Kulkukoira  Proturbo

Volvo 940 farmari -93 B230FD 85 kW nykimisvika

  • 0 Vastauksia
  • 604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 farmari -93 B230FD 85 kW nykimisvika
« : 08.11.2020, 00:45:43 »
Tätä nykimisvikaa on lievempänä ollut jo jokunen kuukausi. Yleensä se hävisi kun ajoi moottorin lämpimäksi ja kierrokset mielellään 2500 rpm tai enemmän.

Alussa vaikutti siltä, että sateen jälkeen olisi ollut pahempaa nykimistä. Moottorin lämmetessä ja varsinkin kun ei enää ajanut vain noin 2000 rpm kierroksilla, vaan jossain 2500 rpm, niin vikaa ei ollut. Joskus meni neljäkin päivää ilman nykimistä.

Eilen ei kovin kosteaa ollut, ei sadetta, mutta nykimistä esiintyi, kun ajoin noin 20 km asioinnin mökiltä kaupunkiin ja takaisin mutkan kautta noin 30 km. Välillä pysähdyin matkalla (jotain asiaa noin 15 minuuttia). Siis oikeastaan koko matkan auto nyki. Moottorihan lämpenee jo noin 2-4 km ajon jälkeen syyskeleillä.
Käynnistäminen onnistuu hyvin ja tyhjäkäynti on hyvä.
Kytkinpaketin vaihdosta on alle 45000 km. En osaa varmuudella sanoa, mistä pätkii. Voisin kyllä väittää, että tyhjäkäynnillä ei käynti pätki ollenkaan, ja voisin vaikka kokeilla käyttää esim. 10 minuutia tyhjäkäynnillä (lämmittää moottorin) ja sitten kokeilla kaasutella tuonne 2000 kierrokseen ja välillä vaikka vielä korkeammalle ilman ajamista. Jos se noista testeistä menisi läpi, niin voisiko vika olla kuitenkin kytkimessä tai esim. perässä?
Auto vastaa nätisti ajettaessa kaasuun, ja saattaa nykäistä varsinkin silloin, kun kierrosluku vähänkin laskee.
Bensiinipuolellakin voisi olla ongelmaa. Miten se tankissa oleva pumppu, jos on hajonnut?

Tuonne on vaihdettu hiljattain virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot ja puolan johto. Sytytystulppia ei ole vaihdettu. Virranjakajan kannesta oli kolmessa kohdassa virran läpilyönnin jälkiä. Sytyspuola lienee alkuperäinen. Autohan on ollut minulla jo 18,5 vuotta ja mittarissa on noin 420000 km.

Vikakoodeja tuli kaksi, 221 (tämä kuulemma sytyttää virhevalon, lambda symboli) ja 231. Nollasin ne ottamalla toisen akun kaapeleista irti akusta puoleksi tunniksi. Lyhyempikin aika riittäisi. Viikon päästä tutkin asiaa. Vikakoodi oli 1-1-1 eli ei vikaa. Nyt voisin katsoa uudestaan vikakoodit kun on jo kolme viikkoa kulunut nollauksesta.

Tällainen keskustelu löytyi:
https://www.brickboard.com/RWD/volvo/658963/220/240/260/280/check_engine_light_codes_221_231_help.html
Tuossa siis täsmälleen samat vikakoodit kuin minulla. Ei välttämättä minulla ole samoja vikoja, tuossa ratkaisuna oli MAF:n vaihto. Se on erittäin hyvin esillä moottoritilassa. Onko asennuksessa jotain erityistä huomioitava, paitsi puhtaus?

Viimeisen kahden vuoden aikana on vaihdettu ainakin tyhjäkäyntiventtiili (IAC) ja kaasuläpän asentotunnistin.

Aliexpress myi vajaalla 30 eurolla postikuluineen MAF:n, Bosch viitenro 0280212016  Volvo 8602792. Sekin on jo saapunut.

Eilen ti 10.11.2020 katsoin moottorin virhekoodit uudestaan, A-rasia. B taitaa tällä autolla olla tyhjä. Ne pysyivät nollaamisen jälkeen  poissa ainakin viikon. Nyt tuli vain yksi:
231
221 oli jäänyt pois eikä pala mittaristossa virhevalo. 
Onnistuin maanantaina ajamaan noin 20 km ilman nykimisiä. Kyllä niitä on ollut jonain muuna päivänä.
Joku korjaaja ehdotti ajamista vain 98 okt. bensiinillä. Täytyypä kokeilla, tankkaan kun ajan tämän tankillisen melkein tyhjäksi.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2020, 12:14:48 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy