Nostetaanpa uusin harrastelaitekin esille, kun nykyisin mainio paikka siihen on.
Seuraava teksti sisältää myös kuvalinkkejä, jos mielenkiintoa on.
Kuten muitakin autoja, on maastureitakin ollut pitkä rivi. Vaihtuneet turhankin tiheään. Kuitenki ne on keskittyny kahteen malliin, Datsun & Nissan
Kingcab ja Opel Frontera. Viimeisimmät näitä jälkimmäisiä. Muitakin on katseltu mutta näitä on tarttunut mukaan.
Aikanaan tuli yksi Kingcab tehtyä turhankin hyvään kuntoon (kuva
ennen ja
jälkeen), mutta pian tuli tarve useammille penkeille. Siispä tilalle tuli se ensimmäinen
Frontera. Sekin koki muutoksia ja vaihtoi mm.
väriä ja meni myyntiin ku tilavampaa etsin. Tämä oli otsikon autoa vastaava 2.0i koneella oleva Sport malli.
Tilalle löytyi yli vuoden vanhaa Torin myynti-ilmoitusta tiedustelemalla pastorin käytössä ollu hevoskopin veturi, siis
pitkä korinen Frontera 2.8tdi. Kytkin ja vaihteisto rempalla siitä sai tehtyä
riskin veturin. Hinta-hyöty suhde oli
loistava, mutta istuinpaikkojen määrä oli taas ongelma. No
sekin tuli myytyä (ihan liian halvalla ku nykyistä etsi ja katsoi mitä samaan hintaluokkaan oli tarjolla) ja korvattua mönkijällä.
No tästä päästään tähän syksyyn, tuli hirvikoirien treeni aika ja otin koiria pois hirven jäljiltä traktoripolun varrelta. Yhden koiran otin kyytiin ja ajelin n.10km ottamaan toista koiraa kiinni. Siinä siirtymän aikana vilustui kyydissä ollu märkä ja hikinen koira muutaman asteen ulkolämpötilassa. Alkoi taas jahtiauton katselu. Monenlaisia pommeja katseltiin, osaa kaukanakin. Lopulta kuitenki tietoisella riskillä huutokaupasta tarttui tämän ketjun auto.


Miksi tämä? No tekniikka on tuttua, auto on 4 paikkainen. Kulutus on myös isoilla rattailla kohtuullinen. Bensassa ei dieselverot ole haittona. Kulkee liikennevirran mukaan (toki kiihtyy verkkaisesti). Vakuutukset halvat. Siis halpa ostaa, omistaa ja ylläpitää. Autohan on siis vm.95 ja manuaali bensa koneella 2.0i.
Perushuollot on aloitettu, ja jatkuu. N.6000kg kiinavinssi on tulossa, uusi malli kokeeksi. 5900kg mallit (4kpl itselle ja muille niitä Saksan kautta tilaillu) on toimiviksi todettu, jopa aktiivisella lumiaurakäytöllä. Napalukot on jo manuaalisiin vaihdettu, vaatii ulos hyppimistä, mutta on luotettavat. Aukaistaan toki ja rasvataan nekin.
Näkemättä ja koeajamatta tuli ostettua. Ilmoituksessa kerrotut viat ei ole haitannut, toista en ole edes saanut esiin. Kuitenki niiden vuoksi hinta pysyi järkevänä. Kesärenkaat on 18 paistoleimoilla, talvirattaat hyvillä pinnoilla mutta vanhat. Jokatapauksessa olevilla renkailla päästään mainiosti alkuun, ja näyttelee merkittävää osaa kun puhutaan mopojen hintaluokasta.
Tämäkin on saksantuonti, mikä on vanhoissa maastureissa pelkästään positiivinen juttu. Ruosteen määrä on merkittävästi vähäisempi kuin suomiautoissa. Kaikki minulla olleet Fronteran on saksan tuonteja, eikä ole tarvinnu runkoa hitsailla. Suomiautot, esim. Isuzut samalla tekniikalla ja rungolla on järkiään läpimätiä.
Tekemislistalla:
- pintaruosteita kiinni
- perushuollot- vinssi (tulossa)- etupenkit vaihtoon- sisustan siistimistä
- valoa lisää
- karjarauta pois (ruma)Ostoslistalla on kippimekanismilla olevat etupenkit. Volvolaisista on ostoilmoitus etuvetosten varaosa osiossa, mutta toki muidenki merkkien jakkaroita saa tarjota.