Moi volvistit, olen uusi foorumilla. Pihassa on kolme 850:ää, ja yksi niistä on seissyt jo jonkin aikaa. Kyseessä on otsikon T5 automaatti farkku.
Tarkoitus oli teettää öljynvaihto laatikkoon, mutta iso monimerkkikorjaamo, jossa on sillä tavalla tuttu kaveri työnjohdossa, että olen tottunut luottamaan hänen asiantuntemukseensa, sanoi etteivät vaihtaneetkaan, kun loota on risa ja sieltä kuuluu paha rahina. Eipä mennyt rahaa öljynvaihtoonkaan, mutta ajamalla ajoin auton kotiin eikä mun korvaan kuulunut pahaa rahinaa...no ehkä se ykkönen vähän ahdisti pyöriessään. Loota oli sekaisin kuin seinäkello ja vaihtoi 40 km/h nopeudessa ykkösen ja nelosen väliä miten itse tykkäsi: yhtään lujempaa en uskaltanut ajaakaan. Nuolivalo tietysti vilkutti. Auto jäi seisomaan.
Pidemmän seisonnan jälkeen aloin miettiä että mitäs nyt. Rahisee ja vaihtaa villisti ja muuta en tiedä. Akku kiinni ja nuolivalo oli sammunut eli vikoja oli nollautunut pitkässä seisonnassa. PNP-kytkin purkaamolta ja tutulle kaverille verstaalle pnp:n vaihtoon; auto toimi ihan kelvollisesti siirtomatkan ajan, mutta kun oireet olivat selvät pnp-kytkimen oireet niin halusin että se vaihdetaan (en alkanut itse putsata, mahdollistahan sekin on) . Kaveri vaihtoi pnp-kytkimen ja kaikki näytti olevan ookoo ja ei kun Volvo saman tien leimalle.
Läksin ajamaan kotiin niin ei mennyt heti pakki päälle kun olisin siinä verstaan pihassa kääntynyt. Pikkaisen kaasulla auttaen pakki kolahti paikoilleen. Käytiin pikaneuvottelu pnp-kytkimestä, mutta peruutusvalot toimivat ja kaikkea eli pnp-kytkin luultavasti kyllä toimi. Ja Volvohan rupesi tottelemaan R-asentoakin ja ajattelin että jotain jäykkyyttä oli jäänyt. Mutta ei toiminut kauaa eikä mennyt enää pakki päälle. Pihassa kokeilin niin ihan kuin R-asennolla kuuluisi hiljaista kihnutusta, mutta vetoa en saanut enää pakilla eli pakki ei nyt vain toimi.
Kaverinkaveri kaivoi jostain tiedostoista näitä laatikoiden keskinäisiä sopivuuksia, ja tuossa on 120 8840, ja tietoa oli sen verran, että joko se, tai 120 8897 tai 120 8890 sopivat tuohon malliin. Ja eihän noita purkaamoilla ole: 120 8840 tulee vuosimalliin 1996 T5:een ja vuosimallissa 1998 on jo eri loota. Eli on hvetin harvinainen lootamalli. Ei toki maailman ainoa, esim. Länsi-Puolassa olisi jollain purkaamolla tuollainen

Soitin tunnetulle automaattilootakorjaajalle ja hän kuunteli tarkkaan mitä kerroin oireista ja varmaan muodosti päässään mahdollisuudet, mitä siellä on saattanut hajota ja sanoi, että JOS korjaus on sellainen, mitä hän kuvittelisi voivan auttaa niin homma jäisi ehkä alle 1500:n euron.

Tiedän, että joku volvovelho on muuttanut vanhemman laatikon sopivaksi. En muista tarkkaan, kun en ole automaattiloota-asiantuntija, mutta olikohan niin, että iso ero on takometrissä, joka on tässä lootassa ihan eri lailla kuin aiemmissa. Pieniä eroja on kokonaisvälityksessäkin. Mutta kun tarkoitus olisi, että vaihteiston ohjausboksi ymmärtäisi vaihdettavaa lootaa, niin ei minulla riitä eväät muutostyön tekemiseen. Tuttu kaveri lupaili tehdä lootan vaihtamisen mutta ei hänkään ole erikoistunut Volvon automaattilootien modaamiseen eli vanhemman lootan kanssa tulee melko varmasti ylitsepääsemättömiä harmeja.
Mitäs raati sanoo? Onko hyviä ehdotuksia, tiedättekö joku tuollaista vaihtolootaa tai lootalle korjaajaa? Tai jotain? Ehdotuksia, miten etenisin? Autoa ei ole haluja paalata, sillä on ajettu vasta alle 300 eikä ruosteista tietoakaan, se voi hoidettuna olla vielä hyvinkin pitkäikäinen klassikko. Mutta ilman pakkia on vähän huonoa.