Moi,
Kysymys koskee kaikkia malleja, joissa akku takakontissa. Onko akun ja konehuoneen jakopistokkeen (kytkentäkaaviossa komponentti 17/17) välissä mitään muita sähkökomponentteja kuin kaapelia?
Pläräsin tuota
S60:n kytkentäkaaviota ja jos sitä oikein osasin tulkita, välillä ei ole mitään muuta. Ja siitä eteenpäinkin startille menee suora karva, ja startilta jatkuu suoraan laturille. Laturi siis syöttää ajon aikana virtaa akulle samaa kaapelia pitkin kuin millä startti ottaa virtansa akulta. Ja latauksen pääsyötölle ei ole sulaketta ollenkaan?
- Voisiko joku tietävämpi vahvistaa tulkintani oikeaksi?Kyselen siksi, että olen eräässä toisessa projektissa siirtämässä akkua edestä takakonttiin ja haluaisin taustatietoa, miten autotehdas on takakonttiakun sähköisesti toteuttanut. Jotenkin ajatuksena kylmää tai ehkä kuumottaa), että akulta lähtee metritolkulla paksua, sulakkeella suojaamatonta kaapelia. Jos kuori pääsee missä tahansa tuolla välillä puhkeamaan, aika nopeasti kärähtää koko peli.
Mutta noinhan sen tietysti on tavallaan pakko olla; mikään järkevä sulake ei riitä startin virralle, joka on akusta riippuen 700-900 A. Laturille olisin melkein odottanut olevan jonkin ison sulakkeen, mutta ilmeisesti ei.