Samppasport  Futurez

Randsin 244 ikuisuusprojekti

  • 145 Vastauksia
  • 64908 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #135 : 16.06.2024, 00:03:31 »
Öljyvuodon syy olikin kohtalaisen ilmeinen  ;D. Paluun laipan sisäreijän halkaisija olikin tiivistepinnan tasolta mitattuna 25 mm. Tämän takia varsinaista tiivistävää pintaa ei jäänyt laipan kapeimpaan kohtaan käytännössä ollenkaan. Täytin laipan hitsaamalla ja työkaveri sorvasi auki.





Muutaman arki-illan ecun säädön opiskelulla uskaltauduin kokeilemaan hukkaportin/pakosarjan toimivutta pelkällä kalvon alapuolisella paineella. Vaikuttaisi toimivan oikein.

Ilmeisesti 200-sarjalaisissa on vanhemmissa erilainen pyyhkijän sulan varsi tai ainakin sen kiinnitys kuin uudemmissa. Niihin käypät sulat ovat myös kiinnitykseltää erilaiset ja vanhemman mallisia ei valmisteta enää? En siis ole tätä vielä itse vaivaantunut tarkemmin selvittämään, mutta jos jollain on tarkempaa tietoa niin kiitos jo etukäteen.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #136 : 11.07.2024, 09:36:15 »
Auto tuli käytettyä penkissä ja paperille piirtyi huipuiksi 450 hp ja 560 Nm navalta 1,75 bar paineilla.

Hukkaportin jousi loppui tällä ohjauksella tuohon 1,75 kantturoihin. Kalvon molemmin puolin oli siis jo sama paine, mutta pakopaine pääsi avaamaan portin. Tuli paluumatkalla mieleen että periaatteessa olisi voinut napata kalvon alapuolen letkun irti ja tukkia, jolloin olisi saanut lisää "hyvää". Toinen ehkä parempi ratkaisu olisi ollut kääntää letkut ristiin, jolloin olisi saanut rajattua kalvon alapuolelle tulevaa painetta. No yhtä kaikki tuo piisaa toistaiseksi paremmin kuin hyvin ja taidan laittaa hieman jämympää jousta kelloon sitten kun sille tarvetta tulee  :).

Edit.
Ainoaksi murheeksi osoittautui ahtoputken liitos kaasuläpällä. Klemmari oli inasen liian leveä tuohon 960/850 glt läppään, jolloin panta ei puristanut silikonia "kynnyksen" taakse. Putki pääsi kerran irtoamaan, mutta tilalle vaihdettiin ihan tavan kapea klemmari, joka toimi hienosti ja taitaa jäädä ihan käyttöön asti  :)

Katsastukseenhan nuo peltivanteet eivät kelpaa ja määrärahat ovat todella tiukilla, eli jos jollain olisi lainata 17" alumiinivanteita katsastuskelpoisilla renkailla. Tietenkään ilmaiseksi ei tarvitse lainata. Mielellään päijät-häme tai kymenlaakson alue  :)
« Viimeksi muokattu: 11.07.2024, 09:57:00 kirjoittanut Rands »

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #137 : 06.09.2024, 23:31:06 »
Every dog has its day... Hiukan pääsi työpaikan vaihto ja muuto sotkemaan harrastustoimintaa, mutta tänään liikeni niukin naukin aikaa käydä leimalla ja ensi kerran käydäänkin sitten 2v päästä. Etujarrut vaihdon turbon vakioihin, kun en viitsinyt alkaa kikkailemaan. Nyt on jo tosin vanteet, joilla mahdollisuus katsastaa myös nuo 607 pösön satulat :).

Kieltämättä aika hurjan näköinen noilla vakio 14" vanteilla  ;D



Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #138 : 08.09.2024, 00:46:07 »
Tänään tuli jo pyörähdettyä ensimmäisessä tapahtumassa Vääksyssä Amazon treffeillä. Kiinnostuneita oli jokunen ja tapahtuma itsessään oli miellyttävä  :)

Vanteet jaksoin vaihtaa ja laitella pillerit paikalleen. Keula jäi vielä katsastus korkoon, koska olisi vaatinut pyöränkulmien säädön uudemman kerran.



Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #139 : 08.09.2024, 08:39:19 »
Huikeaa, että olet saanut auton leimattua. Varmaan melko hyvä fiilis?  :sundaydriver:

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #140 : 08.09.2024, 10:29:13 »
Huikeaa, että olet saanut auton leimattua. Varmaan melko hyvä fiilis?  :sundaydriver:

On kieltämättä hyvä fiilis ja kiva, että kaikki näyttäisi toimivan. Vielä muutama juttu, kuten tuulilasin lista kiinni niin voisi sanoa että jonkinmoinen stage 1 saavutettu  :). Katsotaan mitä seuraavaksi keksitään  :D

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #141 : 09.09.2024, 13:09:27 »
On kieltämättä hyvä fiilis ja kiva, että kaikki näyttäisi toimivan. Vielä muutama juttu, kuten tuulilasin lista kiinni niin voisi sanoa että jonkinmoinen stage 1 saavutettu  :). Katsotaan mitä seuraavaksi keksitään  :D

Varmasti palkitsee ajellakkin autolla pitkästä aikaa, lukuisia tunteja kuitenkin auton kanssa tallissa vietetty!

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #142 : 09.09.2024, 13:18:10 »
Varmasti palkitsee ajellakkin autolla pitkästä aikaa, lukuisia tunteja kuitenkin auton kanssa tallissa vietetty!

Kyllä. On sielä tosin juttuja joita katsellessa mouraisee mahanpohjasta ja tulee vatsahappoa suuhun, mutta otetaan niistä opiksi  ;D.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #143 : 22.09.2024, 23:03:47 »
Hetken jo ajattelin että nyt saa tämä piisata toviksi. Opettelin kuitenkin käyttämään itselleni uutta CAD ohjelmistoa ja keksinkin sopivan harjoutskappaleen, joka pääsee ihan "tarpeeseen" jos nyt niin voi sanoa. Hieman tulostin oksensi, mutta aikani mallaillessani sain kierteet sattumaan sopivasti ja oksennus jäi piiloon  :). Napin taakse saa kaksi haluamaansa inputtia kojetaulun katkaisijasta ja tarvittaessa pois päältä.





Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #144 : 27.04.2025, 22:27:11 »
Tänään otin auton takaisin liikenteeseen. Joutui talven olemaan ulkosalla niin konepellin nurkista jo parista kohtaa hieman meinaa maali kuplia, taisi jäädä kavennuksen kohdille huokosia. Etuvanteeseen laitettiin liimapaino vanteen sisälle ja se kuulostaisi nyt olevan irti kun pienissä nopeuksissa kuuluu kilkatusta  :idiot2:.

Muuten ei kummempia mutta hukkaportti meinasi tehdä ikävän tempun. Kolmosella otin kiihdytyksen ja ahtopaine pomppasi 2.1 bar kunnes onneksi tuli rajoitin vastaan. Olin hölmönä näpännyt boost cutin pois ennen talvea syystä taikka toisesta. Tämän jälkeen pyörittelin kalvon päälle tulevasta säätimestä puolikkaita kierroksia pois kiihdytysten välissä ja laitoin boost cutin 2 bar. Ei auttanut ruuvaaminen ja ajattelin että portti on mennyt jumiin. Portin käteen saatuani ihmettelin helinää ja kompuralla laitettaessa painetta kalvon alle huomasin sen vuotavan ylä kammioon, kunnes keksintö sylkäisi venttiilin syliin ;D. Venttiilin top-ruuveista kaksi oli tullut ulos ja paine pääsi näistä reijistä karkaamaan kalvon päälle. top-ruuveille tarkoitettu ura oli lähtökohtaisestikkin jo liian kapea, jonka takia hieman viilasin sitä leveämmäksi ja syvemmäksi. Lyhensin ruuvit, laitoin kierreliimalla paikkalleen ja lisäksi pistepuikolla supistin reijät etteivät ruuvit enää karkaisi.

Testiä ei ehtinyt ottamaan, mutta hieman epäilyttää että virtaisiko pakosarja portille huonosti. Penkissä ei ollut mitään ongelmia, mutta viime syksynä muutaman kerran ahdot karkasivat aivan rajoittimen tuntumassa (max 2bar). Äkkiseltään tuon kammioiden välisen vuotamisen ei pitäisi tässä tapauksessa aiheuttaa tämänlaista oiretta, koska penkissä säätö tosiaan loppui 1,75 bar ja näin ajatellen paine todettiin olevan kammioiden välillä sama, vai oliko ???. Ainoa mikä tulee mieleen, ettei säädin antaisi virrata "tarpeeksi" ylempään kammioon. Portin kanteen on porattu 1.5 mm vuoto reikä, joka estää portin lukkoon menemisen ja jo korvalla kuulee, että ylempi kammio vuotaa huomattavasti enemmän kuin alempi. Nyt kun ruuvit irtosivat sai ylä kammio korvausilmaa ja paineen tasattua ala kammion kanssa, jolloin oikeasti kammioiden välinen paine-ero on nolla ja aukeaminen tapahtuu ainoastaan pakopaineella. Penkissä siis yläkammion suurempi vuoto tai säätöventtiilin luoma kuristus olisi aiheuttanut ylempään kammioon pienemmän paineen vaikka toisin luultiin. Tarkoitus oli jo joka tapauksessa laittaa jäykempi jousi, koska säädön äärirajoilla ajaminen ei ole missään mielessä kauhean järkevää. Kokeilemalla tämä kuitenkin selviää, mutta ihan mielenkiintoista jos tällä jo korjaantui  :)...

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
  • www.vrcf.fi
Vs: Randsin 244 ikuisuusprojekti
« Vastaus #145 : 03.05.2025, 21:50:24 »
Lahden classic motorshow:ssa tuli tänään käytyä ja hukkaportti vaikutti korjaantuneen. Vanne paino muistutti itsestään olinkin jo kerennyt unohtamaan ;D. Hieman vaikuttaisi että tulppa tai puola mennyt huonoksi kun ahdoilla pari kertaa nykäisi ja kerran ei jaksanut vitosella kiihdyttäessä mennä barin päälle laisinkaan ja alkoi rötäämään  >:(. Pitänee rauhallisemmalla tieosuudella ottaa testiä.

 

Autoracing  KL-varaosat