Ei löytynyt tästä vastaavaa ohjetta niin ajattelin ajakuluksi siitä lyhyen tarinan riipasta. Koskee etuvetoja joissa M56-manuaali vaihdelaatikko. Suosittelen lukemaan koko aiheen läpi ennen työn aloittamista ja varmista että sinulla on kaikki tarvittavat työkalut!

Tässä työkalut/tarvikkeet mitä itse käytin:
Volvo manuaalivaihteistoöljy 3 litraa (Varaosanumero: 1161645)
Proppujen prikat (Varaosanumero: 11998, tarve 2 kappaletta)
1 Metri letkua
1 Tratti
24mm lenkki
24mm hylsy + jatkovarsi + räikkä
Vaihe 1.
Nosta auto ylös niin että se on vaakasuorassa. (Tässä itselläni oli käytössä pilarinosturi, helpottaa työtä kummasti kun saa autosta kuskin renkaan pois edestä. Mahdollista tehdä myös ilman renkaiden irroitusta, mikäli käytössä rasvamonttu/vastaava tila auton alla)

Vaihe 2.
Paikanna täyttö- sekä tyhjennysproput, sijaitsevat vaihdelaatikon päässä ja ovat molemmat kooltaan 24mm pultteja. (Isoimmat mitä vaihdelaatikon päästä näkyy, varmuudeksi vielä kuva jossa proput merkattu. Ylempi täydennys, alempi tyhjennys)

Vaihe 3.
Avaa täyttöproppu ensin, tämä siksi, että mikäli täydennysproppu ei aukeakaan ja öljyt on laskettu jo pihalle niin siinä onkin sitten ihmettelemistä. (Kuvassa täyttöproppu avattuna, öljyä valuu hieman pihalle ja tämä on täysin normaalia)

Vaihe 4.
Avaa tyhjennysproppu ja valuta öljyt pihalle ja anna valua hetken aikaa että viimeisetkin lirut tulevat ulos. (Omassa kulkineessa öljy oli tummaa sekä haisi pahalle, uusi öljy oli kirkasta ja lähes hajutonta)

Vaihe 5.
Kiinnitä tyhjennysproppu, asenna väliin uusi prikka ja kiristä! (Ei liikaa, laatikko alumiinia, joten ei kestä ankaraa momenttia!)
Vaihe 6.
Asettele täyttöletku paikalleen täyttöreikään ja valuta uutta öljyä sisään kunnes se rupeaa valumaan täyttöaukosta yli. (Ohjekirjan mukaan laatikkoon menee 2.1 litraa vaihteistoöljyä. Itselläni meni aika tasan tuo määrä.)

Paras tapa yksin työskennellessä oli ujuttaa letku tuolta konehuoneen puolelta joten kun öljyä täyttää niin näkee samalla rengaskotelosta milloin öljy rupeaa valumaan yli.

Vaihe 7.
Poista täyttöletku ja aseta proppu paikalleen uuden prikan kanssa! (Tätäkään ei tarvi kiristää niin että verisuonet katkeaa)
Vaihe 8.
Aseta rengas takaisin paikalleen ja kiristä!
Tämän jälkeen laske auto, testaa että vaihteet kytkeytyvät hyvin ja käy koeajolla jossa saat ajettua jokaisella vaihteella niin että öljy pääsee jokaiseen koloon. Tämän jälkeen pitäisi öljynvaihto olla onnistuneesti suoritettu.