Moi.
Eli kyseinen laitos alkoi temppuilemaan sen jälkeen kun testailin sähköflektin toimintaa. Kytkin syylarin thermo switchin johdot yhteen, laitoin akunkengän kiinni niin vähän räpsähti ja flekti lähti heti pyörimään. Eiks ton pitäis olla kytketty virtalukon taakse?
No, kuitenkin, ton jälkeen hävis kipinä ja bensapumput. Ne rupes taas toimimaan kun pyörittelin boksien sulaketta siinä akun takana kuskinpuolen lokarissa. Ongelma on nyt et suuttimet ei aukea. Seuraavat asiat tsekattu/mitattu:
- kipinä tulee kaikille (katottu lampulla)
- kierroslukumittarin neula "pomppii" startatessa.
- akkujännite 12,7V, sama imusarjasta maapiuhojen kohdilta mitattuna (ruskea ja musta johto)
- bensapumpun rele vaihdettu
- tankki melkein täynnä
- molemmat bensapumput surahtaa kun kääntää virrat päälle
- bensaa tulee suutintukille ja menee paluupuolella
- bensanpaine virrat päällä 2,8bar, startatessa n.3bar
- suutintukki nostettu ylös suuttimineen, ei tule bensaa startatessa.
- suuttimien vastus 11,9ohmia (dekat, etuvastukset ohitettu)
- ei vikakoodeja kummassakaan boksissa.
- komponenttitestauksessa suuttimet ei "naksuta", ledi vilkkuu kyllä nopeasti, tyhjäkäyntiventtiili naksuttaa
- suuttimien liittimen plussasta ja maasta (auton runko) mitattuna virrat päällä 12,3V. Sama kytkentä startatessa-testikynän valo palaa.
- 5w parkkilamppu suuttimen liittimessa startatessa-ei välky. Eli boksi ei maadoita suuttimia?
- IMM liittimestä mitattu pinnit 1 ja 5 = 12,3V, 5 ja maa (auton runko) = 12,3V
- lh boksi testattu toisessa autossa=toimii
- suuttimien liittimien maajohdot (vihreä-valk.) on yhteydessä boksin liitinkampaan paikkaan 18
- plussajohdot (puna-musta) ei oo yhteydessä mihinkään liitinkammassa, eikä bensapumpun releeseenkään???
- boksin liitinkammasta mitattuna seuraavat paikat maadoittaa (auton runkoon) 5, 6, 7, 17, 19, 29, 30, 35.
Auto siis ollu mulla monta vuotta ja täysin toimivana ajettu talliin syksyllä, joskus jo edellisen omistajan toimesta vaihdettu ft kone ja lh uudemman 240:sen johtosarjalla, 954 boksi, isommat suuttimet ja isompi imm, muuten ihan vakio lh ohjaus.
Alkaa ideat pikkuhiljaa loppumaan...

T: Jani