Sen verran on tullut tehtyä minkä on ehtinyt muiden puuhien ohessa, mutta tilannepäivityksille ei ole jäänyt aikaa

Panhardiin vaihdoin uretaanit. Vanhat vaikuttivat alkuperäisiltä, sen verran kovettuneet olivat. Etuvakaajan yhdystankojen kumit näyttivät turhan löysiltä ja mutterit oli jo kiristetty pohjaan. Laitoinpa sinnekin uudet osat.

Vasempaan etusatulaan vaihdoin tiivistesarjan, koska mäntä oli hieman nahkean oloinen. Oli ihan hyvä muutenkin avata, aika mömmöt sisällä.

Samalla rasvasin ja tiukkasin pyöränlaakerin.
Raidetangonpäät saapuivat ja vaihdoin ne paikalleen. Säätökappaleiden kierteet tahtoo olla aina kunnolla ruosteessa, joten koetin josko paremmalla tahnalla saisi lievennettyä ruostumista. Toisen puolen sisäpäähän oli jossain kohtaa tullut myös aika jyrkkä ekstramutka. Levottomuuteen näiden osien vaihdolla oli yllättävän vähän vaikutusta. Parempi se on, mutta perusongelma ei poistunut. Uraisella tiellä todella vahdittava ajaa. Seuraavaksi kokeiltava takarenkaiden vaihtoa, koska tuntuu ettei tilanne ollut näin paha niillä pyörillä jotka autossa oli tullessaan alla. Ne on olleet vaihtolistalla joka tapauksessa, koska ikivanha pinnattu ei ole kaikkein paras vaihtoehto. 235/60/15 tai vastaava koko ei ole kaikkein helpoin löytää ihan vaan testimielessä.

Vasemman etuvilkku/parkin johdotukset olivat kohdallaan(kuten monessa muussakin paikassa) ja kannan sekä liitosten vaihdolla valokin alkoi palamaan samalla kirkkaudella kuin toinen puoli. Osa liitoksista on täysin turhan oloisia, osa oli jäljellä vanhojen suomisääntö-valojen takia. Toisen puolen johdotuksia korjasin viime vuonna.

Vanhojen sääntöjen takia myös etusivuvalojen johdotuksia oli muutettu tai sitten vain korjattu väärin. Valon toinen johto oli vedetty maihin jolloin valo toimi vain vilkkuna. Johdon siirtäminen oikeaan paikkaan johtosarjassa sai sen palamaan myös sivuvalona. Ajovalot on releytetty ja akun vieressä on nippu kaikenlaista liitosta, pääasiassa valojen johtoja. Tehty tottakai ilman kutisteliitoksia joskus aikoja sitten. Korjasin kaikki liitokset ja poistin useamman pätkän ylimääräistä piuhaa. Äänimerkin katkaistu johto löytyi samasta nipusta ja siihen tulee jatkuva 12V. Napin painamisella ei ole merkitystä ja senkin tilanne vaatii selvittelyä. Äänimerkit sentään toimii kun johdon liittää.

Oikeasta etunurkasta löytyy lisää liitoksia, kaikkea en edes kuvannut.

Vasemman ajovalon johdotus näytti hienolta. Suojaamattomia latta-abikoja ja jatkoabikoja sekä suht himmeä valo. Mistä lie johtuu

Uusi kanta johdonpätkien kera, uusi polttimo ja kummasti parani. Oikea puoli odottaa vuoroaan, muttei ole niin paha.



Hitsihommiinkin pääsi eilen illalla sen jälkeen kun mittasin päästöt. Edellisen omistajan aikana tehdyssä katsastuksessa ei sanottu tästä(kään), viime vuonna katsuri siitä suullisesti sanoi syystäkin. Lattiapellin helmanpuoleinen liitos oli tehty vähän harvanpuolisesti heppailemalla ja putsatessa löytyi lisää pikkaisen lisää hitsaamatonta saumaa. Ei oikein uskoisi miten paljon vuosien varrella on kertynyt korjattavia kohteita, vieläkin löytyy koko ajan lisää kun tekee aiemmin löydettyjä pois



Käsijarrun kanssa veivasin jälleen. Muutin kahvan vipusuhdetta lähemmäs alkuperäistä, ettei tarvitse käyttää niin paljoa voimaa vetämiseen vaikka liike onkin pidempi. Takapalat vaihdoin uudet ja se tuntui olevan tärkein linkki käsijarrun tehossa, vaikkei tästä oikeasti hyvää taida oikein saadakaan kuin vaihtamalla jotkut toiset takasatulat. On sen verran omintakeinen vivusto tehty tehtaalla.
Aamulla kävin katsastuksessa ja vuoden jatkoajalla sieltä sai lähteä. Mitään välyksiä ei löytynyt vaikka niitä pyysin hakemaan.