Carcom Oy  Elekma

740 B200k imusarjan tiiviste

  • 6 Vastauksia
  • 1012 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
740 B200k imusarjan tiiviste
« : 11.08.2021, 10:48:15 »
Tässä kesän mittaan tein havainnon, että tässä harraste-volvossani jää tyhjäkäynti ajoittain hieman koholle kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Mittarin mukaan toisinaan tyhjäkäyntinopeus jää jopa 1200 tietämille, useimmiten kuitenkin lähemmäs 1000 /rpm tietämille. Asiaa mietittyäni, tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti imusarjan tiiviste on alkanut vuotamaan ja päästää tiivisteen välistä lisäilmaa koneeseen, jolloin tyhjäkäynti kohoaa. Vanha tiiviste vaikuttaa olevan melkoisen korpuksi kovettunut, kun vähän katselin tuossa. Eipä sellainen korppuksi muuttnut tiiviste enää sitten taida asiaansa hoitaa. Totesin, että turha alkaa säätämään tyhjäkäyntiä alemmas, koska oikea ongelma on vuotava tiiviste.Osaisiko joku sanoa, että oireileeko vuotava imusarjan tiiviste yleensä muillakin tavoin, kuin pelkästään tyhjäkäyntiä kohottavasti? Huomasin kesän kuummimpina päivinä myös sellaista, että kuumana käynnistäminen oli vähän hankalampaa kuin yleensä, otti pidemmän startin ja hetken aikaa kävi tyhjäkäyntiä jopa alle 500 rpm. Oletin tämän johtuneen bensiinin höyrystymisetä kaasuttimessa, mikä sinänsä on tunnettu ilmiö kuumissa olosuhteissa. Tämä ongelma kyllä poistui samalla kun poistuivat äärimmäiset helteetkin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 B200k imusarjan tiiviste
« Vastaus #1 : 11.08.2021, 11:06:30 »
Imuvuotoja voit etsiä suihkimalla maltilla brake cleaneria tiivisteisiin. Kannattaa samalla käydä läpi myös kaasarin tiivisteet. Imusarjan tiivisteen vaihto ei taida tuntia pidempään viedä edes ensikertalaiselta jolla on perustyökalut.

Joku muu muistaa varmaksi mutta muistelen että myös B200K:ssa kiertää jäähdytysneste imusarjassa joten vedet pitää laskea pois ennen imusarjan irrotusta tai sitä saa tyhjennellä imukanavia
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740 B200k imusarjan tiiviste
« Vastaus #2 : 11.08.2021, 14:17:05 »
Jep, vakioimusarjassa on nestekierto, eli jäähdytysnesteet on syytä laskea pois. Tiivisteiden vaihto on niin helppo ja halpa fiksaus että niistä se melkein kannattaa aloittaa.

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200k imusarjan tiiviste
« Vastaus #3 : 11.08.2021, 16:13:49 »
Kiitoksia asian varmistamisesta, että imusarjassa on nestekierto, tiedän sitten laskea vähän nestettä pois ennen työtä. Taitaa pystyä työn suorittamaan niin, että täytyy vain irrottaa se rulla jonka ympärille kaasuvaijeri tulee, itse kaasutin saa jäädä paikalleen. Vähän asian ulkopuolelta, kun siihen kaasuttimeen (solex) tulee kaksi sähköjohtoa, tiedän, että toinen on sitä tyhjäkäyntisolenoidia varten, mutta mikähän voisi sen toisen johdon tarkotus olla? olisikohan kaasuttimessa sähkölämmitys?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 B200k imusarjan tiiviste
« Vastaus #4 : 11.08.2021, 18:03:03 »
Olikohan sähköryyppy vai kenties jälkikäynninestosolenoidi.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 740 B200k imusarjan tiiviste
« Vastaus #5 : 11.08.2021, 18:35:00 »
En ole ihan varma noista solexeista, mutta jossakin lähteessä on mainittu että pääsuuttimella olisi lämmitys (thermistor). Jälkikäynnin estosolenoidi noissa tietääkseni ainakin on (Idle cut off valve).

Poissa Minä ja Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200k imusarjan tiiviste
« Vastaus #6 : 11.08.2021, 19:07:45 »
Varmaan sitten se toinen johto on pääsuuttimen lämmitys. Ryyppy on tässä autossa ihan manuaalinen, vaikka ei tuo paljon kyllä ryyppyä huoli. Auton tapoihin kuulunut jo kauan, että ryyppyä käytetään vain pienen hetken, käynnistyksen aikana. Jos pitää liikaa päällä, alkaa käymään huonosti, ts. liian rikkaalla.

 

Autoracing  KL-varaosat