahan tuossa siis ei pitäisi olla (1992 vuotinen kun on), mutta testailen huomenna, kaikki neuvot ovat hyödyksi! Yritän vielä hoitaa korjauksen siististi ilman mitään starttinappeja tai vetokytkimiä. Kuitenkin tossa on tuo avaimesta käynnistys (toimisikin) ja sammutus, niin kyllä ko. auton moderneimman ominaisuuden pitää toimia! :D
Volvo in Sports!

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #9 : 19.09.2011, 17:29:23 »
Mitään ajonestoahan tuossa siis ei pitäisi olla (1992 vuotinen kun on), mutta testailen huomenna, kaikki neuvot ovat hyödyksi! Yritän vielä hoitaa korjauksen siististi ilman mitään starttinappeja tai vetokytkimiä. Kuitenkin tossa on tuo avaimesta käynnistys (toimisikin) ja sammutus, niin kyllä ko. auton moderneimman ominaisuuden pitää toimia! :D

Juu, ilmoittelin vaan tuollaisesta kun en itse ole satavarma onko se ajonesto.
Yksi vaihtoehto vois olla virtalukon pohja, mullekkin ehdoteltiin sitä
ja käynny kyllä itekki mielessä. Tosiaan ei mielenkiintoa korjata ainakaa nyt,
sehän on just p*rno semmone iso vetokytkin kojelaudas ;D

Ja kaupassa nopeasti käydessä voi ottaa avaimet virtalukosta ( menee rattilukko päälle ),
ja lukita auton ja jättää pihaan käymään. Tai kun unohtuu jotain sisälle.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #10 : 19.09.2011, 18:25:36 »
Niin lähtikö se solenoidin perästä käyntiin tuomalla sinne herätevirtaa vai yhdistämällä solenoidin navat? Jos ei starttaa herätteellä mutta suoraan kytkemällä lähtee niin solenoidi voi olla kaput. Laiskanmiehen korjaus olisi vetää siitä solkun herätenastasta piuha kabiiniin ja napin kautta sähköjä siihen..

Virtalukonpohjalle myös ääni täälä ei kait tuossa vielä ole virtalukonpohjan ja solenoidin välillä mitään älyä mikä voisi estää starttaamisen?
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa FSO-Ossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
    • Poldek.info
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #11 : 20.09.2011, 01:06:35 »
Ei tuota uskalla jättää tyhjäkäynnille, toi ZF kuitenkin porsii kun P:llä pitää, tai ainakin jos jättää D:lle ja käsijarrulle.

Käynnistin siis tuomalla solenoidille herätteen.

Mutta ongelma ratkaistu! Virtalukolta tuleva startin heräte oli johdettu jonkun mysteerisokeripalan kautta jonnekin.. :buck2: Johtoja seuraamalla konehuoneen puolelle. Ohitin koko patentin, nyt toimii hienosti, eikä mikään lisälaitekaan hajonnut.


Mysteerisokeripalan kautta meni startin pinkki johto.. Tiedä sitten, mitä punaisen ja valkoisen johdon päästä löytyy?

Vähän laastaria, niin on kuin uusi
Volvo in Sports!

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #12 : 20.09.2011, 10:32:18 »
Villi veikkaus että olisko siellä se ajonesto? jokin jälkiasennettu hälytin?
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa FSO-Ossi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
    • Poldek.info
Vs: 940 D24T+ZF4HP22 ei starttaa
« Vastaus #13 : 20.09.2011, 15:41:59 »
Jälkiasennettu hälytin löytyy. Pitää tutkia, mihin nuo johdot päätyvät, mutta ei ihan lähipäivinä kyllä ehdi.

Kerrankin puolimiljoonaa ajetussa vanhassa taksissa on jotain huonoja ominaisuuksia uuteen leasingpulkkaan verrattuna. :2funny:
Volvo in Sports!

 

Kulkukoira  Proturbo