Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo s60 2.4t ja rajapaineventtiilin asennuksen jälkeinen hurja tehonlisäys

  • 17 Vastauksia
  • 6143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1379
  • Hi Tech, Low Life
Volvon logiikasta tai fuelcut ei tietoa, joku merkkiin perehtyneempi valaiskoon. Aika alhaalla minusta fuelcut jos ei edes 0,8-0,9bar anna, emännän t5 taitaa olla vakiopaine jo tuota 0,8 luokkaa.
Varma että tulee fuelcut paineista eikä että etanolil ei vain tuotot riitä yli tuon ahdon? Onko bensapumppu kunnos? Etanolil vakiosuuttimet ei tuotto riitä tuolle ahtotasolle?
Ps. jos ajat yli 50% etanolia tankis, on vakio bensaecu eikä mikään valmis bifuel ni hommaisin itse kyllä re85 flexfuel boxin joka ohjaa suuttimia. Noista re85 muutos on juttua parissakin topicissa.

Muuten esimerkkinä Saabeis fuelcut on 1,5bar ja joka vaatii tuon tason ylittämiseksi vaihdon vakiosta mapista 3bar mappiin. Tuo 3bar map lisäksi myös on tietona ecuun sisälle softaten muutettava määre että toimii.
Etanolil riittäs tuon tonnarin vakio 408cc suuttimet vain aero steg1 eli 230hv-240hv kun bensal riittää steg 2-4 tasolle 250hv-300hv. Vastaava steg 2-3 kun nyt on bensalla vaatis etanolil vähintään 630cc suuttimet vaikka ahtopaine pysys samassa 1,35-1,45bar.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2018, 21:53:35 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Varma että tulee fuelcut paineista eikä että etanolil ei vain tuotot riitä yli tuon ahdon? Onko bensapumppu kunnos? Etanolil vakiosuuttimet ei tuotto riitä tuolle ahtotasolle?

Kyllä se tuo fuelcut tuolla peliin puuttu. Aina kun paineet menevät edes hetkellisesti tuonne 0,8 bar, paineet tippuvat välittömästi pois. Jos taas pysytään edes hieman alle tuon 0,8 bar, niin ei näyttäisi olevan mitään ongelmaa vaan paineet pysyvät hyvin tasaisesti pitkänkin kiihdytyksen ajan.

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Olen nyt pistämässä pian myyntiin tuota 2.4t, koska hankin tilalle saman ikäisen T5:n S60:n.

Muutamia huomioita autoista. Asensin 2.4t:n vakio ahtopaineensäätimen takaisin paikalleen. Yllätykseni oli suuri, kun autohan oli todella pirteä ja ahdot nousivat sinne 0.4:n. Ennen kuin tein autolle mitään, eli vaihdoin rajapaineventtiilin ja kiristin hukkaportin kellon tankoa niin auto oli todella laiska ja ahdot olivat 0.1-0.2. Eli hukkaportin kellon tangon kiristäminen siis auttoi menetetyn ahdon palauttamiseksi ainakin tässä vekottimessa. Vika ei siis lopulta ollut ainakaan merkittävissä määrin tuossa ahtopaineen säätimessä, vaan ongelma oli Kuparin maintsemassa löysän mitsun kellossa.

Sitten ajattelin heittää myös kysymyksen liittyen aiheeseen. Eli nakkasin T5:n tuon rajapaineventtiilin, kun ei näyttänyt vakio säätimellä ahtaavan käytännössä mitään (varmaankin tässäkin legendaarinen löysän mitsun kello). Nyt ahtaa tuonne 1.1 - 1.3 bar tietämille. Mutta mielestäni ahdot nousevat hieman hitaan laisesti ja vasta kovilla kierroksilla (maksimiahdot saavutan vasta 4000-5000rpm paikkeilla). Varsinkin alakierroksilla (alta 3000 rpm) mielestäni 2.4t on selkeästi pirteämpi. Ja kierroksia saa olla ihan kunnolla, että ahtoa alkaa tosissaan tapahtumaan. Niin ja olenhan minä aikoja ottanut speedometerillä ja nippa nappa pääsen T5:llä vakioarvoihin 3. ja 4 vaihteen testeillä 80-120 ja 100-150. Ahdot on kuitenkin merkittävästi vakiota kovemmat ja renkaatkin vain 17". Niin, käytännössä samoja aikoja paukutin varsinkin 4. vaihteen sitkeystesteissä tuolla 2.4t:llä jossa ahdot n. 0.6 bar (100-150km/h). 3 vaihteella t5 on jo hivenen nopeampi.

Eli auttaisiko jos kiristäisin T5:sta myös hukkaportin tankoa ja ottaisin rajavenasta kierteitä sen verran poispäin, että ahdot samana? Eli voisinko tällä kikalla käytännössä saada lisää ahtoja myös alemmille kierroksille. Syy miksi kysyn, mutta en tee suoraan on löytyneet hyvät säädöt. En viitsisi käännellä ruuveja turhaan jos ajatuksestani ei ole mitään hyötyä.

Niin ja lisähuomiona, että t5:ssä 1 ja 2.s vaihteella ahdot menee helposti 1.3 bar, 3 vaihteella 1.2 bar ja 4-5 vaihteella saa tosissaan polkea että pääsee edes 1.1.

btw... T5:ssä ei tullut fuelcut vastaan edes 1.8 bar:ssa kun kiristin rajapainevenaa vähän liikaakin. Tiedä sitten onko siinä edes sellaista.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2018, 06:39:12 kirjoittanut Hatch »

 

Carcom Oy  Elekma