Futurez  Kulkukoira

Xc90 lataus vika. Vm 04 d5

  • 13 Vastauksia
  • 1442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« : 05.10.2023, 20:13:41 »
Neuvoa tarvitsisin. . Vanha laturi kuoli, hiilet ja kuparisilta meni loppuun vaihdoin tarvike laturin jonka pitäisi olla samoilla arvoilla. Se oli purkuosana samanlaisesta autosta ja lähes uusi. Mikähän on hätänä kun lataus jännite on 13,5-13,8v. Auto toimi vaihdon jälkeen 3vko ilman ongelmia. Eilen päätti olla lähtemättä käyntiin. Ilmoitti akun jännite alhainen. Apuvirralla laitoin käyntiin ja ei lähtenyt lataamaan ollenkaan. Jännite oli vain 10-11v. Arvelin ajaa nii  pitkälle kun pääsee, vähän kerrallaan tippui pois abs yms. Sitten yhtäkkiä kaikki valot kirkastui ja auto rupesi lataamaan. Mulla oli testeri kiinni ja jännite pomppasi 13.8v ja pelasi normaalisti. Tänään auto toimi taas ilman mitään ongelmaa. Seuraavat koodit löytyy.
Cem-1e04 communication with the lamp switch signal missing
Cem 1c01 l- signal too high
Swm-003 headlamp flasher activadet for long time
Abs-0067 PowerPoint suply voltage too low
Ecm-9401 brake pedal position sensor
Icm- lehti handsfree keypad circuit signal too low/high

Valot autossa ei toimi aina oikein välillä mittarin valot palaa himmeästi ja pitkät ei pysy päällä, eikä valokatksin vaikuta mihinkään. Kun painaa napakasti sumuvalojen katkaisinta niin mittaristo kirkastuu ja valot alkaa toimia normaalisti. Oiskohan Kuusankoski paras osoite vai vieläkö tästä auton tekee. On korjattu ja laitettu isosti ja en hennois luopua, kun on vielä käyttöarvoa jäljellä.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #1 : 05.10.2023, 20:25:47 »
Ootko poistanu noita koodeja?
Valomoduuli voi olla vaan sökö. Siis se katkaisijamötikkä.

Turha sitä kuusankoskelle on viedä ellei sulla tuttuja siellä oo. Jos meinasit recyklata niin se paikka on kuusakoski  :D
« Viimeksi muokattu: 05.10.2023, 20:29:13 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #2 : 05.10.2023, 21:03:09 »
Ootko poistanu noita koodeja?
Valomoduuli voi olla vaan sökö. Siis se katkaisijamötikkä.

Turha sitä kuusankoskelle on viedä ellei sulla tuttuja siellä oo. Jos meinasit recyklata niin se paikka on kuusakoski  :D
  Juu oon poistanut, välillä pysyvät poissa mutta kun tuo valovika ilmenee niin tulevat takaisin.
 Ja juu ei oo tuttuja kuusankoskella ;D
« Viimeksi muokattu: 05.10.2023, 21:05:53 kirjoittanut Temes »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #3 : 05.10.2023, 21:53:59 »
Aattelin vaan kun se sumuvalojen painaisu muuttaa tilanteen niin mun mielestäni se valomoduuli olis melko vahva ehdokas vikaan.  ELK
Myös nuo koodit jotka herjaa signaalin puutetta swm:lle ja että olisit muka pitkiä vetänyt pitkään päälle viiksestä.
Kaikki koodit tulee kun valot reistaa niin eiks se oo siinä?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #4 : 07.10.2023, 15:16:28 »
Juu tätä itsekin mietin, jostain luin että  ardicin liitos voisi aiheuttaa ongelmaa.  Valokatkaisimeen./valoihin ovat ilmeisesti samassa väylässä . Mikähän tuosta katkaisimesta hajoaa? Pitänee vaan tilata ovokolta purkuosaa.

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #5 : 08.10.2023, 16:08:42 »
Perjantaina ajoa 250km, ei mitään ongelmia. Tänään auto ei lähtenyt käyntiin. Naksutti vain starttia. Apuviralla käyntiin ja lataa normaalisti 13,5-13,8v. Valokatkaisin toimii normaalisti ja valot on päällä. Kun auton sammuttaa jännite tippuu samantien 11,4v ja nousee hiljalleen 12,5v.  Auto siis virtalukko off asennossa ja testeri kiinni obd;ssä.. . Akku on 1.5v vanha exide.  Uudestaan auto ei lähde käyntiin vaan kun virrat kääntää päälle jännite romahtaa 9.33v. Haiskahtaa maa vialta tai oisko akku tullut tiensä päähän.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #6 : 08.10.2023, 22:55:51 »
Kun tuut ajosta niin nappaa kenkä irti ja seuraavana päivänä ennen kengän laittoa takas mittaa akun jännite suoraan akusta.
Sitten kenkä kiinni edelleen mittari akussa tarkasta jännite, virrat päälle niin mihin putoo.

Tässäkin tapauksessa saattaa taikasana olla Exide. Tai pitäiskö sanoa exitus...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #7 : 09.10.2023, 16:31:35 »
13,8 V on riittävä latausjännite lämpösessä mutta Suomen olosuhteissa pitää olla korkeampi jännite, yli 14 V. Lyijyakun ominaisuus. Mutta mittaa tuo jännite sekä moottorin vierestä siitä 12V pisteestä vasten eri maapisteitä. Sitten mittaat myös takaa akun navoista. Mutta voi se akkukin olla entinen jos on muutaman kerran päässy tyhjäksi asti.

Onhan se vaihdettu laturi oikeaa tyyppiä? Jos sun auto on -04 niin laturille ei menny vielä väylää. Mutta muistaakseni -05 tuli väylä. Jos laturi on -04 rekisteröidystä autosta niin voihan se olla mallivuotta -05 ja uudella sähköjärjestelmällä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #8 : 10.10.2023, 13:22:28 »
Onko akku ns huoltovapaa vai voiko korkeista katsoa nestepinnat. Näyttäisi siltä, että yhdessä kennossa ei ole tarpeeksi nestettä

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #9 : 11.10.2023, 07:54:14 »
Laturistahan en voi 100% varma olla, voiko niitä erottaa jotenkin toisistaan. Ainakin liittimet oli juuri samanlaiset. Tein testin,  latasin akun eilen täyteen, akun napa oli yön irti ,aamulla jännite napojen välissä 12,68v eli täysi akku. Kenkä kiinni jännite laski 12,55v ja konehuoneen + napa moottoria vasten 12,35v, iskarin yläpäätä vasten 12,30v. Oisko jossakin oikosulku/ maavika. Ardicin sulakkeen otin varalta irti, ei vaikutusta tähän mennessä. Akku on huoltovapaa. Äsken emäntä soitti ei käynnisty, naksuu vaan. Kokeilin vanhalla akulla jonka olen pitänyt täyteen ladattuna ja auton lähti heti käyntiin. Vein exiden huoltamolle jossa teki kuormitus testiä akulle, vaikuttaa äkkiseltään kuitenkin siltä että akku on kuollut. Jännite näytti 12.2v ja 50amp kuormituksella tippui 8.2v
« Viimeksi muokattu: 11.10.2023, 09:36:59 kirjoittanut Temes »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #10 : 11.10.2023, 08:11:26 »
Laturistahan en voi 100% varma olla, voiko niitä erottaa jotenkin toisistaan. Ainakin liittimet oli juuri samanlaiset. Tein testin,  latasin akun eilen täyteen, akun napa oli yön irti ,aamulla jännite napojen välissä 12,68v eli täysi akku. Kenkä kiinni jännite laski 12,55v ja konehuoneen + napa moottoria vasten 12,35v, iskarin yläpäätä vasten 12,30v. Oisko jossakin oikosulku/ maavika. Arkisin sulakkeen otin varalta irti, ei vaikutusta tähän mennessä. Akku on huoltovapaa.
Jos sinulta löytyy virtamittari, kytke se sarjaan akun navan ja akkukaapelin väliin. Ilmeisesti virtaa kulkee jonnekin vaikka avaimet on taskussa. Sitten irrottelet sulakkeita ja jos löytyy jokin sulake jonka irrottamalla akulta lähtevä virta oleellisesti pienenee, sitä tutkitaan tarkemmin. Virtaa kulkee aina vähän kun auton äly on hereillä eli ovet ei ole lukossa. Ovien lukitsemisen jälkeen kuluu vielä 5-10 minuuttia, jolloin äly nukahtaa.
Jos akulta sulakebokseille kulkevissa kaapeleissa olisi maasulku, ehdotettu menetelmä ei toimi.
Eihän ole lisävaloja jotka on huputettu, tiedän tapauksen jossa lisävalojen rele oli palanut kiinni ja valot paloivat aina mutta omistaja ei tiennyt koska valoissa oli suojat kiinni.
Toinen arvaus: laturin kaapelit, oletuksena eristeet kunnossa - loppuuko akun tyhjeneminen jos laturilta irrottaa sen paksun +kaapelin? Tällä voisi epäilyt kohdistaa vääräntyyppiseen laturiin
« Viimeksi muokattu: 11.10.2023, 08:16:32 kirjoittanut Jorma »

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #11 : 12.10.2023, 17:28:53 »
Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä että akku oli kuollut. Sain uuden takuuseen. Auto pelannut nyt pari päivää varastossa olleella vanhalla akulla ilman ongelmaa. Kiitos avusta!

Poissa Temes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #12 : 15.10.2023, 10:11:16 »
13,8 V on riittävä latausjännite lämpösessä mutta Suomen olosuhteissa pitää olla korkeampi jännite, yli 14 V. Lyijyakun ominaisuus. Mutta mittaa tuo jännite sekä moottorin vierestä siitä 12V pisteestä vasten eri maapisteitä. Sitten mittaat myös takaa akun navoista. Mutta voi se akkukin olla entinen jos on muutaman kerran päässy tyhjäksi asti.

Onhan se vaihdettu laturi oikeaa tyyppiä? Jos sun auto on -04 niin laturille ei menny vielä väylää. Mutta muistaakseni -05 tuli väylä. Jos laturi on -04 rekisteröidystä autosta niin voihan se olla mallivuotta -05 ja uudella sähköjärjestelmällä.

Tätä laturia asiaa jäin vielä miettimään, olen ymmärtänyt että jos kaikki on kunnossa niin latausjännite olis kierroksilla yli 14v. Nyt pysyy kokoajan alle sen. Ja tuo vika koodi cem-1c01 l signal too hight on edelleen päällä. Eikös tämä liity latauksen heräte jänniteesee? Muut koodit hävisi akun kunnossa olemisen myötä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: Xc90 lataus vika. Vm 04 d5
« Vastaus #13 : 15.10.2023, 11:28:27 »
Pitäs kai olla yli 14V mutta omassa ollut aina n. 13.8-13.9V.
Mennyt vuositolkulla ilman ongelmia, nytkin Bilteman tina akulla :)

Laturi on kerran vaihdettu uuteen oikeen Volvolta :o kun omistaja ollut näköjään tarkka noista osista.

Meidän toinen S60 vuotta tuoreempi on mitatessa aina n. 14.5V. Just vaihdoin siihen uuden säätimen ja jännite pysy samana.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo