Futurez  Kulkukoira

Volvo S60 AWD vikakoodit BCM-0095 ja DEM-000B

  • 2 Vastauksia
  • 2529 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jobaah

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Volvo S60 AWD vikakoodit BCM-0095 ja DEM-000B
« : 15.05.2020, 10:25:54 »
Kirjotellaanpas tämä tänne ylös, jos muilla tulee vastaavaa eteen. Eli ongelmana oli, että ilmoitustauluun ilmestyi "ajonvakautus vaatii huollon" teksti ja samalla lähti myös neliveto pois päältä ja auto muuttui etuvedoksi. Volvon vikakoodienlukijalla sai kaivettua myös vikakoodit BCM-0095 ja DEM-000B (lisäksi jotain muita, mutta nämä uusiutuivat aina poiston jälkeen).

Tätä ongelmaa tapahtui aluksi vain pidempien ajojen jälkeen, eikä edes joka kerta. Myöhemmin ongelma alkoi toistua useammin ja lopulta joka ajon ja myös hyvin lyhyiden ajojen jälkeen. Tässä myöhemmässä vaiheessa mukaan tuli myös sellainen ongelma, että aivan kuin auto olisi jarruttanut vaikka yritti ajaa eteenpäin ja pienen hetken jälkeen tämä jarruttava voima vapautui kolahduksen saattamana ja infotauluun ilmestyi "ajonvakautus vaatii huollon" ja autosta tuli etuvetoinen.

Vikakoodeilla BCM-0095 ja DEM-000B löytyy jonkin verran tietoa eri keskustelupalstoilta ja näiden perusteella ongelma ilmeisesti yleensä johtuu tuosta DEM yksiköstä, joka löytyy siis Haldexin kyljestä. Uutena tuo DEM yksikkö on arvokas osa, mutta googlesta näytti löytyvän myös suomalaisia yrityksiä, jotka korjaavat näitä muutamalla satasella. Foorumeiden mukaan ongelmia on aiheuttanut myös esim. Haldexin esipainepumppu tai paineanturi ja ensihoitona ja kohtuu edullisena toimenpiteenä kannattaa vaihtaa vähintään Haldexin öljyt ja suodatin.

Aloitin vian rajaamisen mittaamalla esipainepumpun vastusarvon (ohjeet ja ohjearvot https://www.elekma.com/haldex-esipainepumpun-mittaus). Tässä tuloksena 2ohm, kun taas tuon sivuston mukaan uuden ohjeellinen arvo olisi noin 5ohm. Samalla, kun auton alla kävin, niin tuli irroiteltua DEM haldexin kyljestä, sille tuleva kaapeli ja siitä esipainepumpulle lähtevä kaapeli. Näissä ei mitään ulkoisia vaurioita näkynyt, joten liittimiin kontaktiaineet ja osat paikoilleen. Hyvä video tuosta DEMin irroituksesta https://www.youtube.com/watch?v=adKwiZ2e0Qs ja samassa myös pumpun ja suodattimen irroitus.

Nyt tullut ajeltua ilman muita toimenpiteitä jonkin verran ja oireet ovat toistaiseksi hävinneet kokonaan.. Koputetaan puuta, mutta olisiko vain ollut kontaktihäiriö sitten jossain liitännässä tuolla DEM yksikön päässä.. Haldexiin tuli kuitenkin jo öljyt ja suodatin hommattua, joten ne nyt tulee vaihdettua ainakin vielä. Nyt jäädäänkin seuraamaan tilannetta vieläkö ongelmat palaavat vai säästyikö tässä sataset muuhun käyttöön :D

Autona Volvo S60 2.5T AWD ja ajettuna noin 230tkm.


Vikakoodien kuvaukset vielä alla (sivulta https://www.dtcdecode.com/Volvo/DEM-000B)

BCM-0095

Make:
    Volvo
Code:
    BCM-0095
Definition:
    Communication Between Control Modules. Communication Problems with the (DEM)
Description:
    Note! The diagnostic trouble code (DTC) applies only to cars with all-wheel drive (AWD) and dynamic stability and traction control (DSTC). The differential electronic module (DEM) indicates to the brake control module (BCM) when four wheel drive is activated. The brake control module (BCM) requests the opening of the coupling for four wheel drive so that it can calculate the reference speed of the car. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the differential electronic module (DEM) transmits information that the coupling is not functioning. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.
Cause:
    Internal fault in the differential electronic module (DEM).
   
   
DEM-000B

Make:
    Volvo
Code:
    DEM-000B
Definition:
    Oil Pressure. Incorrect Value
Description:
    Differential Electronic Module (DEM) calculates an expected oil pressure increase in the AOC-unit (the mechanical clutch) during driving. The control module checks how reasonable the oil pressure change is by comparing the calculated value with the signal from the oil pressure sensor. If the signal deviates too much from the expected value the control module interprets this as a malfunction, and the diagnostic trouble code is generated. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when driving.
Cause:

        Damaged temperature sensor.
        Damaged AOC unit (mechanic clutch).
        Oil leakage.
        Damaged Differential Electronic Module (DEM).
« Viimeksi muokattu: 15.05.2020, 10:36:04 kirjoittanut jobaah »

Poissa volvohope

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 AWD vikakoodit BCM-0095 ja DEM-000B
« Vastaus #1 : 30.05.2020, 12:11:25 »
Itellä xc90:ssä samat oireet mutta antaa DEM0006 ja tuota bcm0095 koodia. Jos pumppu rikki niin herjaako se sillon tuota ajonvakautus pois käytöstä vai viittaako tuo boksivikaan.
Pumppua en oo vielä kerenny mittaamaan ja samalla tarkoitus putsata liittimet.
Onko tuon boksin irrotuksessa mitään kummallista? Johdot ja ruuvit vaan irti?
Ex. V70 2.5TDI
Ex. V70 2.4D 06 momentum
Xc90 D5 05 ocean race

Poissa Miikka70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 AWD vikakoodit BCM-0095 ja DEM-000B
« Vastaus #2 : 02.06.2020, 07:52:29 »
Eikös pumpun oireita juu ole, polttaa sulakkeen ja sen takia autosta tulee etuveto.  Ainakin harvalla mitä aiheesta lukenut, ollut itse haldexin ohjainlaite rikki. Yleisin vissiin pumppu taikka paineanturi. Tämä juurikin haldexöljyjen huonohkon vaihtamisen seurausta.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2020, 07:54:33 kirjoittanut Miikka70 »

 

Samppasport  Futurez