Terve!
Ajattelin jakaa teille tietoa viimeisimmästä pienestä projektista V70:n kanssa, kun en löytänyt tähän aiheeseen liittyvää ketjua. En tosin ole ollut kovin ahkera foorumilainenkaan tai jaksanut kunnolla ehkä etsiäkään.

V70 kaipasi uutta ilmamassamittaria ja aidon alkuperäisen Denson hintahaarukka 300-400e väliin tuntui pahalta, joten päätin toimia toisin ja tilasin romuttamolta V70 P26:n ilmamassamittarin, jonka hinta uutena Motonetissä näyttää olevan kirjoitushetkellä noin 150e.
Alkuperäinen Volvo 1275636 / Denso 197400-0120 vaihtui sitten askarrellen uudempaan ja halvempaan Volvo 30713512 / Denso MB197408-0041. Eroavaisuuksista näiden antureiden välillä ei ole juurikaan tietoa, mutta kulutus väheni ja ehkä tuli myös pirteämmäksi jollain tasolla - liekö plasebovaikutus.
Short story medium long;
Eroavaisuudet kilkkeet vierekkäin;


Johdotusta tuli muuttaa, jotta viritys toimisi.
Alkuperäinen johdotus oli näin:

Ja uusi ilmamassamittari asennettuna:

Liitin alunperin vanhan maf:n kanssa meni näin (Volvo 1275636 / Denso 197400-0120)
1. 12V sisään (GN-OR)
2. Maf signaali ulos (GN)
3. 5V sisään (iat) (W)
4. Iat maa (BN-SB)
5. Maa (BN-W)
Uuteen piti järjestellä näin: (Volvo 30713512 / Denso MB197408-0041)
1. 12V (GN-OR)
2. Maa (BN-W)
3. Maf signaali ulos (GN)
4. 5V sisään (W)
5. Maa (BN-SB)
Näyttäisi toimivan nyt hyvin ja pienemmällä kulutuksella.
Jos näistä tiedoista on iloa, niin olkaa hyvät!
Omalla vastuulla toki.
