Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S60/V70 sisemmän vetonivelen kasaus ja vetoakselin asennus

  • 5 Vastauksia
  • 3625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin eilen alatukivarsien palloniveliä S60 -01:een ja vaikka kuinka varovasti hommaa yritti tehdä, niin ilmeisesti kuskin puolen vetoakseli liikkui sen verran, että sisempi vetonivel levisi ja koko vetari piti irrottaa. En kyllä ymmärrä, miten tämä voi tapahtua noin helposti, koska irrotin vetoakselin navasta ja naputtelin sitä vähän sisäänpäin, jolloin tätä ei olisi pitänyt käydä.

Joka tapauksessa sain vetonivelen irralliseen vetoakseliin jälleen kasattua (sen voi muuten kasata kahdella tavalla, joista toinen on väärä ja silloin se jää aivan älyttömän tiukkaan jumiin eikä jousta yhtään). Tämän jälkeen asensin vetarin paikoilleen, pistin alapallonivelen kiinni, kiinnitin vetarin napaan ja kaikki oli OK, eikä vetonivel pyörinyt läpi. Laskin sitten auton alas tunkilta ja nostin apukuskin puolen ilmaan, niin eikö se vetonivel alkanut pyöriä taas läpi. En kertakaikkiaan voi ymmärtää, miten tuossa voi käydä noin helposti näin, että se vetonivel leviää, vaikka vetoakselin kuinka varovasti tahansa yrittää asentaa. Tässä vaiheessa loppui eilen aika ja jätin auton talliin odottamaan.

Miten tuo vetoakseli oikeasti kuuluu asentaa siten, että vetonivel ei leviä? Kasasin vetonivelen niin päin, että kuppiosa on yläpuolella, joten en tiedä, vaikuttiko se asiaan.

Saako muuten tuon vetoakselin asennettua ilman, että irrottaa alapallonivelen? En ainakaan itse keksinyt, että miten ihmeessä sen saa sillä tavalla irti.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 08:26:45 kirjoittanut Pezku »

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/V70 sisemmän vetonivelen kasaus ja vetoakselin asennus
« Vastaus #1 : 31.03.2019, 09:47:24 »
Itse olen varmistanut putkitongien leukojen väliin vetoakseli ja alatukivarteen/välistä rautalangalla jumiin, niin ei tule ulos, pitäisi kääntyä ala-asennossa kun otat raidetangonpään irti.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/V70 sisemmän vetonivelen kasaus ja vetoakselin asennus
« Vastaus #2 : 31.03.2019, 19:10:22 »
Tuo putkitonkien varaan varmistaminen on varmasti hyvä idea. En varsinaisesti haluaisi irrottaa raidetangon päätä tämän takia, koska sen jälkeen on riskinä, että autoon pitää teettää nelipyöräsuuntaus. Onko siis niin, että vetoakseli ei lähde pois ilman alatukivarren pallonivelen tai raidetangon pään avaamista?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/V70 sisemmän vetonivelen kasaus ja vetoakselin asennus
« Vastaus #3 : 31.03.2019, 20:16:33 »
Kyllä lähtee, iskari tietysti irti.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: S60/V70 sisemmän vetonivelen kasaus ja vetoakselin asennus
« Vastaus #4 : 31.03.2019, 20:19:18 »


...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8112
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S60/V70 sisemmän vetonivelen kasaus ja vetoakselin asennus
« Vastaus #5 : 01.04.2019, 00:28:03 »
Tuo putkitonkien varaan varmistaminen on varmasti hyvä idea. En varsinaisesti haluaisi irrottaa raidetangon päätä tämän takia, koska sen jälkeen on riskinä, että autoon pitää teettää nelipyöräsuuntaus. Onko siis niin, että vetoakseli ei lähde pois ilman alatukivarren pallonivelen tai raidetangon pään avaamista?
Ei tarvitse irrottaa raidetangonpäätä. Tolppa siirtyy sivuun riittävästi ihan vain kääntämällä. Pallonivelan vaihdossa otan aina vetarin kokonaan pois navasta paria poikkeusta lukuunottamatta joissa vetari ei irtoa. Silloin saa tolpan hyvin pois tieltäkin. Sisäpään kuulien purkautumisen riski on vain alkupään manuaaleissa varsinkin jos sisempi kumi on löysä tarvike eikä jäykempi muovinen. Automaateissa ja myöhemmissä manuaaleissa sisempi nivel on erilainen, niissä ei purkaannu samalla tavalla.

Muistaa tarkastaa pyöränkulmat jos vetarin ottaa pois irrottamalla iskarin. Rei'issä on kuitenkin aika paljon pelivaraa. Vaikka onhan kulmat syytä tarkastaa pallon vaihdon jälkeenkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing