Autoracing  KL-varaosat

Lambdavalo

  • 6 Vastauksia
  • 1738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Smög

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Lambdavalo
« : 24.07.2018, 09:47:43 »
Olen koittanut googlailla parikin kuukautta että mikä mun 1990 740 B200F GLE:ssä olisi häikkänä. Muunsin auton hyrräämään e85:llä, ja hetki sen jälkeen lambdavalo syttyi. Koitin alkuun tunaroimalla katsoa onko imupuolella vuotoa(voi edelleenkin olla toki) mutta en havainnut mitään. Auto kävi muutenkin pajalla sen jälkeen ja he sanoivat että "auto tottuu hitaasti muunnokseen" ja että putki on ehjä lambdaan asti. El-masentajana tuo hidas muunnos kyllä herätti päänsisäisen bs-sensorini ja kysellessäni eflexfuelilta hekin sanoivat että 740:n ei kuuluisi lambdasta valittaa heidän kitillään.

Vikakoodeja auto antaa kokoajan:
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)

Näitä koodeja ei suostu nollaamaan muuta kuin irrottamalla akun ja sitten jonkun hetken päästä valo syttyy uudelleen ja koodit palaavat


Päätin alkaa itse korjailemaan, ja aloitin puhdistamalla ilmamassasensorin ja kontaktit siitä. 3 johtoa näytti olevan ehjä, mutta tosiaan teen ensimmäistä kertaa tämmöistä korjausta eikä mulla ole apuja selittämässä et mitä teen väärin. Akku oli irti tämän projektin ajan ja valo syttyi jälleen myöhemmin.

Eilen vaihdoin sitten lambda-anturin koska kuvittelisin vanhan sensorin olevan alkuperäinen kun auto on lähes uusi ja ajettu vain 320k. Jälleen sama tarina, valo paloi, irrotin akun ja käytin pihassa tyhjäkäynnillä eikä syttynyt. Nyt odottelen että milloin se syttyy jälleen. Tyhjäkäyttäessä huomasin pariin kertaan spriin hajua, mutta en ole täysin varma tuliko se putkesta vai moottoritilasta. En nähnyt että bensaletkussa olisi halkeamia tms etanolisensorin kohdalla.

Mitähän muuta minun kannattaisi kokeilla? Muutoskatsastin auton pari pvää ennen kuin lambda syttyi, ja päästöt olivat hieman alhaisemmat kuin 6kk aiemmin 95e:llä.



EDIT: ilmansuodatin on uusittu valon syttymisen jälkeen, ja bensansuodatin tilattu myös. Lisäksi käynnissä ja tehoissa en ole huomannut mitään outoa. Voisikohan olla joko tukkoinen bensansuodatin tai väsynyt bensapumppu tms?
« Viimeksi muokattu: 24.07.2018, 09:50:38 kirjoittanut Smög »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4407
Vs: Lambdavalo
« Vastaus #1 : 24.07.2018, 10:06:31 »
Autossa siis FlexFuel sarja eikä muita muutoksia?
Mä sain ton 1-1-3 aikaiseksi kun kartta oli niin rikkaalla, että LHllä oli vaikeaa päästä stokiometriseen seokseen, mutta vakiosetupissa tuskin tota onglemaa ellei bensapaineensäädin päästää tavaraa läpi tai joku suutin jumittaa auki. Laihalle voisi taas mennä huonon pumpun tai tukkoisen bensasuodattimen takia.

Poissa Smög

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambdavalo
« Vastaus #2 : 24.07.2018, 11:24:50 »
Joo, auto käynyt 26 vuotiaaksi asti merkkihuollossa joten kuvittelisin että siitä ei muuta tämmöistä löydy kuin aftermarket radio ja eflexfuel. Tosin pari viimeistä vuotta jäänyt jokunen huolto vähän myöhäisemmäksi kuin volvon suositus. Mistähän voin päätellä että onko seos laihaa vai rikasta kun nuo vikakoodit vaan tuntuu sanovan että pielessä on?

Muistin tässä nyt vielä että helmikuun pakkasissa tyhjäkäynti lähti vaeltelemaan ja pajalla käytin putsauttamassa tyhjäkäyntimoottorin mutta kyllä se edelleenkin voi heilua vähän. Yleensä siis liian matalat kierrokset mut joskus jäänyt jumiin pariin tonniinkin kunnes auton sammutti.

Töistä päästyä täytyy kyllä googlailla noi mitä kerroit ja mutuilla lisää!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Lambdavalo
« Vastaus #3 : 24.07.2018, 21:21:43 »
Muunsin auton hyrräämään e85:llä, ja hetki sen jälkeen lambdavalo syttyi. Koitin alkuun tunaroimalla katsoa onko imupuolella vuotoa(voi edelleenkin olla toki) mutta en havainnut mitään. Auto kävi muutenkin pajalla sen jälkeen ja he sanoivat että "auto tottuu hitaasti muunnokseen" ja että putki on ehjä lambdaan asti. El-masentajana tuo hidas muunnos kyllä herätti päänsisäisen bs-sensorini ja kysellessäni eflexfuelilta hekin sanoivat että 740:n ei kuuluisi lambdasta valittaa heidän kitillään.
Tässäpä se pääpiirteissään olikin. Tehtiin asia x, ja sitä seurasi vikatila. Aika helppo päätellä, missä vika. Flexiasian opetus uudelleen olisi luultavasti ensimmäinen korjauskonsti, mitä tuohon yrittäisin. Vakiosuuttimet on muuten melko tiukalla viinalle muutetussa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4407
Vs: Lambdavalo
« Vastaus #4 : 24.07.2018, 22:33:17 »
~80% aukioloon pääsee 230FDllä täyskaasulla ~e75 seoksella mitä pumpusta on saanut, eli aika tapissa ne kyllä on. Ja ainakin mulla auto pelasi hienosti heti boksin asennuksen jälkeen, eli ei ole mitään opppimisaikaa. Mikä softaversio boksissa muuten? Muistan lukeneeni, että jollain oli ollut ongelmia rikkaan seoksen kanssa venhemmalla softaversiolla. 7.0 versiossa pitäisi olla korjattu.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2018, 22:34:50 kirjoittanut Acke »

Poissa Smög

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambdavalo
« Vastaus #5 : 25.07.2018, 09:05:01 »
Tässäpä se pääpiirteissään olikin. Tehtiin asia x, ja sitä seurasi vikatila. Aika helppo päätellä, missä vika. Flexiasian opetus uudelleen olisi luultavasti ensimmäinen korjauskonsti, mitä tuohon yrittäisin. Vakiosuuttimet on muuten melko tiukalla viinalle muutetussa...

Siis myönnettäköön että vähän epäselvästi sanoin, useampi päivä, oisko melkeen viikko tässä ollu väliä ja seos oli jo ollut hetken aikaa 75% etanolia kun se syttyi. Voin kyllä testata jos olisi joku factory reset.


~80% aukioloon pääsee 230FDllä täyskaasulla ~e75 seoksella mitä pumpusta on saanut, eli aika tapissa ne kyllä on. Ja ainakin mulla auto pelasi hienosti heti boksin asennuksen jälkeen, eli ei ole mitään opppimisaikaa. Mikä softaversio boksissa muuten? Muistan lukeneeni, että jollain oli ollut ongelmia rikkaan seoksen kanssa venhemmalla softaversiolla. 7.0 versiossa pitäisi olla korjattu.

Käsittääkseni siinä tuli valmiiksi jo tää 7.0, auto ei oo kesällä mulla itselläni käytössä niin en voi juosta tarkistamaan. Oisko kuukausi sitten ostettu ja asennettu niin ei se kauheen muinainen versio ainakaan ole. Kyselin tosiaan Steponetechiltä jossain välissä tästä(loistava aspa muuten!) ja he sanoivat juurikin samaa että ei ole mitään oppimisaikaa ja muutenkin heittivät vinkkinä seuraavat: eli jos suuttimien käyttöaste hyppii niin voisi olla sytytyspuolen häiriöstä, bensasuodatin olisi hyvä tuon ikäisessä vaihtaa ja samoin niitä bensapumppuvikoja. Ja tietenkin ilmavuoto.

Eikös nuo suuttimien käyttöasteet ole se pwm-signaali minkä käyttöastetta se appi mittaa? Siinä en mitään hämmentävää huomannut ainakaan.

Autolla ajettu nyt n. 50 km lambdan vaihdon ja akun irrottamalla vikakoodien nollaamisen jälkeen ja ei vielä valo syttynyt mutta edellisellä akun irrottamisella n. 90 km jälkeen se syttyi.  Pitäisiköhän odottaa että syttyykö se taas vai vaan suoraa vaihtaa bensansuodatin kun sen juuri käsiini sain? Ja oskilloskoopillako vai millä sitä sytytyspuolta tarkistan? Sen tiedän että ei kuulosta ainakaan yhtä ankealta kuin kaverin Punto joka kävi vain kolmella pytyllä :P


EDIT: Kokeiltu myöskin ajaa puhtaalla 95e:llä eikä sekään sammuttanut valoa joten oma mutu sanoo että boksi toimii oikein.

Poissa Smög

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Lambdavalo
« Vastaus #6 : 27.07.2018, 13:32:37 »
Taisi olla pelkkä lambda vain lopulta, ei ole syttynyt valo enää. Tiedä sit miks ei vikakoodit suostunut nollaantumaan.

 

KL-varaosat  Race.fi