Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo t8 hybridin osto

  • 7 Vastauksia
  • 1254 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Holfman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Volvo t8 hybridin osto
« : 11.01.2024, 23:32:21 »
Minkälaisia kokemuksia on t8 hybrideistä, olen kuullu monenlaista tutun tutun tutulla räjähtänyt kone jne. Sitten taas taksilla ajettu kohta 600tkm. Kuinka suurella rahalla kannattaa varautua jos kyseiseen sotkuun sekaantuu? Mitä vuosimalleja suosittelette?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: Volvo t8 hybridin osto
« Vastaus #1 : 12.01.2024, 09:08:26 »
Riippuu mitä korimallia olet ostamassa? 2020 kieppeillä kasvoi tankki isommaksi, samoin myös akun kapasiteettia tuli vähän lisää. Toisaalta silloin tuli hiukkassuodatin autoihin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6908
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo t8 hybridin osto
« Vastaus #2 : 12.01.2024, 10:22:29 »
Kyllä näissä nyky autoissa muutama tonni pitää aina olla sukan varressa korjauksia varten, ihan sama mikä merkki kysessä.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Volvo t8 hybridin osto
« Vastaus #3 : 13.01.2024, 01:12:03 »
Minkälaisia kokemuksia on t8 hybrideistä, olen kuullu monenlaista tutun tutun tutulla räjähtänyt kone jne. Sitten taas taksilla ajettu kohta 600tkm. Kuinka suurella rahalla kannattaa varautua jos kyseiseen sotkuun sekaantuu? Mitä vuosimalleja suosittelette?
Samaa mieltä Ribbe kanssa, että kannattaa miettiä mikä T8 malli olisi kyseessä sekä myös vuosimalli. Alkupään T8 autoissa (2017-2018/19) saattaa olla jotain isompaa korjaustarvetta, mutta ainakin oman kokemuksen ja mekaanikkojen kanssa käymieni keskustelujen perusteella tämän T8n pitäisi olla aika kestävä moottori. Sanoivat mm. tuosta T8 jakohihnasta, että pitäisi olla paljonkin kestävämpi kuin dieseleissä ja viimeksi kun käytin öljynvaihdossa/välihuollossa, niin sanoi hybridiakkujen kestävyydestä, että viimeisen puolen vuoden aikana olisi ollut vain 1 kenno/moduuli mitä ovat joutuneet vaihtamaan. Sehän tosin voi olla äkkiä 1-2t€ per kenno/moduuli eli ei ole mitenkään halpaa touhua. Hyvä puoli tuossa LG Chem valmistamassa Volvon T8 akustossa on, että ongelmien ilmaantuessa voi vaihtaa vain osan akustosta eli ei tarvi kaikkia vaihtaa kerralla. Ja omasta mielestä (ladattavien) hybridien akustot ovat suunniteltu juuri moniin lukuisiin tuhansiin latauksiin vs. isommat sähköautojen akustot. Volvolla akkutakuu on kai 8v/160000km. Mutta sehän se on näissä hybrideissä ja sähköautoissakin tietynlainen ongelma, että jos vähänkään isompi ongelma akustoon tulee, niin se kuulema lyö koko systeemin "limp mode" päälle eli polttomoottorin apuun ei pelkästään voi luottaa. Ja kaikissa autoissa oli sitten tavallinen/hybridi/sähköauto, niin se 12V perusakku on omasta mielestäni "koko auton sydän" eli sitä ei passaa päästää vioittumaan. Sen takia olen dieseleissäkin aiemmin aina etukäteen vaihdattanut yleensä (Vartan) parhaimman akun mitä saa ja se on n. 200€ investointi ollut ja on kannattanut. Eli ennakointi autonpidossa kannattaa yleensä aina. Ite päädyin 2020 vuosimalliin senkin takia, että siinä olisi kaikki mahdolliset "lastentaudit" korjattu ja vähän isompi hybridiakusto siis 11,6kW. Jos isompaa haluaa, niin se on sitten long range ja niissä on jo se Google-järjestelmä mistä olen lukenut aika paljonkin ongelmia. Ohjelmistopäivityksillä tosin kai saaneet korjattua? Sensus on itselleni ollut tosi toimiva ja on ne ajomoodit mm. siinä rullassa vähän helpommin valittavissa. Olen pohtinut oman auton suhteen sitä, että olisin valmis investoimaan tuleviin hybridiakustonkin korjaamisiin enemmän kuin että maksaisi nykin helposti joku 15-25t€ sähköautoon välirahaa. Jos vaikka vaihtaisi siihen T8 hybridiakkuun kaikki moduulit töineen, niin sekin olisi halvempi kuin pelkästään sähköautoon vaihtamisen väliraha? Esim. omasta vaihdossa 35t€ + 20t€ sähköautoon... Aika paljon siis bensa- yms huoltorahaa! En sitten tiedä, että miten noita vaihtoakkuja tai -osia myöhemmin saa, jos vaikka nykyisellä ajaisi +200tkm ja jotain siinä 100 tonnin välissä sattuisi ongelmia tulemaan. Eli aika suhteellista se on joka teknologioiden väleissä noita asioita puntaroida... T8 range on 70L bensatankillakin pelkässä pätkä- ja maantieajossa aika muhkea, helposti pääsee jopa 1000km lataamatta (mikä olisi "unelmasähköauton kantama kertalatingilla") joten järkikin tässä sanoo, että ajella nykyisellä vain esim. saman mitä oli aikanaan 6v meillä pitkäaikaisin BMW 520da farkku dieseli ja siinä oli melko pienet käyttökulut koko auton pitoaikaan peilaten.
En osaa sitten vertailla, että mikä T8 tekniikan Volvo-malli olisi paras vaihtoehto, V60/V90/XC60 vai XC90...? Tilat ja käyttötarkoitus varmaan niissäkin painaa valintaa. V60 ja V90 ovat hyviä sekä ketteriä + maantieajossa kuin junia, mutta kaupungissa XC60 on ollut näppärä ja pienemmällä akselivälilläkin kiva ajettava sekä voi istua vähän korkeammalla. Ajotuntuma noissa kaikissa lienee aika sama? Vakaa ja kiva ajaa sekä voimalinjan suhteen myös näin. Neliveto-ominaisuuksia pitää osata jopa ajon aikana aktivoida päälle esim. hybrid/pure vs. constant awd. Pelkkänä takavetona T8 ei sähköllä ole läheskään niin hyvä kuin RAV4 tai esim. Outlander PHEV. Ekan T8 käyttäjänä on ollut mielenkiintoista tutkia ja kokeilla kaikkia ajomoodeja ja nyt kulutus on ollut 1. vuoden n. 4,5L tuntumassa. Vasta käytiin joulureissut ja uudenvuoden aika sekä loppiainen matka-ajoa, kovillakin pakkasilla kulutus jäi sinne 7-7,5L tuntumaan tyhjälläkin akustolla/itselataavana. Kovin matkakulutus oli n. 130km matkalla ilman latauksia -32C pakkasessa 8,7L. Viime talvena suksiboksi päällä reilu 500km meni lataamatta 7,9L. Kaverilla on ollut uudesta 2021 vm. Toyota RAV4 plugin ja aika samoissa kulutuksissa ollaan molemmat ajeltu, vaikka Toyotassa sähkörange on peräti 70-75km ja meillä "short range" malli eli talvikulutus Volvossa tuntuu olevan aika paljonkin parempi. Toyotassa moottori hörähtää kylmillä keleillä heti helpommin päälle ja itse olen ajellut T8:lla jopa -25C pakkaisissa pelkästään sähköllä. Maantieajossa ja "pakkasajossa" taajamassa Volvon T8 tuntuu vievän jopa vähemmän kuin Toyota RAV4 plugari! Huomasin tuossa kylmimmillä keleillä, että kyllä se plugineissakin range putoaa noin puoleen siitä mitä luvataan...
Tulipa pitkä viesti, mutta toivotaan että olisi apua valinnassa! Onnea vaan auton valintaan!!! T8 yleisestä kestävyydestä voi lukea tästä threadista :
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=127769.45
« Viimeksi muokattu: 13.01.2024, 01:16:34 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Volvo t8 hybridin osto
« Vastaus #4 : 13.01.2024, 11:20:21 »
Itseäni myös kiinnosti kovinkin tällaisen T8:n hankinta lähinnä siksi kun on hyvä kiihtyvyys vs. vastaava diesel, mutta päädyin sitten kumminkin dieseliin ja ehkäpä se olikin oikea ratkaisu sittemmin luettuani Volvon hybridien ERAD yms. murheista jotka takuuajan jälkeen kouraisevat aika syvältä lompakosta ja taskun pohjalta olisi hyvä löytyä 4+ toiminta tonnia sen uusimiseen.

Näille Volvolla teetetyille isoillekin korjauksille käsittääkseni saa nykyään "elinikäisen" takuun, niin kauan kuin auto on samalla omistajalla, mutta minusta kuitenkin siitä maksettava lisähinta on aivan liian suuri ja sillä ostaa aika paljon dieseliä, joten hybridin mahdollinen taloudellisuus etu lyhyessä ajossa menee sitten siinä - vaikkakaan en nyt taloudellisuutta ensisijaisesti auton valinnassa ajatellut.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2024, 18:03:06 kirjoittanut McCloud »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo t8 hybridin osto
« Vastaus #5 : 13.01.2024, 22:25:15 »
Itse hommasin juuri 2016 XC90 T8 reilu 200tkm ajettuna. Fragukselta vuodeksi kerrallaan 900€ takuu niin ei tarvii miettiä jos moottori tai ERAD kajahtaa. Korvaa kuitenkin 6000€ enintään eli piisaa hyvinkin vaikka koko moottori menisi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo t8 hybridin osto
« Vastaus #6 : 14.01.2024, 12:29:59 »
Itsellä vähän ristiriitaiset fiilikset vaikka autosta olen sinänsä tykännyt. Ehkäpä mieli muuttuu positiivisempaan suuntaan, kun ensi viikolla on tuo erad-korjaus tehty ja toimimattomaan webastoon samalla toivottavasti korjaus. Rehellisesti sanottuna muutama kuukausi oston jälkeen on tullut katseltua lähinnä täyssähköjä, koska kyllä se sähköllä ajo on vaan mukavaa. Mutta eipä siinä, on tämä ainakin lämmin talviauto varsinkin jos webasto toimii. Jopa ilman webastoa -35 pakkasissa lämpenee kajuutta ajossa yllättävän nopeasti, toki bensaakin palaa ihan miehekkäästi.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo t8 hybridin osto
« Vastaus #7 : 14.01.2024, 18:13:06 »
Kyllä näissä nyky autoissa muutama tonni pitää aina olla sukan varressa korjauksia varten, ihan sama mikä merkki kysessä.

Täähän se.

Kyllähän nää on toimiessaan oikein kivoja autoja. Vakaita ajolleen maantiellä, ihan siedettäviä kaupunnissa varsinkin jos sähköä on tankissa. Kohtuullinen kulkupuoli, 2+2 veto on parempi kuin vajaaveto, mut eihän se mikään oikea neliveto ole.
Ite oon pari kertaa harkinnu että päivittäisin LR malliin, mut eipä sellaisessa kauheasti lisäarvoa olis omassa käytössä. Harmi kun noita farkun muotoisia täyssähköjä ei ole kauheasti tarjolla.



 

Carcom Oy  Elekma