Tässä kesän mittaan tein havainnon, että tässä harraste-volvossani jää tyhjäkäynti ajoittain hieman koholle kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Mittarin mukaan toisinaan tyhjäkäyntinopeus jää jopa 1200 tietämille, useimmiten kuitenkin lähemmäs 1000 /rpm tietämille. Asiaa mietittyäni, tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti imusarjan tiiviste on alkanut vuotamaan ja päästää tiivisteen välistä lisäilmaa koneeseen, jolloin tyhjäkäynti kohoaa. Vanha tiiviste vaikuttaa olevan melkoisen korpuksi kovettunut, kun vähän katselin tuossa. Eipä sellainen korppuksi muuttnut tiiviste enää sitten taida asiaansa hoitaa. Totesin, että turha alkaa säätämään tyhjäkäyntiä alemmas, koska oikea ongelma on vuotava tiiviste.Osaisiko joku sanoa, että oireileeko vuotava imusarjan tiiviste yleensä muillakin tavoin, kuin pelkästään tyhjäkäyntiä kohottavasti? Huomasin kesän kuummimpina päivinä myös sellaista, että kuumana käynnistäminen oli vähän hankalampaa kuin yleensä, otti pidemmän startin ja hetken aikaa kävi tyhjäkäyntiä jopa alle 500 rpm. Oletin tämän johtuneen bensiinin höyrystymisetä kaasuttimessa, mikä sinänsä on tunnettu ilmiö kuumissa olosuhteissa. Tämä ongelma kyllä poistui samalla kun poistuivat äärimmäiset helteetkin.