Futurez  Kulkukoira

B230FT värinänvaimennin pyörähtänyt ja murenee

  • 7 Vastauksia
  • 2382 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vaihtelin tuossa eilen isäukon 940 -98 Classic:n jakohihnaa, B230FT kone ja kummastelin aluksi että jako näytti olevan hampaan pielessä vanhalla hihnalla. Hihna vaihdettu aikanaan Volvolla 150tkm kohdalla ja ajettu sen jälkeen 25 tkm/9 vuotta :o . Ajattelin että hihna varmaan venynyt kun alamerkki kampuran päässä ei ollut paikallaan. No laittelin sitten uutta hihnaa paikalleen ja ei sitten millään osu, aina vaan hampaa pielessä. Pyöräytin kampuraa ja hihna loksahti kaikkien kolmen merkin kanssa kohdilleen.







Oli se uskottava että merkkiliike oli ryssinyt. Auto oli toiminut ongelmitta ja sillä oli vedetty painavaa asuntovaunuakin.
Seuraavaksi tuuppasin damperin eli värinänvaimentimen paikalleen ja mitä hittoa ? :o
Kampuranpyörässä oleva 0-merkki ei ole kohdillaan jakopään kopan 0-merkin kanssa, vaan siinä on noin 5  asteen heitto. No jakopää uudelleen esiin ja ei, kyllä kaikki merkit on kohdillaan, WTF ?  :idiot2:

Rupesin sitten tutkimaan seuraavaksi damperia ja sehähän murenee takapuolelta. Näytti että sisäkehä oli pyörähtänyt suhteessa ulkokehään. Tuttu ilmiö jenkeissä, mutta Volvon koneessa en ole moiseen törmännyt, eikä ollut paikallinen Volvo korjaamokaan.

Damperin takapuolelta kumi oli alkanut murentua, ihan haperoa  :-\


Uuden tilaaminen saattaisi viedä viikkokausia Volvolta ja auto piti saada läjään, mutta ei tuota murenevaa sinne uskaltanut laittaa takaisin.
Ei muuta kun etsimään toista damperia, kyseltiin sieltä ja täältä ja käytiin katsomassa, kaikki enempi vähempi ruosteisia ja huonokuntoisia. Lopulta löytyi yksi kohtuu kuntoinen purkuautosta, irrotettiin se ja kotiin sovittamaan. Merkit täsmäsivät heti  :)

Ruosteet pois ja mustaa maalia pintaan, menee jonkun aikaa kunnes saa hommattua uuden  ;)

Kampuran 0-merkki on noin 5 astetta myöhäsellä, kuva vähän vääristää.


"Uusi" dampperi, merkit täsmäävät.


Kävin koeajolla ja auto tuntui toimivan kuten pitikin, mitään eroa en huomannut auton käytöksessä, vedoissa tai tehoissakaan. Ilmeisen paljon tuo ei siis vaikuta, sytkä ollut luonnollisesti metikössä vähän, kampura 5 * / 2 = nokka 2.5* pielessä.

Loppupäätelmä : Kun vertasi tuota heittoa, niin se oli suunilleen se hampaan verran eli mahdollisesti damperi on ollut viallinen jo silloin 9 vuotta sitten. Volvon asentaja katsonut kampuran merkin jakopään kopasta versus hihnapyörän merkki ja asentanut hihnan sen takia hampaan verran pieleen.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B230FT värinänvaimennin pyörähtänyt ja murenee
« Vastaus #1 : 08.08.2020, 23:25:44 »
Ei tuo mitenkään tavatonta ole että dampperin merkit vaeltaa vinokoneessa hiukan. Itse en ole noin pienistä heitoista ottanut paniikkia.
7/940:t kun on päätyjakajalla niin tuosta apuakselin ajoituksestahan ei tarvitse välittää (tämän varmasti tiesitkin, mutta mainittakoon nyt jos joku asiaa joskus pähkäilee)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Kankikari

  • Vieras
Vs: B230FT värinänvaimennin pyörähtänyt ja murenee
« Vastaus #2 : 08.08.2020, 23:33:52 »
Dampperin merkinnäthän ovat yhtä vanhoja kuin ajoituslampulla kytättiin sytytysennakkoa. Jostain syystä vielä 97 malleissakin muoveissa ja dampperissa täysin turhat merkinnät joista kytätään yleensä se väärä ajotusmerkki eikä huomata sitä 0 merkkiä remmien takaa... ja viedään huoltoon ihan suotta tai ei uskalleta enää ajaa.


Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5848
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT värinänvaimennin pyörähtänyt ja murenee
« Vastaus #3 : 09.08.2020, 00:22:06 »
Omiin korviin ei ole vielä tullut yhtään hajonnutta vinokoneen dampperia vaikka pyörähtäneitä onkin.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT värinänvaimennin pyörähtänyt ja murenee
« Vastaus #4 : 09.08.2020, 10:32:42 »
" Pikku pyörähdyksen " saa helposti aikaiseksi  pitämällä ulkokehästä kiinni  pulttia aukaitaessa / kiristettäessä ,
Volvon alkuperäinen kiinnipitotyökalu menee keskiön hahloihin ,ulkokehä ei kierry . Nämä tehty itse , alkuperäisessä  "puolikas putkea "




Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT värinänvaimennin pyörähtänyt ja murenee
« Vastaus #5 : 28.05.2021, 17:06:46 »
Moro!

Mulla tuli eteen varmaankin likemmäs 20-30 astetta pieleen dampperin merkeistä kohdistettuna, vielä kuisteki jaksoi käydä, mutta veto oli poissa.

Saakos vielä jostain kohtuuhinnalla hyväkuntoista dampperia vinokoneeseen?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: B230FT värinänvaimennin pyörähtänyt ja murenee
« Vastaus #6 : 29.05.2021, 00:18:13 »
Moro!

Mulla tuli eteen varmaankin likemmäs 20-30 astetta pieleen dampperin merkeistä kohdistettuna, vielä kuisteki jaksoi käydä, mutta veto oli poissa.

Saakos vielä jostain kohtuuhinnalla hyväkuntoista dampperia vinokoneeseen?
Niitä taitaa edelleen saada ihan uusiakin vielä.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy