Ei ainakaan merkkivalolle tuleva aaltomuoto ole sen näköistä, että kaikki diodit olisivat ehjiä.
En vielä ole keksinyt miksi se piikittää noin korkealle (Vmax 50,6V reippaalla tyhjäkäynnillä).
EDIT3: Ehjällä laturilla rippeli on
paljon pienempi. (Uudessa screenshotissa skaala 2V/div)
Latauspuoli on kyllä kunnossa ja jännite aika siistiä vaikka sielläkin on rippeliä mukana.
EDIT3: Uudella laturilla rippeli on selvästi pienempi (Topran säädin) ja aaltomuodossa ei näy yhtä säännöllisiä kuoppia.
Kuvat: ilman kuormaa ja kuorman kanssa + uudella 80A laturilla
Oskilloskooppimittaukset ja kuvakaappaukset on 50€ hintaluokan
DSO Nanon ruudulta. Se on aika näppärä näissä autohommissa.
EDIT1: Laturin kuoren ja akun miinuksen välillä oli 0,1 V jännitehäviö, kun kytki kuormaa päälle. Laturin maadoitus on siis kunnossa.
EDIT2: Kokeiltu vielä toisella säätäjällä ja sama lopputulos.
Exporttasin vielä tuon latausjännitteen käppyrän oskilloskoopista exceliin. Siitä näkee selvästi siniaallon kummut.
Kaikki latauspuolen diodit näyttäisivät olevan ok.Latauspuolen diodeissa näyttää olevan sittenkin häikkää, jota ei oikein pienestä skoopin screenshotista vielä hahmottanut.
EDIT3: Lisätty rinnalle ehjän laturin vastaava käppyrä, jossa rippeli on paljon paremmin hanskassa.
EDIT3: Tällainen pieni ja halpa taskukokoinen oskilloskooppi
DSO Nano on näissä autohommissa (ja audiohommissakin) näppärä vekotin. Siitä saa otettua screensotit ja datan myös xml-tiedostona ulos vaikka exceliin. Omastani maksoin joskus about 50€. Tämä on jo 10 vuotta vanha ja nykyään siitä löytyy uudempia (myös 2-kanavaisia) versioita useasta eri verkkokaupasta. Itse pidän tästä vanhasta (BenF firmiksellä) enemmän kuin uudemmasta 2-kanavaisesta.