KL-varaosat  Race.fi

Deeku ei kierrä yli 3000rpm

  • 13 Vastauksia
  • 2467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« : 23.11.2018, 15:20:17 »
Moro! Jotain epäilyksiä on kyllä ja todo listalla, mutta ajattelin tännekkin laittaa jos jollain kokemuksia.

Vedot tuntus olevan tallella, mutta lakkaa kiertämästä ajossa 3000rpm jälkeen, ei rötää eikä mitään, ei vaan kierrä.

-PA suodatin on vaihdettu, ilmeisesti jonkun foorumin mukaan VE pumpussa syöttöletkun banjon alla on jousi, ja sen alla messinkinen hienosuodatin. Eli se nyt ainakin ensiksi.

-Ennakko on katsottu ja on 0.9, eli sekin ok. Tosin pumpun remmi on löysällä mikä omalta osaltaan varmasti sekoittaa ajotusta kun pääsee klappaamaan. Hihna tulee alkuviikosta joten sekin on työn alla.

Pumpun sisäinen paine? Mitäs muita vois olla aiheuttajana?
Kantapään kautta...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #1 : 23.11.2018, 17:58:29 »
Näissä pitäis olla kirkas letku suodattimelta pumpulle, kokeiles kierrättää paikallaan ja tarkkailla letkua. Jos ei tuu kuplia, tuskin on ongelmaa aineen saannissa.

-Kiertääkö vapaallakaan enempää? Onko yhtään voimaa? Sammuta, paina vaikka harjalla tai apurin avulla kaasu pohjaan ja kurkistele kaasuvivustoa, monesti se rullalta syöttövivulle menevä klipu on mitensattuu säädetty ja muutenkin kaikkien rullien ja vaijerien kireydet on turattu ihan miten sattuu, kannattaa varmistaa että kaasu pohjassa myös syöttövipu pohjaisi siihen pumpun rungossa olevaan toppariin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #2 : 23.11.2018, 19:45:27 »
Voimaa on kyllä siihen asti kunnes jenkamittari menee 3krpm niin loppuu kiihtyminen. Just etin sitä hienosuodatinta (mitä ei ole) niin ilmauksen jälkeen kattelin ettei näy kuplia.

Sen muistan, että vivusto ei osu toppariin, joku pari kolmemilliä jää. Eikös toppari ole säädettävä? Jos joku sitä on joskus käännellyt ettei pääsekkään sen takia pohjaamaan.. täytyy vielä kokeilla onko vivustossa reserviä vielä sen jälkeen kun kaasupoljin on painettu pohjaan.
Kantapään kautta...

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #3 : 23.11.2018, 20:25:41 »
Onko tuo pumppu ihan vakio vai vaihdettu jyrkkä nokka-levy ?....Kaasuvipua pystyy myös vaihtamaan eri boorille ja kokeilemaan kiertääkö, avaa sen 10mm mutterin ja hyppäyttää akselin toiselle boorille. Kaasuvivuston vikaa veikkaan jos pumppu vakio. Ei siinä tulon banjossa ole muistaakseni mitään suodatinta vaan ainoastaan paluussa, jossa on myös kuristin samassa ja se on pumppukohtainen, merkitty esim. 0.55 lukemalla pultissa. Jos pumppua purettu niin voi olla myös governor mennyt väärinpäin.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2018, 20:38:23 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #4 : 23.11.2018, 21:16:58 »
Kävin tossa kokeilemassa että kaveri runttas kaasun pohjaan niin vivustossa ei ollut kun tyyliin milli klappia, eli tuskin pooreistakaan on eriasennossa kun ei käänny enempää. Eikä vieläkään osu rajoitinruuviin. Veikkaan, että räpeltämätön kun joltain vanhemmalta lapinmieheltä hain ja syöttöjäkään ei ole ikinä ruuvattu. Yli vuoden toi on mulla ollut eikä ole menoa haitannut. Talvella vaan vähän pirullinen kun menee luistossa niin käytännössä vetoaluetta on tuhannen kierrosta, ja sit taas pitää vaihtaa isompaa tupaan. Karankin tänään otin käteen ja katoin että kalvo liikkuu, karaan on tullut naarmu koko matkalta. Käänsin ahdonalaista viimetalvena isommalle, joten on ihan uusi merkki kuitenkin eikö vanha vakioviiva.
Kantapään kautta...

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #5 : 23.11.2018, 21:53:27 »
Kokeilepas ruuvata sitä syöttöä aavistuksen isommalle (1/4 kierrostakin riittää) ja alkaako silloin kiertää paremmin. Voi olla vivustokin niin kulunut vanhuuttaan, ettei sen takia kierrä pienellä syötöllä. Se viiva ahtokarassa tulee siitä seurantatapista pumpun sisällä. Siinä kaasuvivustossahan on myös se hahlolla toimiva säätö jolla voi myös säätää vivustoa, ettei ole lukitusmutteri löystynyt ja mennyt sen takia väärään asentoon. Eihän se kaasuvivun liike välttämättä kerro onko vipu oikealla boorilla/asennossa koska vivun liikerata on sama vaikka oli eri boorilla. Vika voi johtua myös kuluneesta kaasurullasta tai vaijeri löysällä.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2018, 21:58:29 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #6 : 23.11.2018, 22:23:49 »
Kyllä sen syöttövivun kuuluu vastata siihen toppariruuviinsa. Toi sopis hyvinkin oleen savumittausta vasten vanhalle ukolle tehty "avustin" että menee savuista helpommin läpi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #7 : 23.11.2018, 22:35:11 »
Niin mutta eikö se stoppariruuvi ole M6 kierteellä, 10mm mutteri lukituksena ja säätö talttapäällä, kuten tyhjäkäynninsäätö mistä sen tietää onko joku säätänyt sitä. Voi olla vanhuuttankin resonoinut löysälle ja pyörinyt itsekseen auki/kiinni. Ainakin noin on itsellä käynyt että jompikumpi noista M6 säätöruuveista oli joskus resonoinut auki itsekseen.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2018, 22:40:40 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #8 : 23.11.2018, 22:41:31 »
Niin mutta eikö se stoppariruuvi ole M6 kierteellä, 10mm mutteri lukituksena ja säätö talttapäällä, kuten tyhjäkäynninsäätö mistä sen tietää onko joku säätänyt sitä. Voi olla vanhuuttankin resonoinut löysälle ja pyörinyt itsekseen auki/kiinni. Ainakin noin on itsellä käynyt että jompikumpi noista M6 säätöruuveista oli joskus resonoinut auki itsekseen.
Onhan se. Eikä oo ihan helpossa paikassa, kyllä jos seppä sitä säätää niin se säätää vivustosta koska sieltä se on helpompaa ja väärin tehdä  :buck2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #9 : 25.11.2018, 10:58:26 »
Joo siis sitä tolla naarmulla meinasin, että sen perusteella kara ainakin liikkuu. Syöttöjä oli viimetalvena reilummin, muttei sillonkaan kiertänyt. Emäntä ajeli kesän tuolla niin otin syöttöjä pois siksi aikaa. Eli se tuskin vaikuttaa. Täytyy nyt koittaa heittää tuo vipu eri booreille alkuun.

Yks caddymies sano, että VE-pumpun hihnapyörän puoleisesta päästä sai ruuvattuja lisää jenkaa tuohon? Osaisko siittä joku sanoo enempää? Toki en sitä nyt ala käänteleen kun ensin tää vika kuntoon, mutta mielenkiinnosta.

Kantapään kautta...

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #10 : 25.11.2018, 17:20:01 »
Onkos tohon linkun säätöön missään mitään ohjetta että missä asennossa pitäisi olla? Boorin asento jne.
Kantapään kautta...

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #11 : 25.11.2018, 17:57:00 »
Kääntelin tota linkkua vähän eri pooreille, nyt vaan alkoi akselin tiiviste vuotamaan diiseliä eikä meinaa käydä. Onko tossa jotain jippoo vai pitääkö lähteä tiivistekaupoille?

E, käy nyt hyvin tyhjää. Mutta vuotaa edelleen, eli tiivistekaupoille
« Viimeksi muokattu: 25.11.2018, 20:10:30 kirjoittanut Cadamuro »
Kantapään kautta...

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #12 : 25.11.2018, 21:21:20 »
Sitä on käännetty luultavasti väärään suuntaan sitä kaasuvivun akselia, sen takia ei käy tyhjäkäyntiä enää. Kokeile toiseen suuntaan käännellä. Muistaakseni se booriakselin päässä näkyvä hahlo piti olla suoraan tai vähän vinossa moottorin suuntaan nähden. Voihan auton jättää käyntiin ja sitten yrittää kokeilla eri booreja ja miten kiertää eri asennoissa. Ongelma on ihan selvästi että syöttö loppuu 3000rpm kohdalla jostain syystä.


Tarkoitan tuota hahloa joka näkyy tässä kuvassa, tuossa saattaa olla oikea asentokin tai voi tuotakin kokeilla.



Tässä näkyy se kaasuakselin tiivistyskin, eli siinä on vaihdettava holkki ja akselissa O-rengas vai renkaat.



Yks caddymies sano, että VE-pumpun hihnapyörän puoleisesta päästä sai ruuvattuja lisää jenkaa tuohon? Osaisko siittä joku sanoo enempää? Toki en sitä nyt ala käänteleen kun ensin tää vika kuntoon, mutta mielenkiinnosta.
Ei sieltä mitään kierroksia ruuvata ja muutenkaan siellä oleviin säätöihin ei kannata kajota. Kierroksia saa VE-pumpulla lisää ainoistaan governoria kiristämällä, kun laittaa prikkoja väliin.

Tässä on se governorsäädin johon laitetaan prikkoja jos kierroksia haluaa.




Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Deeku ei kierrä yli 3000rpm
« Vastaus #13 : 26.11.2018, 08:58:43 »
Joo kiitoksia. Sillä lähti käymään, kun käänti akselin hahlon suoraan poikittain moottoriin/pumppuun nähden. Siinä missä päädyssä on yksi pitkä viiva. Kokeilin vielä kääntää akselia enemmän myötäpäivään, tietenkin kierrokset oli kovilla ja loppui tyhjäkäynnistä säätövara, en pakkasessa jaksanut alkaa kääntämään enempää, joten kääntelin takaisin.

Todennäköisesti tuo on se isoin ongelma, että kaasuvipu on liian pitkä, siihen on joskus vaihdettu muovisen tilalle metallinen kuula, joka on varmaankin pidempi kuin alkuperäinen. Täytyy lyhentää sen verran että linkku mene stoppariin asti niin luulisi tehoja löytyvän. Nyt jää tosiaan sen  2-3mm irti stopparista. Sen kun saa kuntoon ja jos ei auta, niin kääntelen booria vähän lisää ja säätelen sitten kylmäkäynnit ja tyhjäkäynnit kohalleen.
Kantapään kautta...

 

KL-varaosat  Race.fi