RallyBaron  Samppasport

S60 ’02 D5, jarrupoljin

• 10 Vastauksia
  • 1426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
S60 ’02 D5, jarrupoljin
« : 22.08.2020, 17:36:15 »
Kävin katsastaan auton, uusilla levyillä ja paloilla edessä ajettu joitain tuhansia km, myös toinen jarrusatula vaihdettu samassa remontissa + hyvin ilmattu/vaihdettu nesteet. Katsurin mukaan liukutapit ei toimi edessä, hän painaa rullilla hitaasti jarrua ja jarruvalot syttyy, mutta jarrutus alkaa vasta kun painaa poljinta enemmän. Olin vähän ihmeissäni mutta taktisesti en väittänyt vastaankaan - hion aina tapit kiiltäväksi porakoneella ja vesihiomapaperilla kun ovat irti ja rasvaan. Päätin vaihtaa toisenkin jarrusatulan. Edelleen poljin painuu hitaasti alemmaksi ja alemmaksi kun paikallaan hitaasti painaa poljinta.
Kysymys 1) - mikä lienee normaalia kun paikoillaan painaa jarrua, pitäisikö polkimen pysähtyä eikä painua alemmas kun palat on levyissä kiinni?
Kysymys 2) ilmasin siten, että läpinäkyvä letku ilmausnipassa ja letku pulloon, poljin jarrua ja lisäsin nestettä säiliöön. Sitten ilmaruuvi kiinni. Letkussa on nestettä pulloon asti joten ilmaa ei pääse takaisin päin, minusta helppoa kun yksin tekee. Joissain merkeissä pitäisi olla virrat päällä kun ilmaa - mites tässä?

Jarrut toimii hyvin.

Poissa vikki

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 ’02 D5, jarrupoljin
« Vastaus #1 : 22.08.2020, 19:22:28 »
Ei pitäisi polkimen painua alas kun pitempään painaa. Ehkä joku paikka vuotaa esim pääsylinteri. Tuo on helppo tapa ilmata yksin ja noin sen aina itekkin teen, mutta kannattaa laittaa vesivaseliinia nipan kierteeseen, että ei ime sieltä ilmaa läpi. Se toimii hyvin siellä.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 24.08.2020, 19:18:21 »
Ei pitäisi polkimen painua alas kun pitempään painaa. Ehkä joku paikka vuotaa esim pääsylinteri. Tuo on helppo tapa ilmata yksin ja noin sen aina itekkin teen, mutta kannattaa laittaa vesivaseliinia nipan kierteeseen, että ei ime sieltä ilmaa läpi. Se toimii hyvin siellä.

Poljin ei mene pohjaan asti mutta vähän tuntuu painuvan kun esim. paikoillaan jatkaa tasaisesti jarrun painamista. Jos jokin paikka vuotaisi, voisiko olla sellainen kohta, että neste menisi takaisin säiliöön, ei ole koskaan tarvinnut lisätä jarrunestettä. Pääsylinteriin myydään tiivistesarjaa vajaalla kympillä, ei näytä kovin vaikealta vaihtaa - toisaalta joku laadukas pääsylinteri maksaa reilun satasen, sitten olisi uusi.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #3 : 24.08.2020, 19:56:11 »
Ton huonon poljintuntuman saa jo asentamalla satulan jousen väärin. Eihän letkut pullistele?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 24.08.2020, 20:25:35 »
Edessä letkut on uudet, samoin jouset. Jarrut toimii hyvin, esim tienhaaraan jos joutuu pudottaan nopeutta niin ihan pienellä kauppakassit on nurin takapaksissa ;)

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #5 : 24.08.2020, 21:31:14 »
Onhan varmasti satulan jouset oikein ::) Ei taida olla.

Poljin vajoaa aika alas kun vain määrätietoisesti painaa jarrua auton ollessa paikoillaan ja moottori tyhjäkäynnillä. Tämä on diesel autoissa vanha vitsi (”diesel creep”). Ollut pari uuttakin diesel autoa jotka teki samaa ja näin on tehny mun Volvotkin. Itseasiassa jumppaan jarruja aika ajoin polkemalla niin että tuo vajoaminen tapahtuu. Herkistyvät. Jos poljin vajoaa moottori sammuksissa tai ajon aikana jarrutellessa niin vuotaa.

Eikö löydy apulaista polkemaan sitä jarrua kun ilmaat? Ois hyvä olla nippa kiinni kun polkimen löysäät. Mitä olen itse tuuskannut niin letku valuu helposti tyhjäksi vaikka letkun pää onkin pullossa ja nesteessä. Sitten kun löysäät polkimen niin hörppää ilmaa työsylinteriin..
« Viimeksi muokattu: 24.08.2020, 21:52:30 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 25.08.2020, 10:28:02 »
Onhan varmasti satulan jouset oikein ::) Ei taida olla.

Poljin vajoaa aika alas kun vain määrätietoisesti painaa jarrua auton ollessa paikoillaan ja moottori tyhjäkäynnillä. Tämä on diesel autoissa vanha vitsi (”diesel creep”). Ollut pari uuttakin diesel autoa jotka teki samaa ja näin on tehny mun Volvotkin. Itseasiassa jumppaan jarruja aika ajoin polkemalla niin että tuo vajoaminen tapahtuu. Herkistyvät. Jos poljin vajoaa moottori sammuksissa tai ajon aikana jarrutellessa niin vuotaa.

Eikö löydy apulaista polkemaan sitä jarrua kun ilmaat? Ois hyvä olla nippa kiinni kun polkimen löysäät. Mitä olen itse tuuskannut niin letku valuu helposti tyhjäksi vaikka letkun pää onkin pullossa ja nesteessä. Sitten kun löysäät polkimen niin hörppää ilmaa työsylinteriin..

Ehkä tämän perusteella ei ole mitään vikaa. Poljin ei painu ajon aikana, en tosin ole erityisen voimakkaasti sitä ajon aikana painanutkaan viime aikoina, hidastuvuus on kuivalla asfaltilla sen verran hyvä.
Eli on siis suht koht normaalia jos parkissa, tyhjäkäynnillä poljin painuu jonkun matkaa kun painaa koko ajan. Jouset on normaalisti paikoillaan, kävin katsomassa tänä aamuna. Olisin laittanut kuvan, mutta hyvään kuvaan pitäisi ottaa pyörä pois. Olen samalla tavalla ilmannut 30 vuotta, kuten tässä jo aiemmin todettiin, riski on, että vaikka letkussa on nestettä, vetää letkun ja nipan välistä ilmaa letkun yläpäähän. Olen hankkinut silikoniletkun (joku akvaarion ilmaletku), joka on tiukka siihen ilmausnippaan, tiiveyden näkee luotettavasti siten, että kun ilmaruuvi on kiinni ja letkussa on nestettä, vuotava letkuliitos pukkaa ilmakuplaa letkuun nipan luo, koska "nesteen lappoilmiö".

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #7 : 25.08.2020, 10:39:13 »
Eli on siis suht koht normaalia jos parkissa, tyhjäkäynnillä poljin painuu jonkun matkaa kun painaa koko ajan.

Normaalia. Kuten sanottu niin mun upouusissakin dieseleissäkin ollut tämä sama. Eihän se tietenkään itsestään vajoa vaan tarvii määrätietoista painamista niin poljin menee aina vain alemmas.

Mäkin laiton sen jousen kerran väärin.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 25.08.2020, 11:18:37 »
Normaalia. Kuten sanottu niin mun upouusissakin dieseleissäkin ollut tämä sama. Eihän se tietenkään itsestään vajoa vaan tarvii määrätietoista painamista niin poljin menee aina vain alemmas.

Mäkin laiton sen jousen kerran väärin.

Thx. Ihan mielenkiinnosta, miten muuten jousen voisi laittaa kuin esim. oheisessa kuvassa
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/297/2921/38241460003_large.jpg

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #9 : 25.08.2020, 13:07:43 »
Thx. Ihan mielenkiinnosta, miten muuten jousen voisi laittaa kuin esim. oheisessa kuvassa
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/297/2921/38241460003_large.jpg

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 25.08.2020, 13:40:44 »
Ok, jääny viimeinen vääntö tekemättä.
Mulla oli aiemmin tullut jostain liian lyhyt jousi, ei ylttänyt kunnolla noihin päätyihin. Tästä viisastuneena otin viimeksi Motonettiin sen pidemmän mukaan (toisella puolella oli pidempi kuin toisella) ja heidän mukaansa myynnissä on vain sitä pidempää. En tiedä sitten mistä lyhyt oli kotoisin - Motonetista ostettu useimmat varaosat ;).
« Viimeksi muokattu: 25.08.2020, 13:44:57 kirjoittanut Jorma »

Futurez  Kulkukoira