Futurez  Kulkukoira

dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa

• 41 Vastauksia
  • 15691 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #30 : 28.01.2021, 18:54:43 »
Tai pidät alkuperäisen ja polttoa siihen, sen jälkeen kovaa ajoa vaan. 20-30€ hintaan noita on tullut tehtyä, hyvin ovat pelittäneet tuon polton jälkeen ja ainahan tuon voi uudelleenkin tehdä jos tarpeen.

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #31 : 28.01.2021, 18:57:38 »
Pakkopoltto on kai aika rankka tapahtuma ja sitä ei pitäisi huvikseen aika ajoin tehdä. Öljyt tulisi vaihtaa aina polton jälkeen.
Korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa ZimKörk

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #32 : 28.01.2021, 19:15:13 »
Taitaa tyypillisesti nykyaikainen suodatin toimia 100-200tkm ennen ensimmäistäkään varoitusta (haitarin alapää jos ajaa pelkkää nurkka-ajoa, ja yläpää kun ajaa muutenkin) ja kun joko pakkopolttelee tai pesee, niin sillä ajaa taas toiset 100-200tkm, joten en minä noita osaa suurena mörkönä pitää.

Olen yhdestä autosta kerran pesauttanut filtterin, kyseessä oli vm. 2010 250tkm ajettu Jaguar, ensimmäinen pesu ja hyvin pelitti sen jälkeen taas kunnes auto meni vaihtoon aikanaan.

Samoissa elinkaarissa menee moni muukin käyttöosa kuten iskarit tai jakopää. Moni niistä kustantaa enemmänkin kuin tuo pakkopoltto tai pesu.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 20:11:16 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #33 : 28.01.2021, 19:29:34 »
Pakkopoltto on kai aika rankka tapahtuma ja sitä ei pitäisi huvikseen aika ajoin tehdä. Öljyt tulisi vaihtaa aina polton jälkeen.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Näin sanotaan.

Erona normipolttoon ainakin se, että auto huutaa paikallaan isoilla kierroksilla sen 20-30 minsaa, kun tavallisesti asia hoituu ajossa huomaamatta.
Jotakin on yleensä pielessä, jos pitää tehdä pakkopoltto. Mekaaninen vika tai vähintäänkin väärä ajoprofiili dieselautolle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #34 : 28.01.2021, 19:43:18 »
Pakko poltto: kierrokset ovat noin 2500 ja yleensä kestää alta 10 minuuttia.
Monelta herjat poistuneet sen myötä ja tuon jälkeen on hyvä öljyt vaihtaa koska polttoainetta voi kertyä tuon polton aikana öljyn sekaan, pari muutakin asiaa on hyvä huomioida. Suodattimen tilan näkee vidalla ja tapahtuneet poltot, syyttä tuota polttoa on tarpeetonta tehdä. Muutamat suodattimet tuolla on kuitenkin tullut pelastettua. Vikakoodien luvun yhteydessä kannattaa yleensä tarkastaa tapahtuneet poltot ja prosentit.

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #35 : 28.01.2021, 20:10:27 »
Minä oon kans pariin autoon Vidalla sen tehnyt ja mielestäni kesti kauemmin kuin 10 minuuttia, ehkä luokkaa 20-30 minuuttia.
Juu mutta sillä puutuin asiaan että ei kukaan rikkoisi mitään sillä että huvikseen kerran kuussa alkaa tuohon touhuun. On tosiaan tarkoitettu ns viimeiseksi oljen korreksi ymmärtääkseni se pakkopoltto.
 :)

Poissa ZimKörk

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : 28.01.2021, 20:11:35 »
On tosiaan tarkoitettu ns viimeiseksi oljen korreksi ymmärtääkseni se pakkopoltto.

Itse suosin ajatuksena pesua koska se tyhjentää filtterin tuhkasta, kun pakkopoltto vain tuottaa sitä sinne lisää.

Poissa janne81

• Turbo
« Vastaus #37 : 28.01.2021, 20:20:34 »
Itse suosin ajatuksena pesua koska se tyhjentää filtterin tuhkasta, kun pakkopoltto vain tuottaa sitä sinne lisää.
Missä sä oot pesettäny, vai ootko ihan painepesurilla vetäny?

Poissa ZimKörk

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #38 : 28.01.2021, 20:21:57 »
Missä sä oot pesettäny, vai ootko ihan painepesurilla vetäny?

Olikohan Eko DPF niminen firma. Se pesu tehdään koneella sillai että sinne laitetaan pesuaineet paineella vuorotellen suuntaa vaihtaen että tulee edestakainen liike, tai jotenkin niin se selitettiin. Mainostavat että heillä on ainoa patenttilaite tuosta menetelmästä ja saavat 99% uudenveroiseksi.

Vilkaisin weppisivuja niin näköjään hinnatkin alkavat nykyään jo parista sadasta. Ja pesukoneita on näköjään nykyisin muillakin puljuilla.

Google löysi selityksen filtterin koneellisesta pesumenetelmästä:
https://koneporssi.com/kuljetuskalusto/dpfpro-pesee-hiukkassuodattimet/

Lainaus
Demonstraationa Jani Virolainen puhdisti vuoden 2017 Mercedes-Benz Citaro LE -kaupunkilinja-auton hiukkassuodattimen. 206 000 kilometriä ajetun auton 7,7-litrainen moottori täyttää Euro VI -päästönormit. Ennen pesua suodattimen ilman läpäisykyky oli 334 kuutiometriä tunnissa ja vastapaine 20 millibaaria. Vajaan tunnin kestäneen pesun ja kuivauksen jälkeen arvot olivat 495 m3/h ja 0 mbar.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 21:29:12 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #39 : 28.01.2021, 21:17:30 »
Järkevinhän on poistaa koko turhake. Itse olisin jo poistanut, mutta tossa D3 se on tyhmästi heti siellä ahtimen jälkeen. Pitäis melkein tehdä korvausputki tilalle. Xc90 lähti kyllä heti pois.

Kyllähän sen jotkut haluavat pitää siellä ihan siksi miksi se on sinne laitettu. Eihän elinympäristön turmelu nyt suurimmalle osalle ihmisistä ole mikään preferenssi.

Kyllä mä sen tajuan miksi se tukkeutunut suti jostain tonnin pommista riivitään irti, mutta ei ehjän suotimen poistolle oikein mitään hyviä perusteita ole.

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #40 : 28.01.2021, 21:28:19 »
Enemmän näissä uudemmissa on noita ongelmia kun yritetään kusta tunkea mukaan, vanhemmissa missä ei tuota adblueta ei käytetä niin ongelmia harvemmin. Nyt uutuutena suodattimia tukkeutuu jo bensa malleissakin.
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc40/2019w17/kaynnistys-ja-ajo/pakokaasujen-puhdistus/bensiinihiukkassuodatin
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 21:30:02 kirjoittanut jak900 »

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #41 : 28.01.2021, 22:32:17 »
Järkevinhän on poistaa koko turhake. Itse olisin jo poistanut, mutta tossa D3 se on tyhmästi heti siellä ahtimen jälkeen. Pitäis melkein tehdä korvausputki tilalle. Xc90 lähti kyllä heti pois.

Ihan samanlainen pönttö D3:ssa on. Oli sitten VEA tai 5-sylinterinen tai XC tai ilman. Todella helppo ja ei tarvitse kuin avata pöntön takimmainen laippa ja tehdä siitä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Autodiagnoosi  Carcom Oy