Samppasport  Futurez

Automaatin kestävyys 170 hp koneella

  • 3 Vastauksia
  • 989 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VilVii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Automaatin kestävyys 170 hp koneella
« : 26.10.2020, 20:44:57 »
Terve,

On kiikarissa vm. 2005 Volvo S60, noin 256 000 km ajettu. Autossa on 2.4i 170hp kone ja automaattina aw 55-50. Automaatin öljyt on ainakin kerran vaihdettu 170 000 km paikkeilla. Miten tuo viisivaihteinen laatikko kestää vaparikoneen kanssa? Jonkin verran kun täällä on ollut juttua tomaattien hajoamisista. Uskaltaako ostaa?

Koeajolla kävin ja mielestäni jonkinlainen terävämpi nykäys tuntui yhden kerran 2-3 vaihdossa ajolenkin aikana. Huomasin myös, että vilkku kytkeytyi päälle välillä epämääräisesti vasemmalle vilkuttaessa. Onko näissä ollut ongelmia vilkkuviiksien kanssa ja onko semmoisen vaihto kallista?

Kiitos vastauksista!

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: Automaatin kestävyys 170 hp koneella
« Vastaus #1 : 26.10.2020, 21:29:09 »
Kyllä nuo viisivaihteiset ovat yleisesti tosi kestävässä maineessa, varsinkin vaparin kanssa, jolloinka vääntö ei tapa laatikkoa.

Tuo astetta terävämpi kakkoselta kolmoselle vaihto on melkeinpä ominaisuus, saattaa korjaantua B4 servon kannen vaihdolla, joka kustantaa muutaman kympin ja vaihto luultavasti alle satasen, koska vaihtoa varten ei tarvitse juuri muuta irrottaa kuin kuskin puolen eturengas.

Jos laatikko toimii nyt muuten hyvin, niin osta pois. Suosittelen kuitenkin oston jälkeen huutelemaan sen laatikon uusilla öljyillä. Niiden nykyisten vaihteistoöljyjen kunnon voi tarkistaa siitä mittatikusta, pyyhkäisee sen talouspaperiin niin näkee hyvin niiden värin.

Vilkkuviiksessä voi olla kosketushäiriö lian takia. Tai sitten on vain kulunut. Uuden vaihtaminen ei muistaakseni ole paha rasti.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Automaatin kestävyys 170 hp koneella
« Vastaus #2 : 26.10.2020, 21:40:33 »
Toisilla nuo kestää miljoona kilsaa ja toisilla hajoaa heti. Kun lähtee liikkeelle nätisti ilman turhia nykimisiä ja sutimisia tuntuu laatikko kestävän kyllä kiihdytyksiä maantienopeukisissa ja pari kertaa vuodessa veneen vetämistä. Itsellä on D5:ssä alusta asti pidetty öljynvaihdosta huolto ja auto ollut viritetty ainakin puolet elämästään ja 350tkm kohdalla laatikko toimii kuin uusi ja kyllähän se dieselin väännöillä on kaiken järjen mukaan kovemmalla rääkillä kuin vaparibensakoneellisessa.  Nuo automaattilaatikon täysremontitkaan ei onneksi nykyjään ole sen kalliimpia välttämättä kuin manuaalivaihteisen kytkin ja massapyöräremppa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70
Vs: Automaatin kestävyys 170 hp koneella
« Vastaus #3 : 26.10.2020, 21:43:36 »
Juu, tuo nykäisy taitaa olla ominaisuus näissä laatikoissa, mutta öljyt kannattaa vaihtaa huuhtelemalla ja mielellään se 20 litraa lootan läpi..
Muuten tuo taitaa pomminvarma jos edes kulutusosia on vaihdeltu ajallaan.

Vilkun viiksi voi tosiaankin tarvita puhdistuksen toimiakseen kunnolla, mutta uusikaan ei maksa hirveästi ja vaihto on 10-15 minuutin homma.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

 

Carcom Oy  Elekma