RallyBaron  Samppasport

Automaattivaihteiston öljynvaihto

• 6 Vastauksia
  • 3435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Öljyharja

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Automaattivaihteiston öljynvaihto
« : 24.12.2018, 14:13:18 »
Moro.

Olisi ihan perustavanlaatuista kysyttävää automaattivaihteiston öljynvaihdosta. Auto on 2002 S60 T5 Geartronicin vaihteistolla ja laatikossa on syntisen vanhat öljyt. Viimeisimmän merkinnän olen löytänyt vaihdosta 150tkm sitten, mutta öljy ei tikussa ole pikimustaa, vaan ennemminkin p*skan ruskeaa. Ei siis ihan loppuun kuluneet öljyt, mutta selkeästi vaihdon tarpeessa. Helpoin tapa lienee valuttaa laatikosta öljyt pihalle ja lisätä saman verran tilalle, mutta tuolloin ei saa kaikkea tavaraa pihalle. Toinen vaihtoehto olisikin sitten huuhtelemalla, mutta silloin mennään minulle hieman oudolla alueella. Eli jos haluaisin huuhdella laatikon niin, että saisin kaikkialle tuoreen tavaran, niin miten sen teen ja mitä kaikkea tarvitsen?

Asiaa olen hetken hämmästellyt internetin ihmeellisessä maailmassa ja osa tuntuu tekevän vaihdon siten, että ottavan lauhduttimen yläpäästä öljyä astiaan 1-2l kerrallaan ja lisäävät saman verran laatikkoon niin kauan kunnes punaista nektaria tulee pihalle. Onnistuuko näin?

Bonus kysymyksiä:
- käynkö kaikki vaihteet läpi öljyn vaihdossa vai riittääkö yhdellä vaihteella oleminen?
- minkä kokoinen letku sopii lauhduttimen yläpäähän?
- valutanko ensin laatikon propun kautta vanhat öljyt pihalle ja lisään uudet ennen huuhtelua?
- paljonko varaan öljyä huuhteluun?
- tarviiko vaihteisto jonkinlaisen ohjelmoinnin öljynvaihdon jälkeen uusille öljyille?
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
Vs: Automaattivaihteiston öljynvaihto
« Vastaus #1 : 24.12.2018, 15:45:22 »
Olen itse tehnyt perushuuhtelut vaan kunnon määrällä (14l) uutta öljyä, kun ei ole ollut noin huonosti huollettua vaihteistoa, mutta tollaisen itse ehkä veisin johonkin (Öljypiste?) puhdistusaineiden kanssa tehtävään koneelliseen öljynvaihtoon, joissa käsittääkseni vielä kierrätetään öljyä päinvastaiseen suuntaan kuin käynnissä olevassa autossa. Niin ei sihti tukkeutuisi.

Jos teet itse huuhtelun, kannattaa tehdä FAQ:n ohjeella https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.0. Läpinäkyvän letkun ostin Biltemasta. Öljyn täyttöön on hyvä esim. hanallinen mittakannu letkulla Motonetista. Aluksi otin pohjapropusta ekat kolmisen litraa, enempää ei tule, tämä oli tympein osio pohjamuovin takia ja kun sopivaa avainta tuohon väliin meinannut löytyä. Itse huuhtelu yläkerrasta oli hidasta mutta helppoa ja terapeuttista. Otin 2-3 litraa kerralla ennen kuin tuli ilmakuplia letkuun. Tärkeää on aina joka välissä täyttää saman verran uutta öljyä kun on poistettua, vaihteisto on tarkka öljymäärästä toimiakseen nätisti ja ei saa käydä liian tyhjänä.

Sanoisin että tarviit 12-15 litraa öljyä, itse käytin Mannoilia ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Luokitus oltava JWS3309.

Kävin joka välissä huuhtelua kaavion P-R-N-D-N-R-P läpi, että venttiilipöytä puhdistuisi kattavammin.

Jos vaihteisto toimii oikein, sopeutusta ei tarvi, Vidalla voi nollata öljynvaihtolaskurin mutta kaikki ei tee sitäkään.

v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Öljyharja

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 25.12.2018, 12:46:42 »
Mahtavaa, kiitoksia. Olin sataprosenttisen varma, että vaihteistoöljyn vaihdosta löytyy joku tällainen viestiketju, mutta ei osunut haulla kohdalle.
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #3 : 25.12.2018, 18:20:33 »
Joo tämä on aika yleinen laatikko. Mun pitäis etsiä ohje Saab 9-5-laatikon öljynvaihto-ohje, sama Aisini kai siinä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #4 : 26.12.2018, 10:57:19 »
Öljynvaihto sekä sopeutus PITÄÄ NOLLATA jos öljyt vaihdetaan. Näin varmistetaan, että paineet jne opetellaan uudelleen uuden öljyn kanssa eikä vaihteisto luista tai riko itseään.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #5 : 26.12.2018, 13:13:47 »
No sitten tuo on tehty maailmalla aika eeppisen monta kertaa väärin. Oma käsitykseni on että harrastajavehkeillä ei saa sopeutusta tehtyä.

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #6 : 26.12.2018, 22:38:13 »
No sitten tuo on tehty maailmalla aika eeppisen monta kertaa väärin. Oma käsitykseni on että harrastajavehkeillä ei saa sopeutusta tehtyä.

Eihän sitä toimintoa siellä turhaan ole vaan sillä on joku merkitys, kun öljy vaihdetaan niin siitä kerrotaan. Ja kyllä, tätä ei tehdä kun ei sitä pidetä tarpeellisena. Sitten tuo tehdään kun alkaa rynkytykset ja muut omituisuudet, myöhäistä yleensä tällöin. Nollaus onnistuu vaikka piraatti Autocomilla.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

RallyBaron  Samppasport