Ja sit kannattaa tarkkana olla että laittaa kunnon hihnan, kiristäjät ja vesipumpun. Ikävempää jos leikkaa halpis rullat kiinni ja katkaisee hihnan, tai vastaavasti vesipumppu kuluu ja tiputtaa hihnan. Eli hihnat ja rullat kannattaa ostaa Gatesin valmistamat. Volvolla parivuotta sitten makso 1100€ remppa osineen, siihen kuului myös syöttöpumpun hihna kiristäjineen.
No jaa, Gatesin jakoremmisarjan mukana tullut kiristinrulla (Litens, made in Canada) porsi n. 30tkm ajettuna. Kiristimestä katkesi jousi, onneksi laukesi kotipihaan ja alkoi pitämään sen verran pahaa meteliä se rulla ettei kerinnyt jako hyppäämään...
Nuo edellä mainitut 3v / 100000km takuun omaavat tarvikeosat on itsellekin tullut tutuksi. Raidetangon sisäpäät tuli paikallisen varaosaliikkeen korjaamolla asennettua, kun rupesin ynnäilemään, että itse tehden (osat + kulmien säätö sitten pajalla) olisi säästö jäänyt muutamaan hassuun kymppiin.
Muistaakseni TDI-vollen hihnojen rullat olisi ollut INA:n valmisteita kun joskus tuolta samaiselta paikalliselta kysyin.
Jako & pumpunhihnojen (ja rullien) vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä josta ei normi kotiranettaja selviäisi. Tosin vaatii muutaman erikoistyökalun tekemisen / lainaamisen / ostamisen lähinnä sen kampiakselin hihnapyörän pultin kanssa painimisen takia (kiristysmomentti 160Nm + 180 astetta...).
Edit: juu, ja pumpun remmin vaihdon jälkeen olisi tietty syytä tarkistaa sen dynaaminen ajoitus, joka vaatii vol-FCR:n & välikaapelin OBD-pistokkeeseen...