Volvo 240 B230A (kaasutin vaihdettu B200K;n kaasuttimeen Solex cisac)
Auto tosiaan seisonut viime syyskuusta asti, ruosteita korjailtu ja jarrut pistetty kuntoon.
Nyt pistin käyntiin pari kertaa lähipäivinä ja muutama ongelma oli vastassa:
1. Ei käynnisty ellei auta kaasulla, eli pitää polkea kaasua ja pitää noin 2 min kierrokset 2500rpm tienoilla, että uskaltaa laskea tyhjäkäynnille. Ryypyn asennolla ei ole vaikutusta tähän. Ryypyn voi kuitenkin hyvin päästää pois tuon "lämmityskäytön" aikana. Käy tyhjäkäyntiä ja muutenkin hyvin kun on alkuvaikeuksista päässyt yli. Bensasuodattimesta näkee, että on ilmakuplia sisään tulevan bensan seassa jonkin verran. Tankin päästä letku uusittu ja on kireällä, ei ole ulkoisia vuotoja missään. Ei pääse testaamaan onko tehot tallella ym, kun auto ei ole rekisterissä. Missä vika?
2. Brake failure-valo palaa. Jarrut ilmattu, kaikki jarrut ottavat kiinni, poljintuntuma erinomainen sammuksissa ja käynnissä, poljin ei painu pohjaan, tunnu kumipallolta ym. Jakotukista otettu se anturi irti ja tikulla sohittu sitä mäntää sisällä. Jarrutuksen tasaisuutta ei pääse taas tielle testaamaan. Missä vika?
3. Öljykorkkiin ilmestyi valkoista tahnaa jossain välissä? Liittyykö siihen että seissyt kauan ja nyt laitettu käyntiin? Lisäksi uutta jäähdytysnestettä meni vain noin 7,5 litraa, vaikka sitä pitäisi mahtua yli 10 litraa? Ennen uusien nesteiden laittoa otin ala-ja ylävesiletkut irti ja huuhtelin lohkon kaatamalla alavesiletkun lähdöstä vettä ja pitämällä tyhjennyshanaa niin kauan auki että tuli kirkasta vettä läpi. Alavesiletkussa oli jonkin verran ruosteliejua, onkohan sama kama tukkinut jotain jäähdytyskanavia ja sitten ei mennyt niin paljoa kuin pitää nestettä?