Ajelin viikon verran 244:lla kilpien saamisen jälkeen. Siinä kohtaa oli nättiä talvikeliä ja pakkasta. Hyvin lähti käyntiin ja toimi. Pidempi lenkki sillä tuli ajeltua talvimiitin yhteydessä. Kuskinpeilin valuminen osoittautui siinä erittäin ärsyttäväksi piirteeksi; rampista kun oot kiihdyttämässä ja pitäis liittyä isolle tielle ja katsot peiliin varmistukseksi. Näet vain katkoviivaa ja tietä. Ala siinä sit pyörittelemään päätä ja tarkistamaan taustapeiliä. Samoin kun pitäis parkkiin peruuttaa. Aina saa peilin kääntää kohdilleen. Täytyy tutkia ja korjata.
Ensimmäisinä päivinä tankkaamassa kävin ja erehdyin painamaan trippiä pienessä liikkeessä.

Jotain siirtyi pois omalta paikaltaan kun mittari lopetti pyörimisen. Sopivasti tripinnuppia kun liikuttelemalla sai taas kilometrit pyörimään. Lompakosta löytyneestä paperinpalasta taittelin nupin alle tupon pitämään oikeassa asennossa.. Täytyy tutkia ja korjata. Hakusessa olis orkkis kierroslukumittari tai koko mittaristo jossa sellainen on.
Auton vein porukoille pressutalliin säilöön. Saa siellä odotella kesää.

Mersun otin seuraavaksi työn alle. pari hehkua vaihdoin, tasonsäädön huolsin/korjasin (iskari vuoti) ja kaikenlaista muuta. Välissä työkaverin Alfaan leimaremontti, jessus että osaa olla '02 vuoden auto jo mätä.
Muuten yrittänyt lähinnä nyt pitää pientä taukoa projekteista ja keskittyä kouluhommiin, että saa keväällä paperit ulos. Mulle tuossa kuitenkin tarjottiin varsin sopivalla rahalla tekniikanluovuttajaa 244:sta varten, joten sehän oli ostettava pois.
Elikkäs viimeisin hankinta on '96 940 farkku. B230FK + M90. Ja oletettavasti g80. Ei ole vielä tarkistettu, mutta vetää kahdella herkästi. Voihan se tasauspyörästöki olla jo sen verta väljä, että pikkurattaat lukittuu.
560tkm ajettu, takanurkka rytätty, väsynyt, listat ja muut paikat repsottaa sieltä täältä, hävittää nestettä ja vikavalo palaa.
Myyjänä vanhempi mies, jolla auto ollut vain huoleton käyttis n. 4 vuoden ajan.





Nää on parhaita ostoksia, ku konehuone ihan savessa, öljyt alarajassa ja takajalkatilassa vajaa öljypytty.


Heti oston jälkeen käytin akun irti ja nollasin sillä vikakoodit. Auto vähän piristyi, mutta alkoi nykimään yli 3k kierroksilla. Silti laiskempi kuin toi dieselveronkiertopakumersu.
Eilen ja tänään tolla ajellu vajaan 100 km, mutta vieläkään ei ole vikavalo syttynyt uudestaa.

Nykii ja pätkii tosiaan aika pahasti kovilla kierroksilla. Normaalissa ajossa toimii kuitenkin ihan hyvin. Eli jos kiihdytetään siihen n. 3500 rpm ja vaihdetaan isommalle.. Yrittämällä yritin pari kertaa, että olis lambdavalon sytyttäny, kaasu pohjassa läpi nykimisten rajoittajalle asti. Ei vaikutusta.
Ilmamassamittarin johdon irroitin. Toimi vielä huonommin (tai no, toimi siinä kohtaa kuten sen pitää; "nilkuta kotiin") ja luonnollisesti sytytti lambdavalon. Nollasin akun irroituksella.
Konehuone oli tosiaan niin paskainen, ettei siihen voinut pesemättä koskea. Pikapesu tänään ja tutkimaan.

Bensapumpun ja -paineensäätimen edellinen omistaja oli kuulemma pari vuotta sitten vaihdattanut. Ei vakuuttanut, joten ensimmäisenä bensapaineen mittaus. Huono rengaspainemittari (pitäis ostaa joku parempi) ja sillä paineet n. 2,7 bar ja nousee ahtojen/kierrosten mukana ylöspäin.
Tässä tosiaan ei ole edes ahtomittaria, joten lainasin tallikaverilta hyllyssä lojuneen halpis ahtomittarin tähän. Ahdot saa sen mittarin mukaan sinne 0,2 ja hetkittäin piikkaamaan sen 0,3 bar, joten näyttää se ainakin suuntaa antavaa.
Latausjännite (akulta) oli mielestäni hieman alakanttiin. Jotain 13,8 V luokkaa. Laturi kuitenkin suht tuoreen näköinen (yli 4v. vanha kuitenkin). Luulis riittävän bensapumpulle.
Immun ja lambdan (tarvike?) mittailin ohjeiden mukaan ja lukemat oli oikeaa suuntaa, mutta niihin ei sovi luottaa.
Tarkastelin kaikkai letkuja ja suuri osa ihan haperoita. Esimerkiksi bensapaineensäätimen letku repesi irroittaessa. Haettava sopivaa letkua reilusti ja vaihdettava kaikki uusiin.
Tulpat vaihdoin ja samalla mittasin puristuspaineet. NGK BPR6ES ostin ja sellaiset siellä olikin paikallaan. Tulpanjohtoja en mitannut/vaihtanut vielä.
1. 10,6 bar
2. 10,9 bar
3. 11,5 bar
4. 11,0 bar
Varsin hyvät arvot mielestäni. Tuskin on avaamaton kone. Aina samaa arvuuttelua kun huoltokirja on mallia edellisen omistajan muistin mukaiset huollot ja sitä edeltävän omistajan kertoman mukaiset..

Pesun yhteydessä lisäsin jäähdytysnesteen sekaan (alarajoissa) pelkkää vettä ja testilenkillä poletin auton kuumaksi. Alkoi puskemaan nestettä ulos ja nesteiden häviämiselle löytyi vika. Imusarjan alla oleva letku, joka menee kannelta lämppärinhanalle, oli revennyt. Hetken selailin puhelimella, että onko ihan mätänet-tavaraa, mutta ei. Eikä ihan heti löytynyt perus nettipuljuistakaan. Katselin hieman letkun reititystä ja aloin ihmettelemään sen turhaa mutkaa siinä.. Lyhensin letkun sopivaksi ja laitoin paikalleen. Etsitään kuitenkin uusi myöhemmin.
Samalla huomasin huohotinletkun olevan irti huohottimen muovipöntöstä (siihenkin menee yksi "paineletku" imusarjalta.) irroitin, pesin ja laitoin paikalleen.
Kysyinkin myyjältä, että millaista ajoa se on ajellu, kun akku pyöritti autoa hieman laiskasti käyntiin. Lyhyttä kaupunkiajoa, ei ainakaan useampaan viikkoon yli 10 km matkaa.
Lamba-anturi on edellisen omistajan aikaan vaihdettu ja vaikuttaa tarvikkeelta nopealla vilkaisulla. Siinä tän hetkinen suurin epäilys. Sen lisäksi tietysti IMM, ykk-anturi ja noi kaikki ali-/ylipaineletkut. Lämpöanturikin epäilyttää, koska flekti lähtee mielestäni turhan myöhään päälle.
Nyt on kuitenkin Lapin reissu käsillä ja tätä tutkitaan vasta sen jälkeen.
Onko tuolla hiilisammiolla joku järkevä funktio vai poistanko sen jo suosiolla? Siihenkin menevät letkun ihan vainaita.
Samoin ton abs-yksikön vieressä olevan sähköisen paineventtiilin/anturin tarkoitus ei ole selvinnyt. Letkuun tulee imusarjalta ali-/ylipaine, haaroitus tolle venttiilille ja ko. letku menee by-passille. Venttiililtä letku menee tyhjäkäyntimoottorille.
Vikakoodeja en ole vielä lukenut, kun tässä on tosiaan jo OBD2 pistoke käsinojan alla ja siihen sopivaa mokkulaa ei ole. Kävin kylläkin jo paikallisessa elektroniikkapuljussa kaikki tarpeelliset ostamassa, mutta itse obd-liitintä niillä ei ollu myydä. Hyppylangat tietty toimii, mutta samalla vaivalla kolvailis ihan liittimenkin kiinni.