Autoracing  KL-varaosat

740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa

  • 8 Vastauksia
  • 1082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« : 26.10.2020, 00:46:55 »
Nuoriso raportoi latauksen merkkivalon jääneen palamaan vaikka auto käy. Nyt on sormi suussa mistä etsisin vikaa, kun ei tunnu suoraan viittaavan laturiin.

Mittasin latausjännitteen ja se on yli 14 volttia ilman kuormaa ja vähän alle, kun on valot päällä, lämppärin puhallin täysillä ja etuistuinten lämppärit päällä. Tämä testattu noin 2000 rpm moottorin kierrosnopeudella.

Viikko sitten vaihdoin jäähdytysnesteen ja samalla järjestelmää huuhdellessa sai konehuone muutenkin vettä niskaan. Kuitenkaan en keksi siitä syy-yhteyttä tähän vikaan, sillä käyttäessäni moottorin lämpimäksi ei latauksen merkkivalo palanut.

Laturilla (ja autolla) on ajettu vasta inan yli 380 000 km. Moottorina B200K ja laturi näyttää olevan Bosch. Tyyppikilvestä ei enää saa selvää tarkemmasta tyypistä. Autoon ei ole tehty ranetuksia, ellei "Volvon pojat" ole alkuvuosina tehneet muita virityksiä mursikan (Cobra) asennuksen lisäksi. (Ollut samassa perheessä uudesta lähtien, joten historia on hyvin tiedossa.)

Jos arvoisa raati on sitä mieltä, että laturi on kaikesta huolimatta syypää, niin voisin harkita lunastavani sellaisen jostain Tampereen lähistöltä.


« Viimeksi muokattu: 26.10.2020, 00:50:53 kirjoittanut pta »

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 564
  • O.V.L.O.V.
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #1 : 26.10.2020, 07:22:27 »
Laitappa kokeeks laturin rungosta maadotus lohkon kylkeen.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #2 : 26.10.2020, 11:47:51 »
Olikohan tämä arvaus vai tieto?
Pitää kokeilla kun pääsen auton luokse, vaikka aika vahvasti laturi on maadoitettu lohkon kylkeen sillä hihnan kireyden säätöraudallakin.

Itselle tuli yön yli nukuttua mieleen, että jos mittariston jännite merkkivalolle on liian alhainen eli vaikka 7V, niin valo syttyy ja riittää herättämään laturin. Sitten auton käydessä laturi puskee 14 volttia merkkivalolle ja nyt sen polttimon yli on 14-7=7 voltin jännite-ero ja valo palaa yhä, mutta napaisuus olisi eri päin. Pitää aivan ensimmäisenä katsoa kuinka kirkkaana valo palaa.

Minulla on hämärä mielikuva, että olisin joskus kauan sitten kolvaillut jotain mittariston jänniteensäädintä, mutta voi olla joku toinenkin auto kyseessä...
EDIT: Mittariston jännitteensäädin antaa referenssijännitteen polttoaine- ja lämpömittareille. Merkkivalolle tulee syöttö suoraan virtalukolta = akun napajännite.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2020, 17:29:21 kirjoittanut pta »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 693
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #3 : 26.10.2020, 14:09:25 »
Olikohan tämä arvaus vai tieto?
Pitää kokeilla kun pääsen auton luokse, vaikka aika vahvasti laturi on maadoitettu lohkon kylkeen sillä hihnan kireyden säätöraudallakin.
Hihnan kireyden säätöraudassa on lohkon päässä kumipusla niin se ei maadoitu sitä kautta. Sama juttu laturin alapultissa. Laturi maadoittuu ainoastaan sillä karvan ohuella johdolla joka menee laturista ->lohkossa olevan kiinnike raudan pultin alle. yleensä ajan saatossa hapettuu poikki tai muuta vastaavaa niin kannattaa kokeilla sitä lisämaadoitusta ja sen jälkeen tutkia mittaristo

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #4 : 26.10.2020, 14:30:19 »
diodi silta sökö /säädin, oireet passaa ,mitä luultavammin diodit,itsellä käynyt samalla lailla tosin eri merkki. ;)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #5 : 26.10.2020, 17:26:28 »
Nyppäsin herätejohdon irti laturin päästä ja sisällä ei enää merkkivalo pala.
Havainnot/johtopäätökset:
- Ei ainakaan herätejohto ollut oikosulussa maahan.
- Laturi lataa silti. Jäännösmagnetismi riittää herättämään laturin henkiin.
- Laturi puskee tyhjäkäynnillä yli 18 volttiä merkkivalon suuntaan.

Tätä 18 volttia täytyy tutkia oskilloskoopin kanssa lisää, mutta voisin kallistua diodivian suuntaan.

Säädin-/hiiliviaksi en tätä usko, sillä säätimellehän menee vain + ja -, joista se nuuskii latausjännitteen suuruutta ja säätää hilien läpi ankkurille menevää virtaa. Se ei ole mitenkään yhteydessä merkkivaloon.

Diodisillassa lienee kahdet tasasuuntausdiodit: toiset ruokkii latausvirtaa B+ napaan ja toiset syöttää D+ navan kautta merkkivalolle jännitteen.

Seuraavaksi taidan tehdä laturin ostoilmoituksen ja vasta sitten korjaan tuon alkuperäisen hyllyyn muiden osien viereen.
Mistähän tämän laturin ämpärimäärän saisi selville?
   

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #6 : 26.10.2020, 17:34:32 »
diodi silta sökö /säädin, oireet passaa ,mitä luultavammin diodit,itsellä käynyt samalla lailla tosin eri merkki. ;)
just näin diodisilta siitä on mennyt
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #7 : 26.10.2020, 17:39:01 »
80 amppeerista näkkyy aenakin aeromotors tarjottelloo  :)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '89 lataa vaikka merkkivalo palaa
« Vastaus #8 : 26.10.2020, 19:09:58 »
Ei ainakaan merkkivalolle tuleva aaltomuoto ole sen näköistä, että kaikki diodit olisivat ehjiä.

En vielä ole keksinyt miksi se piikittää noin korkealle (Vmax 50,6V reippaalla tyhjäkäynnillä).
EDIT3: Ehjällä laturilla rippeli on paljon pienempi. (Uudessa screenshotissa skaala 2V/div)


Latauspuoli on kyllä kunnossa ja jännite aika siistiä vaikka sielläkin on rippeliä mukana.
EDIT3: Uudella laturilla rippeli on selvästi pienempi (Topran säädin) ja aaltomuodossa ei näy yhtä säännöllisiä kuoppia.

Kuvat: ilman kuormaa ja kuorman kanssa + uudella 80A laturilla

Oskilloskooppimittaukset ja kuvakaappaukset on 50€ hintaluokan DSO Nanon ruudulta. Se on aika näppärä näissä autohommissa.

EDIT1: Laturin kuoren ja akun miinuksen välillä oli 0,1 V jännitehäviö, kun kytki kuormaa päälle. Laturin maadoitus on siis kunnossa.
EDIT2: Kokeiltu vielä toisella säätäjällä ja sama lopputulos.
Exporttasin vielä tuon latausjännitteen käppyrän oskilloskoopista exceliin. Siitä näkee selvästi siniaallon kummut. Kaikki latauspuolen diodit näyttäisivät olevan ok.Latauspuolen diodeissa näyttää olevan sittenkin häikkää, jota ei oikein pienestä skoopin screenshotista vielä hahmottanut.
EDIT3: Lisätty rinnalle ehjän laturin vastaava käppyrä, jossa rippeli on paljon paremmin hanskassa.


EDIT3: Tällainen pieni ja halpa taskukokoinen oskilloskooppi DSO Nano on näissä autohommissa (ja audiohommissakin) näppärä vekotin. Siitä saa otettua screensotit ja datan myös xml-tiedostona ulos vaikka exceliin. Omastani maksoin joskus about 50€. Tämä on jo 10 vuotta vanha ja nykyään siitä löytyy uudempia (myös 2-kanavaisia) versioita useasta eri verkkokaupasta. Itse pidän tästä vanhasta (BenF firmiksellä) enemmän kuin uudemmasta 2-kanavaisesta.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2020, 01:42:22 kirjoittanut pta »

 

Proturbo  Autodiagnoosi